brimikshallon

Alla inlägg under december 2018

Av Kerstin Frithiof - 23 december 2018 08:03


Jag är inte så bra på datorer.. Det vet väl alla som känner mej det allra minsta..


Under året har jag fått många trevliga och vänliga kommentarer till mina små kåserier.. Jag är så osäker om jag klarar av att svara på dom, så i stället för att kludda bort mej i cyberrymden gör jag så här:


Tack alla ni som har kommenterat under året.. Ett särskilt stort tack till Diana (efternamnet vet jag inte, men hon driver en kennel) som ofta har skrivit och som tröstade mej när lilla Hallon gick bort i vintras.. Tack, Diana..


Jag saknar vovvarna så mycket.. Det riktigt skär i mej när jag tänker på dom.. Och  d e t  gör jag varenda dag..


Vore jag tio år yngre hade jag haft en hund igen, men tyvärr, jag  är för gammal för att skaffa husdjur över huvud taget..


Jag får numera nöja mej med att passa  a n d r a s.. Men, det är klart, som en egen hund varken kan det, eller ens är  l ä m p l i g t  att bli..


Det är ungefär som med skolelever.. Lagoma korvar är bäst..


Nu ska jag äta min morronsmörgås.. Sen ska jag åka och handla lite julmat.. D e t  känns inte speciellt angeläget..


Adventsstakarna och stjärnan har jag tänt.. Alltid nåt..

 

LIlla Skorpan.. Lånevovve lite då och då.. 


God Jul och Gott 2019 till alla galaxens invånare oavsett hur många ben dom går på..








Av Kerstin Frithiof - 22 december 2018 09:26


Det är vinter och kallt  u t a n  att det är nåra minusgrader.. Himlen är jämngrå och inte en mänska syns ute..


Vem vet.. Hela befolkningen har kanske förflyttats till ett varmare land hux flux och det är bara jag kvar..


Jag har svårt att känna nån entusiasm inför julen.. Har väl aldrig gjort.. Men nu mindre än nånsin.. 


"Glädjens högtid".. Så beskrivs populärt julen, men jag undrar jag.. Jag har en känsla av att det i många hem råder allt annat än glädje.. Men, håll skenet uppe..


Jag hade nyss en liten fundering på att åka och handla, men har tänkt om.. Jag väntar till på måndag, julafton..


Handlar jag idag kommer julen att förefalla  ä n n u  längre..


För länge sen, när det var en riktigt kall vinter, köpte jag ett tjockt och varmt  d u n t ä c k e.. 


Täcket har legat magasinerat i flera år nu, men härom natten, när jag låg och frös, kom jag att tänka på det.. 


Eftersom jag i många år delat säng med två varma, goa hundar har jag inte  b e h ö v t  nåt duntäcke.. Men  n u  behöver jag det..


En sommarbild skulle väl pigga upp en aning.. Jo då, men jag begriper inte varför den blev så  l i t e n..


Fotot tog jag under en av sommarens många resor med Skärgårdstrafiken.. Jag  t r o r  det är Eneskär utanför Karlshamn..













Av Kerstin Frithiof - 21 december 2018 08:55


Idag vänder det.. Året alltså.. Det kanske redan har gjort det och planeten har börjat sitt mödosamma arbete med att räta upp sej..


Om  i n t e..  Tja,  d e n  tanken är för förfärlig att ens tänka..


Det blir en  l å n g  julhelg i år och det gäller att planera inköpen så att jag inte ska behöva stå utan mat mitt i veckan..


E t t  "livsmedel" jag  i n t e  ska köpa är julmust.. 


Julmust har en egenskap gemensam med cocacola och det är, att ju mer man dricker desto törstigare blir man..


Sött och gott är det, och mer och mer vill man ha..


Det gäller troligen alla sorters läsk.. Läsk innehåller ju skrämmande mängder socker, och socker är beroendeframkallande.. Särskilt beroendeframkallande är julmust.. Åtminstone gäller detta mej.. 

 

Man översvämmas av reklam inför julen.. 


Jag firar bara med skinka och lite kål och korv, så jag tar lätt på reklamen..


Fast en sväng inom Bolaget ska jag ta.. Lilla  j u l s u p e n  får inte fattas..


Kom precis på, att jag inte tänker köpa  l u t f i s k  heller.. Jag säjer bara "Örk"..


Om det håller uppe nu på förmiddagen ska Agneta och jag göra en skogspromenad, och sen går vi och äter pizza.. "Gudfadern" för mej.. Bara fyllning och kanter..











Av Kerstin Frithiof - 20 december 2018 07:56


Klockan är 07:57 och jag har precis avslutat min frukostmacka.. Tja.  d e t  kan knappast intressera nån enda..


Däremot kanske det kan intressera, att jag aldrig sett en mörkare morron.. Fick  t r e v a  mej fram när jag skulle hämta tidningen.. Som jag för övrigt sagt upp från nyåret.. 


Jag blev så in i bänken trött på karlskronasidorna så jag bestämde mej för att säja upp en bekantskap, som varat sen 60-talet..


Hörde för övrigt av en bekant, att BLT inte betyder Blekinge Läns Tidning längre utan "Bara Lokalt Trossö".. Trossö är Avkrokens city.. Om ingen visste det..


Inne idag var en annons, som beredde mej stor fröjd:

 

Ganska rart egentligen.. Känner en slags ömhet för dom båda långpälsade pensionärerna.. Hoppas dom får en gullig hund att skämma bort..


Om en liten stund ska jag åka och byta däck.. Häromdan fick jag byta batteri.. Nåja, jag ska inte klaga.. Jag har inte bytt det en enda gång och förre ägaren satte in det 2002 enligt pappren..


Gissa vad jag skulle göra om jag var diktator i Sveden.. Jo, jag skulle förbjuda  a l l a  annandagar.. Folk finge gärna stanna hemma från jobbet precis som nu, men affärerna skulle vara öppna och det skulle vara liv och lust på gatorna..


Apropå  d i k t a t o r  såg jag ett program om Magda Göbbels häromkvällen.. D e t  gav mej nåt att tänka på..

















Av Kerstin Frithiof - 19 december 2018 09:19


Ibland tar jag mej en funderare på  t i d e n.. 


Tiden är en märklighet, tycker jag.. Eller som Alf Henrikson skaldade: "Dagen i dag är en underlig sak; en evighet fram och en evighet bak"..


Nånstans mellan dessa båda evigheter hänger man och dinglar.. En liten stund.. Och sen är det dinglat färdigt..


Konstigt är det också att tiden går  o l i k a  fort beroende på var i livet man befinner sej.. 


Åren mellan 10 och 20 var evighetslånga, medan tio år idag är som en knäpp med fingrarna..


 

Tidens gång som sagt.. (Märkligt nog minns jag filten.. Den var gråvit med rosa figurer på)..


I övermorron är det vintersolståndet.. Jag hoppas, hoppas, att vår sargade gamla jord ska kunna räta upp sej än en gång.. 


Det är nästan allt jag önskar.. 




















Av Kerstin Frithiof - 18 december 2018 08:22


Hiskligt så mycket  s k ä g g  som har börjat dyka upp.. Både i media och i verkliga livet.. Och inte är det små välansade skägg heller.. 


Nej långa och fladdriga som på Gustav Vasa och hans söner ungefär..


Har ett svagt minne av en TV-serie nån gång förra årtusendet där ett gäng skäggprydda herrar satt stillsamt runt ett bord och småpratade.. Om jag inte minns fel  r a p a d e  dom dessutom stup i kvarten..


Förmodligen höll dom på med diverse oförskämdheter också.. Den här lustifikationen upprörde hela svenska folket å det grymmaste..


Ett annat program, som orsakade folkstorm på sin tid var "Fräcka fredag"..


Såg en repris på fräckisarna härom kvällen.. Jag säjer bara "Herre Jesus".. 


Och så hade ansvariga så här trettio år senare mage att kalla smörjan för seriöst upplysningsprogram..


Skäggen och Fräcka fredag i all ära.. Den värsta folkstorm som drabbat TV var nog ändå den gången Per Oscarson strippade i Hylands hörna.. 


Hyland själv såg ut som om han höll på att få ett slaganfall.. Tydligen visste han inte om att Oscarson skulle klä av sej.. Han (Oscarson  i n t e  Hyland) behöll dock kalsipperna på..


Jag vill minnas att dom var randiga..


Tänk att folk gitter bli upprörda för betydelselösa halvhändelser i TV,  när verkliga hemskheter går dom förbi.. Eller förnekas..


Det är kanske bra för  h ä l s a n  att bli lite halvt om halvt upprörd för struntsaker..


Nu ska jag leta upp en vovvebild som illustration till ovanstående:

 










Av Kerstin Frithiof - 17 december 2018 09:14


"En morron när vi vaknar är hela världen vit".. 


Ja, så låter det i barnvisan.. 


Meningen är väl att barnen ska  j u b l a  och kasta sej ut i det vita.. Och bättre vett har dom väl inte.. Di små liven..


J a g  tyckte också att snö var nåt underbart när  j a g  var barn.. Bättre vett hade jag väl inte.. Jag heller..

 

Och så ser man reflexen från kökslampan i trädet.. Eller förresten, det är kanske ett UFO..


Lagom åt dom, utomjordingarna.. Komma hit den absolut hemskaste tiden på året.. Det vore bättre för dom om dom for iväg upp till Norrland med en gång.. Jag menar.. D ä r  är ju snö naturligt..


Jag bestämde tidigt i höstas, att  i  vinter ska jag inte byta däck, men  kröp till korset och beställde tid.. Jag fick komma som i fredags.. Och  g l ö m d e  bort det..


Nu har jag ringt och bett om ursäkt och krumbuktat.. Och fått en ny tid den 20:de..


Idag är det en vecka till julafton, nåt jag inte har firat dom sista sisådär 25 åren.. Skinka har jag förstås haft..

Glögg och godis också..


Och så har jag sjungit julsånger med vovvarna.. 


Nu finns inte vovvarna längre.. Men  m i n n e t  av sjungandet har jag kvar:

 













Av Kerstin Frithiof - 16 december 2018 08:57


Klockan är två minuter i nio och det är söndag och  m ö r k t.. Och jag har konstaterat, att nästa söndag har det äntligen vänt.. Även om vi inte märker det..


Det hänger tunga moln över taken.. D o m  innehåller nog mycket vatten.. Gärna för mej.. Vatten behövs efter denna torrtorra sommar..


Mindre roligt vore förstås om vattnet dråsar ner i form av snö.. Snöskottning står inte högt på min roligt-att-göra-lista..


Dom senaste åren har det bara varit snö en och annan dag:

 

Så här har det sett ut vid enstaka tillfällen.. Ingen upplyftande syn precis..


Jag minns en vinterkväll för många år sen.. Det var kallt och snö och fullmåne.. Det var betydligt ljusare ute än det är just nu..


Jag tog min vackra Joker och dängde upp på Ryssberget.. Där vandrade vi i den månljusa skogen.. Totalt obekymrade och stenar och grenar på marken.. Sådant som jag är rädd för i   d a g s l j u s  numera..


Store tid.. V a r  jag egentligen fullt klok..


I morse landade en liten  s n ö f l i n g a  i min säng.. Det var lilla  S k o r p a n  som tyckte, att det var tid att stiga upp och plocka fram  h u n d m a t e n..


Han ska åka hem i dag, men kommer tillbaka till nyår.. Återigen en hålla-tass- nyårsafton.. Fan ta alla som smäller raketer..










Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards