brimikshallon

Alla inlägg under januari 2019

Av Kerstin Frithiof - 7 januari 2019 08:14


"Var plåga har sitt skri för sig, blott hälsan tiger still"..


Skaldade Erik Gustav Geijer en gång för länge sen..


Nu inbillar jag mej förstås inte, att han med plågoskri syftade på  g i k t j ä m m e r.. Hans tankar var givetvis mera åt det  h ö g s t ä m d a  och  a b s t r a k t a   hållet..


M i n  nattliga jämmer gäller inget högstämt och abstrakt.. D e n  gäller mina tår på vänsterfoten.. Fy fagerdala så ont det gör..


Jag har krupit till korset och ringt Vårdcentralen och dom ska ringa tillbaka om en halvtimme ungefär..


Det  l ä r  finnas medicin mot gikt, och jag ska be att få en rejält tilltagen flaska..


Tänk om dom säjer så här:

--Inget att göra.. Det blir  a m p u t a t i o n  jäms med  h a k a n..


Usch..


 

Det finns dom, som har det värre än jag.. Bonnen på OA:s teckning tillexempel..












Av Kerstin Frithiof - 6 januari 2019 09:54


Just nu lever jag i upp-och-ner-vända världen..


Foteländet värker på nätterna, och då får jag stiga upp.. Och läsa eller lägga patiens.. Att  s o v a  är däremot inte att tänka på.. Annat än korta stunder med ett öga  taget..


Följaktligen sover jag nåt besumligt på  d a g a r n a.. Kan inte sätta ner rumpan förrän jag somnar.. Jag kanske lider av  n a r k o l e p s i.. Eller  s n a r k o l e p s i  som nån muntergök sa..


Jag lär väl få krypa till korset och besöka vårdcentralen.. Även om det svider..


Idag är det trettondagen och grått och mulet.. Lite kallare har det också blivit..


Alldeles avgjort längtar jag till sommaren.. Till ljus och värme och lite mindre ont i foten..


 

Sångsvanar i Ysane.. Jag såg dom häromdagen.. Kortet är dock från förrförra året..













Av Kerstin Frithiof - 5 januari 2019 11:12


Kastade ett getöga ut genom fönstret och upptäckte att  g r ä s e t  v ä x e r..

 

Grönt och grannt och alldeles säkert växande i högönsklig välmåga.. 


Skjuta gräsklippare i januari är väl ändå för mycket.. Jag  gör det bara  i n t e,  och så var det bra med det..


Och så kom nästa förfärande tanke:

Det har varit sol i flera dar nu.. Tänk om naturen samlar ihop sej till en likadan het och torr sommar som förra året..


Då blir det  m i s s v ä x t  och risk för  h u n g e r s n ö d..


Låt oss hoppas, att det börjar regna snart.. Och att det håller på i flera veckor.. 


Men  n å n  gång ska det förstås sluta.. Annars flyter vi bort.. Särskilt vi, som bor nära stranden..


Det är märkligt.. B ö r j a r  man bara tänka på hemskheter poppar det bara upp mer och mer..


Igår tog jag ett viktigt beslut..


Det är så här: Jag har hela förra året gnetat och sparat och fått ihop en liten slant.. D e n  hade jag tänkt att använda till att byta fönster i stugan..


Igår kom jag på att det ska jag inte alls.. 


Jag ska använda vartenda korvöre till att ha trevligt för.. Resa tillexempel.. Om  d e t  skulle falla mej in. 


Ja, jäklar i det snuset.. Leva loppan på gamla dar.. Vilken  s u p e r b  idé..











Av Kerstin Frithiof - 4 januari 2019 12:36


Alltid nåt.. Trettonhelgen  b o r t f a l l e r.. Blir bara en vanlig lördag/söndag..


Sen lugn och ro och helt vanliga veckor.. 


Nåja,  i n t e  helt vanliga eftersom jag kommer att fortsätta att äta saltlöst och vegetariskt.. 82 dagar kvar..


För en stund sen fick jag en hallucination om en mör biff (rare stekt) och ett glas aromatiskt rött.. Men jag bara skrattade och slog ifrån mej.. 


Foten gör ont till och från.. Mest på nätterna, men det är precis som det  s k a  vara enligt google..


En vacker dag kommer värken att vara borta i nåra veckor, och sen kommer den tillbaka.. Ifall jag inte har lyckats bota mej med dieten..


Solen skiner och det finns en aning av  v å r  i luften.. Jag ska minsann leta reda på en vårbild från förra året:


Snart så...

Av Kerstin Frithiof - 3 januari 2019 11:42


Det är märkligt hur många det är, som förklarar att dom  i n t e  är som alla andra..


Tänk, jag tror att det är precis tvärtom.. Dom allra flesta av oss är som "alla andra".. Och  d e t  är väl i grunden ganska trösterikt..


E n  enda mänska har jag träffat, som var absolut unik, men  d e t  hade han ingen aning om.. 


Jag  v e t,  att han skulle förargat sej om nån hade dristat sej att påtala hans originalitet.. Den var honom främmande..


Dessutom var han  oerhört kreativ och blixtrande intelligent.. Och  t o t a l t  bortkommen..


Vem var då detta fenomen, som  a b s o l u t  inte var som nån annan..


Min man.. Han var 12 år äldre än jag och i mycket min mentor, utan av göra nån affär av  d e t.. Jag tror inte ens han var medveten om det..


Vi var gifta i 23 år.. Sedan dog han.. I bilen på väg till akuten..


Det är 33 år sedan och jag minns honom med förundran och  b e-undran.. Och tacksamhet..

 







Av Kerstin Frithiof - 2 januari 2019 09:03


Hade det funnits en annandag nyår hade det varit idag.. Blåsten har avtagit något, himlen är klar och solen lyser..


Det behövs att solen skiner:

 

Nån gång i höstas köpte jag en ny badrumsvåg.. "Säj ajöss till batterier".. D e t  lär ju jättebra..


Kruxet är bara, att den laddar med solljus, och  d e t  är bristvara så här års.. Följaktligen.. Tja.. Nån gång fram i  månadsskiftet  m a r s -- a p r i l  kan jag förhoppningsvis börja väga mej igen..


Idag har jag levat efter sundhetsprincipen "ingenting av det mesta och godaste" en hel vecka..


Foten  ä r  bättre, men det kommer att dröja innan den är frisk.. Jag tänker knega på ytterligare nåra veckor på egen hand..


Cortisonsprutor, som väl anses  kurera det mesta, vill jag i det längsta undvika..


Idag känner jag mej frestad att göra ett djupt ingrepp i plånboken och åka och handla dom där varma och sköna inneskorna jag skrev om redan  f ö r e  jul.. "I´m worth it" som det stod i skönhetsmedelsannonserna (De´ ni.. Smaka på det ordet) för nåra år sen.. 














Av Kerstin Frithiof - 1 januari 2019 00:30


Det nya året är redan 32 munuter gammalt.. God Fortsättning..


Jag sitter och väntar på att det ska smälla färdigt ute så jag kan gå till sängs..


Det har varit ett intensivt fyrverkeri här i Norje.. Det är första gången på mycket länge som jag inte haft en rädd hund och ta hand om under smällandet..


Jag tänker såhär:

Hade jag gott om pengar, vilket jag inte har och inte kommer att få heller, skulle jag iallafall inte elda upp dom på fyrverkerier.. 


Vad jag  v e r k l i g e n  skulle  g ö r a   med dom vet jag inte.. Jo, byta fönster.. D e t  skulle jag göra.. Fick jag sen nåra över vet jag inte alls vad jag skulle hitta på.. 


Jag kanske utvecklades till en snåljåp och sydde in dom i madrassen.. Eller till en ansvarslös toka och köpte kola för rubbet..


E l d a  upp dom skulle jag iallafall inte göra..


Det är  e f t e r s m ä l l a n d e t  som irriterar mej.. Jag kan inte gå till sängs och somna för att väckas upp av en dunderknall.. 


Nu ska jag leta upp det allra första fotot jag tog med digitalkameran för snart fyra år sen:

 

Mossa och granskog på Nytorpet.. Inte så illa..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards