brimikshallon

Alla inlägg under december 2018

Av Kerstin Frithiof - 15 december 2018 09:02


I Mörrum finns ett musik-och teatersällskap, som kallar sej Nöjeskompaniet..


I fem år har dom turnerat i bygderna med sin julkonsert och igår var det Gammalstorp kyrkas tur.. Den var fullsatt till sista plats.. 


Dom är duktiga dom här grabbarna.. Mycket duktiga.. Både på spel och sjung.. Tyvärr var ljudet inte riktigt bra.. Det var stundtals alldeles för högljutt.. Och orsakade en del bludder.. Tyvärr.. 


Idag blir det troligen inte ljust alls.. "Midnatt råder"..


Jag längtar till vårens långa blonda dagar.. För att inte tala om sommarens..


Just en sån här ljus dag i somras for jag och ett par väninnor till Tjärö, och där tog jag det här fotot;

 

Det känns avlägset.. Men, visst, det blir sommar igen.. T r o r  jag  tralala..



Av Kerstin Frithiof - 14 december 2018 09:45


Nu ska jag visa en bild på en vacker blomma, som står i mitt köksfönster:

 

För fyra år sen fick jag den här fina orchidén av en gammal klasskamrat från realskolan.. Den hade då tre stänglar.. 

Den blommade länge och sen föll prakten.. Givetvis.. Inget varar beständigt..


Efter två år blommade den på nytt.. Även denna gång med tre stänglar..


Nu blommar den för tredje gången.. Det märkliga är, att den numera står i rent vatten och ingenting annat.. Och aldrig har den blommat vackrare..


Jag har ytterligare två orchidéer.. Dom står också i vatten.. Den ena har blommat om, men håller på att få nya knoppar på stänglarna..

   

Den spräckliga fick jag av min snälla granne Ch. när jag fyllde år för en tid sen.. Ner i vatten med den precis med detsamma, och där står den.. Lika frisk och vacker som den dag jag fick den..


Det är väl märkligt.. Jag har alltid fått höra, att dom här blommorna ska stå i torra spånor och få ett snapsglas vatten i veckan.. 


Och så visar det sej, att det är precis  t v ä r t o m..












Av Kerstin Frithiof - 13 december 2018 10:33


Då och då låssas jag vara Begagnade Rut och går till Folkkyrkans loppis i Sölvesborg.. Jag brukar snoka igenom deras backar med böcker.. Ibland hittar jag nåt bra..


Det fann jag i lördags;

 

Lite drygt 700 välskrivna sidor.. Jag har suttit som limmad i soffan och bara slukat.. 


Både hjälte och skurk i övermänskoklassen.. Icke helt omänskliga nån av dom dock.. 


Lucia och årets mörkaste, vilket inte varit sant sen 1753 när svenskarna vred kalendern rätt..


Det har varit ett och annat luciatåg jag stått för under mitt yrkesverksamma liv.. 


Jag minns med viss förfäran hur svårt jag fick "tunga fjät" att gå ihop med den lätta neapolitanska folkmelodin..


För att inte tala om tomtenissarnas "tipp, tapp"..


När jag gick i sjätte klass i folkskolan fick jag krypa till korset och vara lucia.. En  m y c k e t  motvillig lucia måste jag medge.. 


Jag lär ha rusat genom skolan med raketfart med ljusen fladdrande och stearinet skvättande.... Bara för att komma ifrån så snabbt som möjligt..


"Rätt man på rätt plats" lär det heta.. Tja..














Av Kerstin Frithiof - 12 december 2018 09:39


Jag skulle begår en svår synd, tillåmed dödssynden lögn, om jag påstod att jag tycker om att städa.. För det gör jag inte..


Förmodligen beror det på en annan dödssynd: lättja..


Idag städar jag lite i köket, mest beroende på att kylskåpet var nedisat och i behov av avfrostning..


Och det ena gav det andra: diskning, tvätt och strykning tillexempel..

 

 

Nä.. Hushållsarbete är inte min grej.. Har aldrig varit även om jag till början  f ö r s ö k t e  åtminstone gilla det till hälften..


Jag skämdes för mitt ointresse i många år, men det har jag slutat med nu.. Jag sätter mej  m y c k e t  hellre med en bok än jag står vid diskbänken eller strykbrädan.. 


S p i s e n,  däremot, står jag mer än gärna vid.. Matlagning gillar jag.. Att äta också.. Men när det sen kommer till disken känner jag en obetvinglig längtan att lägga benen på ryggen..














Av Kerstin Frithiof - 11 december 2018 09:13


Recykling har blivit högsta mode.. Alltså är  j a g  den verkliga innetjejen (Mja tjej och tjej...) eftersom jag i flera år har recyklat såväl husgeråd och en och annan möbel som kläder.. Allt hämtat på Folkkyrkans loppis i Sölvesborg..


"Second hand Rose" sjöng Streissand om nån gång förra årtusendet.. Anita Lindblom sjöng den svenska versionen "Begagnade Rut".. Jag har svårt att tro att damerna sjöng i samma tonart med tanke på hur deras röster lät..


Begagnat ska visst vara devisen för årets julklapp.. 


Kronprinsessan gick i spetsen för begagnattrenden när hon på nobelfesten var klädd i mammas gamla trasa från Nina Ricci..


Mörkare och mörkare blir det för varje dag, och natten går tunga fjät, men  s n a r t  ska vi skåda ljuset..

 

Mja,  riktigt så svart är det inte ute.. Jag fotade precis en gaffelpärm och den bilden får illustrera hur fruktansvärt illa jag tycker om mörkret..











Av Kerstin Frithiof - 10 december 2018 09:41


Hurra.. Äntligen en naturbild som man kan se vad föreställer..


Råkade titta ut genom fönstrat och såg dom här damerna plus en till, som hann undan innan jag fått fram kameran:

 

En sån oförtjänt tur.. 


I vanliga fall brukar mina försök till naturbilder bli ungefär som när jag skulle fota en ekorre förra sommaren:

 

Man kan faktiskt  a n a  att det är en ekorre bakom alla löven.. Det  k a n  ju rimligen inte vara en räv.. Uppe i ett hasselsnår..


Lilla Skorpan bor hos mej för närvarande: H o n o m  är det ingen konst att fota.. 

 












Av Kerstin Frithiof - 9 december 2018 08:34


I alla år har jag haft en morrontidning, Blekinge Läns Tidning.. Nu har jag tröttnat på den och säjer upp den från nyåret..


Anledningen till detta är, att tidningen till största delen består av karlskronaartiklar.. Jag ger fullständigt tusan i vad som händer i avkroken.. 


Sölvesborgsdelen av gårdagens tidning bestod till största delen av en stor bild på avgående kommunalrådet och beskrivning av hur hon avtackades av devota undersåtar..


Jag ger fullständigt tusan i kommunalrådet också.. Har alltid gjort..

 

Tja.. Vem Jan Karlsson är vet jag inte.. För den sakens skull missunnar jag honom inte en lövsugningsapparat..

Förmodligen har han gjort sej förtjänt av den.. 


Kommunen skulle kanske ha skänkt f.d kommunalrådet en lövdammsugare också.. Hon kanske skulle kunnat bli riktigt händig med den..


Ifortsättningen kommer hon att syssla med knapptryckning i riksdan.. 


Färdigkvirrat för idag.. Go´ söndag till alla, även till avgående kommunalråd..















Av Kerstin Frithiof - 8 december 2018 09:14

 Nu är det bara tretton dar kvar till  v i n t e r s o l s t å n d e t.. Halleluja.. Men sen dröjer det förstås en vecka lite drygt innan det börjar  m ä r k a s  att dagen ökat.. 


På den här bilden är det ingen brist på solsken.. Jag tog den en morron i september:

 

LIlla Skorpan bodde hos mej nån vecka vid fototillfället.. I morron kommer han igen och ska bo hos mej ett par dar..


Vi kommer gott överens, Skorpan och jag.. Han är egentligen en manipulativ liten rackare, men jag märker hans förförelsekonster och har väldigt roligt åt dom..


G. ringde precis och föreslog en tur till second hand-butiken i Sölvesborg.. Det var ett tag sen jag var där.. 













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards