brimikshallon

Alla inlägg den 26 augusti 2018

Av Kerstin Frithiof - 26 augusti 2018 08:02


Ibland fattar jag inte, att en gång ansågs jag tillräckligt begåvad för att avlägga gammeldags  m o g e n h e t s e x a m e n..


Idag är jag glad för att jag får  g å  l ö s.. 


Jag var och handlade i mataffären.. Köpte bröd, grädde, ost och en flaska fisksås (till ett recept)..

 

Dessutom inhandlade jag ett rosenrött läppstift.. 


Fisksåsen kom jag inte åt.. Jag kunde  i n t e  begripa hur man skulle  ö p p n a  flaskan..


Tänkte och funderade.. Ett slag var jag tillåmed benägen att åka tillbaka till affären och be d o m hjälpa mej..


Men precis för en liten stund sen kom jag på, att mitt på locket satt en liten plupp..

 


Klart som korvspad.. Pluppen skulle sågas av.. 

 

S å  enkelt var det alltså.. Dags att pusta ut.. Jag  f å r  gå lös ett tag till..


Apropå fisksås.. Jag undrar om  d e n  är nån slags arvtagare till romarnas  g a r u m.. D e t  var en fisksås att skriva hem om.. Den användes till allting.. Främst givetvis att krydda upp  g r ö t e n  med.. Gröt och bröd var romarnas främsta födoämne.. Tillsammans med olja och varmt, vattenblandat vin..


Drack man vinet outspätt,( då kallades det  m e r u m)  var man en fyllbult och hade dåligt anseende..


Garum tillverkades genom att man lät fisk jäsa med salt och kryddor.. Det får iallafall mej att tänka på surströmming.. Fast surströmming är fast i konsistensen.. Vitsen med garum var att det rann..


Vad  j a g  ska med garum till kan man fråga sej.. Jo, jag ska försöka mej på att laga kimchi..


Ständigt detta experimenterande..


Trevlig söndag till alla och envar: romare och andra..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards