brimikshallon

Alla inlägg under december 2018

Av Kerstin Frithiof - 7 december 2018 08:37


Inte för att jag  t r o r  att nån kan vara intresserad av hur jag tillbringar mina morgnar, men jag tänker berätta om det iallafall..


Jo, efter att ha duschat, borstat tanden (min mans uttryck, fast jag vill minnas att  h a n  sa "skurat"), satt på kaffet, hämtat tidningen, brett smörgåsen, ätit smörgåsen och läst tidningen, tar jag min kaffekopp med in till datorn, kollar bloggstatistiken och mejlförekomsten och slår mej ner och lägger  p a t i e n s..

 

Idag råkade jag doppa en anslutningsmanick i kaffet: Smått panik, men den tog tydligtvis ingen skada:

 

Det är som sagt mycket med det elektriska..


Man kan givetvis tycka, att jag kunde använda den tid jag har kvar till nåt bättre än att lägga patiens, och det håller jag med om.. Men vaddå..


Jag kommer att tänka på en gång för många år sedan, på sensommaren, i kvällningen.. Jag var ute på Vesan med min vackra, goda newfoundland Joker.. 


Vi mötte en äldre mannaman, som spände ögonen i mej och sa ungefär såhär:-- Har du inget vettigare för dej än ränna omkring med den där store hunnen..


Näe,  d e t  var nog det vettigaste där och då.. Både för mej och den store hunnen..


Svarade jag mannen.. Nä.. Det hade det inte varit nån mening med..















Av Kerstin Frithiof - 6 december 2018 08:49


Nu är jag rejält trött på alla solupp-och-nedgångar över havet..


Gick med i en fb-grupp: "Listerlandet i centrum" för en tid sen, och sen dess har jag matats med, och själv matat andra, med röda soluppgångar över stilla, eller upprört, vatten..


Nog finns det väl mer än röda himlar på Lister.. Det röda lär för övrigt orsakas av föroreningar i luften..


Tänk vad mycket som kan göras med "det elektriska".. 


Jag minns när vi fick elektricitet i mitt hem.. Jag var nog i femårsåldern.. Hade iallafall inte börjat skolan.. 


Utanför på tomten fanns  t v å  stolpar.. Dom stod där ganska länge.. Lutad mot en av dom, sittande på en flat sten med en bok i knät och en kolaslickepinne från fru Hultmans affär tillbringade jag åtskilliga timmar av min barndom..


Igår köpte jag med Brittas hjälp en liten  h ö g t a l a r e  och den kopplades till min surfplatta, utan sladd dessutom, så nu har jag tillgång till all världens musik.. 

 

Det är bra pipa i den här lilla tallriken.. Så nu kan jag få Rossinicrescendon  ä n n u  pampigare..


M e n  jag måste lära mej  a n v ä n d a  den på alla dom sätt man  k a n  använda den.. Jag är inte så teknisk så det lär ta tid.. 


Det är mycket med det elektriska.. 







Av Kerstin Frithiof - 5 december 2018 09:39


Jo, igår prövade jag på att baka bröd.. Det gick ärligt talat inget vidare..

 

Bröden såg ut som dom skulle, men  s k o r p a n  blev alldeles för hård.. Gick knappt att såga igenom..


Tja, med  m o t o r s å g  hade det nog gått galant..


Jag äter bröden med god aptit för gott blev baket..


Jag  l ä r d e  mej dock ett och annat om bak och ugnar.. Ska på´at igen idag.. 


Denna soliga morron har jag gjort nåt jag inte har gjort sen förra årtusendet: Jag har  s o v i t  till nio..


Var det skönt att ligga och tryna så länge.. 


Nja, jag  v e t  faktiskt inte.. Jag är inte  p i g g a r e  än vanligt.. Om nån skulle tro det..





























Av Kerstin Frithiof - 4 december 2018 08:24


Tusan också, jag glömde  s a l t e t..


Har precis gjort en deg på vatten, jäst, vetemjöl och rågsiskt.. Och så glömde jag salta..


Nåja.. Det kanske går att få i lite salt när jag ska baka ut degen om nåra timmar..


Det är väldigt länge sen jag bakade, och jag har nästan glömt bort hur man gör..


Eftersom det inte finns nåt  r e c e p t  till det här brödet, gäller det att hålla tungan rätt i munnen.. Och försöka komma ihåg hur min lilla mor gjorde när hon bakade sitt sanslöst goda bröd..


Jag tror jag ska baka nåra skräddekakor också.. Dom finns receptbelagda i Stora Kokboken..


En gång har jag bakat dom..Det var när vi bodde i lägenhet i Mörrum..


Bröden blev goda, men jag brände mej på plåten..


Det har börjat  b l å s a.. Vem förvånar sej.. Inte  j a g  iallafall..


En förskrämd stackars vintersol håller på att kravla sej upp över tallet och grannens tak:

 

Klockan är 8:42 och ljusare än så här är det inte.. Blir väl inte heller.. Suck..











Av Kerstin Frithiof - 3 december 2018 18:09


En gång för  f r u k t a n s v ä r t  länge sen hörde jag en lustigkurre säja ungefär såhär:


--Om man tog alla världens nålar och med dom sydde en säck så stor, att alla nålarna var uppslitna.. Och sen fyllde den säcken med mjöl.. Och sen hällde ut allt mjölet.. Fan, vad det skulle  r y k a..


 

Idag har jag inhandlat mjöl och jäst.. Nu gäller det bara att komma  i h å g   hur man bakar mors goda matbröd också..


I morron bittida sätter jag i gång..


Vädret är absolut botten.. Mörker och regn och ... tja  h u n d s o v a r v ä d e r.. Som stora lilla Kenzo skulle ha sagt..










Av Kerstin Frithiof - 2 december 2018 08:36


Så mörkt och kulet som idag är det  a l l t i d  första advent.. I allafall som  j a g  minns det..

   

Stjärnan har jag fått upp i köksfönstret.. (Sorgligt nog tvättvindan också).. Och sorgligt nog i dubbel upplaga.. Och inte vet jag hur man raderar bilder heller..


Nu ska jag  g n ä l l a  ett tag:


Första gnällobjektet gäller  k a f f e..


Det känns som om kaffet har blivit väldigt  m e s i g t  senaste tiden.. Det hjälper inte mycket att lägga i mera bönor i melittatratten.. Kaffet smakar lankigt i alla fall.. Nästa gång jag köper kaffe ska jag ha Arvid Nordqvists Classic..

Smakar inte det nåt heller är det  m e j  det är fel på.. Inte kaffet..


Andra gnällobjektet gäller  b r ö d.. 


Vilket färdigförpackat bröd jag än köper är det  s v a m p i g t  och föga "al dente".. Ska väl kännas nybakat kan tänka.. Men det är ingen fröjd att ta  en tugga av ett sånt bröd.. Det liksom  v ä x e r  i munnen..


Att man måste plastförpacka levarna fattar jag.. Har många gånger konstaterat att folk (oftast äldre gentlemen) står och  k l ä m m e r  på bröden.. Klämmer och  vänder..


Imorron är det jag som handlar jäst och mjöl och bakar själv..


Men jag tänker inte sätta till nån  s u r d e g.. Surdeg är ett stressmoment.. Och det blir bara mer och mer av den..


Kanske sagan om  s ö t g r ö t e n  i själva verket var sagan om  s u r d e g e n..







Av Kerstin Frithiof - 1 december 2018 08:47


Den här lille charmknutten bor hos mej just nu:

Lilla Skorpan, Brittas hund.. Han kom igår och reser hem idag igen, men redan nästa söndag kommer han tillbaka..


Jaha, nu går det här året in på upploppet.. Jul om 24 dar, men  j a g  räknar närmast dagarna till vintersolståndet.. Och det är bara 21.. 


Sen kommer nån vecka då allt står stilla, men  s e n  vänder det och dagarna blir längre och längre..


Jag har dammsugit i dag och fått stopp i röret som går fram till munstycket..


Jag har räknat ut att jag ska ta röret  till en  m a c k  och be dom blåsa lite i det med högtryckspumpen.. Jag får nog blåsa i munstycket också.. Det  m å s t e  jag för övrigt eftersom jag inte får loss det från röret.. 


Det är mycket med det jordiska, och vi bönner har det inte lätt..


Första advent i morron och jag har redan pluggat in ljusstakarna, dom elektriska vill säja..





















































Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards