brimikshallon

Alla inlägg under januari 2019

Av Kerstin Frithiof - 23 januari 2019 08:25


Det är mycket som är märkligt här i världen, och nu tänker jag inte på sådant som tillexempel modets växlingar.. Därom skulle mycket kunna säjas.. Men det tänker jag inte göra nu..


Nä, jag tänker på politiska figurer.. Såg i går en intervju med vår nya kulturminister.. Jag  f ö r s ö k e r  att inte vara fördomsfull, men nog skulle hon vinna sympatier om hon  k a m m a d e  sej.. För övrigt var hon väldigt bestämd och vuxen i sitt sätt.. Rent av kaxig..  Nåja, ingen ska dömas ohörd..


Nåt annat, som jag finner märkligt är, att så snart jag lagt mej till ro för natten, sätter gikten in med stormstyrka..

På  d a g a r n a  besvärar den mej inte alls..


Och då, på nätterna alltså, har jag tid att ligga och fundera.. Och  l ä s a..


I förgår natt läste jag en kokbok och i natt en deckare.. Av en amerikan som heter Michael Connelly.. Hans hjälte är en lagom hårdkokt och lagom desillusionerad f.d polis, som heter Hieronymus Bosch.. Harry kallad..


Man kan ju fundera över varför munschö Connelly döpt sin hjälte efter en nederländsk helvetesskildrande målare från 1500-talet..  


I natt började jag dessutom att fundera över mina  v a l  i livet.. Och hur jag  a n n a r s  skulle ha valt..


Och jag fann, att jag haft en rasande tur, för även om mina val ibland varit rent år pipsvängen har jag alltid kommit ner på fötterna..


Mycket av min tillvaro kan illustreras av den här tröjan jag köpte på marknaden utanför Sweden Rock för nåra år sen..


 

Nu ska jag inte förringa mej.. Jag har gjort kloka och vettiga val också.. Tänkt rätt tillåmed..


Är jag  n ö j d  med min tillvaro.. Obetingat  j a.. Det enda smolket i mjölken är  g i k t e n,  men idag ska jag köpa gurkmeja, som lär vara nåt in i helskotta bra för diverse inflammatoriska åkommor..


Det kanske kan  b l i  en lagom hetsig tango så småningom.. Frågan är vem som känner för att bjuda upp..


Den dagen den sorgen..















Av Kerstin Frithiof - 22 januari 2019 08:42


Låt mej bara konstatera att det är vackert i Avkroken.. 


Det visste jag förut, men fick det verkligen förevisat mej från käkkirurgiska kliniken högst upp i hus 13 på sjukhusområdet..


Det är vackert även i gråväder..


Jag var alltså i Karlskrona och blev opererad i går.. Inte var det trevligt, men det gjorde inte ont, och personerna i operationsteamet var vänliga och omhändertagande.. Utan att dalta.. Och kirurgen själv fick jag stort förtroende för..


Agneta var med (Tack, snälla) och hon körde min bil.. Hon tyckte om den, sa hon.. Allt gick bra på vägen också, trots att det var tät trafik, blötsnö och mörker på hemvägen..


Foten är som den är, men jag har iallafall sovit gott i natt..


Igår kväll tittade jag på idrottsgalan.. Det gör jag vare år.. Det är ett trevligt program.. Det är roligt att se stjärnorna uppsnofsade och hårstajlade.. Inte svettiga och snoriga och nästan medvetslösa som man är van att se dom..


Jag undrar varifrån stavhopparen Armand de Plessis  (Nä,  d e t  var en annan)  kommer.. Hans  m o r f a r,  som hämtade hans pris är iallafall svensk.. Inte för det spelar nån roll.. Kusligt duktig är han..


Idag bryr vi oss inte om nån bild.. Ute är det jämngrått, och jag har redan visat (eller raderat) dom bilder som varit, eller inte varit, nåt att ha..













Av Kerstin Frithiof - 21 januari 2019 07:55


Det är dags för gnälltajm..


Foten har illfänats duktigt i natt.. Tabletterna hjälper tydligtvis inte.. Lyckades hitta dom på datorn.. Man ska tydligtvis ta dom  i n n a n  smärtstötarna sätter in.. Således får jag vänta tills jag är  f r i s k  med att äta dom.. Jisses..


Det är väl detta som kallas profylaktisk behandling..


Läste vidare om en kvinna, som håller sej frisk genom att äta lax och grönsaker.. Inte mej emot, men det blir nog lite enformigt i längden..


Detta var gnällkapitel ett..


Nu kommer gnällkapitel två:

Det är idag jag ska till Avkroken och operera bort tandroten, som sitter fast i käken.. D e t  blir nog en pärs..


Agneta har lovat att köra mej.. Till en början bestämde vi att hon bara skulle följa med, men med tanke på att jag inte  v e t  i vilket skick jag är efter operationen, tyckte vi att det var lika bra att det var hon som står för körandet..


Nu ska jag försöka pigga upp mej med en bild, som visar på livets härlighet till skillnad från dagens verklighet.

 

Ännu är det långt till... bärtid..

















Av Kerstin Frithiof - 20 januari 2019 09:27


Före är man full av planer och förväntningar.. Nu minsann så...

 


Och så blev det som det alltid blir:

 

Tja, sic transit, som lilla Hallon brukade säja..


Foten har illfänats i natt.. Usch.. 


Igår kom jag på en resa, som jag nog skulle gilla: En tur med  i n l a n d s b a n a n.. Det finns  p a k e t r e s o r  som skulle passa mej  alldeles utmärkt.. 


Jag pratade med Agneta om det, och hon tyckte också det lät trevligt.. 


Till Gällivare kommer man med tåget, men hur man kommer  h e m  sen förmäler inte historien.. För ett antal år sen hade jag inte varit främmande för att  p r o m e n e r a  hem, men  d e t  är numera uteslutet..


Det är söndag.. Jag tänker mej en tur till kyrkan.. Sen ska jag åka till Extra och köpa potatis, purjolök och crème fraiche.. Jag ska prova på att koka potatis-och-purjolöksoppa till middag.. Receptet fick jag av M. som  brukade koka soppan på 70-talet..










Av Kerstin Frithiof - 19 januari 2019 08:57


"Morning has broken.."

 

Konstaterade precis,att teglet i grannens husgavel reflekterar morronsolen väldigt vackert.. 


Det var tur att jag fotade för nu har solen gått i moln..


Om nåra månader kan man inte alls se grannarna på västsidan eftersom mitt hasselsnår skymmer utsikten åt det hållet..


Inte för att jag har nån  l u s t  att sitta och glo på dom.. Men livet är inte  s t a t i s k t.. En vacker dag kanske jag blir intesserad av att göra det..


Jag morronnyser.. Vareviga morron drabbas jag av nysattacker.. Eftersom ingen kan störas av mina eruptioner kan jag nysa av hjärtans lust.. Högt och ytterst okvinnligt.. 


Och sen  s n y t e r  jag mej.. Lika högljutt och okvinnligt det..


Det är  l ö r d a g.. Jag måste till affären och köpa hushållspapper och bananer.. Dom har jättefina bananer på Extra i Mjällby.. Hade i går iallafall..


Jag tror jag ska ringa till G. och föreslå en tur till loppisen i Sölvesborg.. Om inget annat behöver jag nåt att läsa i helgen och dom har bokbackar som är väl värda att snoka igenom..


























Av Kerstin Frithiof - 18 januari 2019 09:14


Häromdan kom jag på nåt  g e n i a l i s k t.. Allt enligt resajklingsprincipen.. 


Jag ska lägga fruktskal och äppelskrabbor och annat grönt och gott köksavfall i lådan med mina pelargoner:

 

Det här måste ju bli en minikompost som heter duga..


Risken finns förstås, att den kommer att generera en massa små fruktflugor.. Nåväl, i så fall känner jag mej besegrad och skopar upp alltihop och hystar ut det genom fönstret..


Nu ska jag berätta om  g i k t e n.. Lägesrapport den 18:e..


Inte tror jag det intresserar nån att läsa  d e n  rapporten, men det intresserare  m e j  mycket att skriva den..


En liten  a n i n g bättre har det blivit, men smärtvågorna kommer fortfarande.. Fast inte så våldsamma.. Sömnen var det skralt med i natt..


Nu ska jag äta  b a r a  frukt och grönt nåra dar.. Jag har fuskat och ätit både kött och bröd.. Fast sparsamt.. 


Vi får se hur det går.. 















Av Kerstin Frithiof - 17 januari 2019 08:06


Alltid lär man sej nåt nytt.. Alltid, alltid gör man det..


Igår lärde jag mej, att man  i n t e  ska föra över kaffet från förpackningen till en burk.. Det har jag alltid gjort, och så har jag gått och gnällt över att kaffet inte smakar nåt..


Fortsättningsvis ska jag återförsluta förpackningen (hur nu  d e t  ska gå till.. Jag får fundera ut nåt..) och förvara hela paketet i burken.. 


Igår fick jag bekräftat att jag har gikt.. Och så fick jag  m e d u s i n  för att tala med PIppi..

 

Som synes har jag tagit första pillan av medusinen, och faktiskt, i natt har jag fått  s o v a.. Hela natten med undantag för ett par kissepauser.. Det här blir nog bra vad det lider..


L i t e  skämmigt är det att ha fått gikt..


Det får iallafall  m e j  att tänka på gamla skämtteckningar av framför allt Albert Engström, där man ser dästa, feta och alkoholiserade punschpatroner sitta vid groggbordet med foten i paket.. Usch.. 


Men sen kom jag att tänka på Anna Maria Lenngrens infernaliskt elaka beskrivning av en skinntorr och ståndshögfärdig änka, som ndlåter sej att berätta för pigan om personerna bakom släktporträtten på väggen.. 


Det hela slutar med att gumman får ett anfall av ilska och gikten.. Och "det är allt som lärs av denna dikten"..


Jag känner inte igen mej i nåndera beskrivningarna.. Det är väl så, att vem som helst kan få gikt.. Rasande otrevligt är det ialla fall..










































Av Kerstin Frithiof - 16 januari 2019 08:57


Världen är svartvit och klockan är en minut i nio.. Jag har varit uppe en timme redan, och börjar fundera på vad jag egentlgen har uppe att göra.. 


Vad jag egentligen skulle  v i l j a  är att gå i ide.. Som  b j ö r n a r n a  ungefär.. 


Det enda som hindrar mej är  f o t e n.. Så fort jag lägger mej börjar den illfänas.. I natt fick jag inte tyst på den förrän vid tretiden..

 

Det enda  trevliga med den här bilden är  a v r i n n i n g s r ä n n a n.. Den mår bra och fungerar..


När jag tittar på den känner jag mej smått stolt.. Tänk att jag kom på nåt sånt..


Man kan se, att det kommit något lite snö under natten..


Igår förmiddag satt jag och väntade på att läkaren skulle höra av sej..


Det gjorde han inte, så jag ringde vårdcentralen och undrade.. Fick veta, att det är som  i d a g  han ska ringa, så nu sitter jag här och väntar igen..


Jo,  o x v e c k o r n a,  så kallas dom här veckorna i början på året.. Det är inte rättvis mot oxarna..


Och apropå oxar.. Nåt med det hemskaste jag läst var kapitlet i Invandrarna, när Karl-Oskar slaktar oxen för att överleva snöstormen.. Och så var han så nära hemma..


Nåja.. Familjen fick iallafall kött så det räckte vintern ut och väl det.. Fast  d e t  skrev inte Moberg nåt om..


Om jag fick önska mej nåt för egen del.. Det vore att läkaren ska göra foten frisk.. Fast  d e t  kan han förstås inte.. Lite medicin kan han iallafall förhoppningsvis skriva ut till mej..


Nu ska jag prata  p o l i t i k.. Engelsmännen har visst tackat nej till brexit.. Vad dom nu skulle hitta på nåt sånt för.. Brexit alltså.. 


Men  d o m  har iallafall en regering sån den nu är, vilket inte  v i  har.. Herre Jesus vilken röra..





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards