brimikshallon

Alla inlägg den 1 februari 2019

Av Kerstin Frithiof - 1 februari 2019 08:58


Nu har jag försökt leva  s u n t  i sex veckor.. Visserligen har jag, som andra missbrukare, haft mina återfall.. Ta bara lösgodigfrosseriet som exempel.. Och dom sista dagarna har jag klämt i mej ett rör digestivekex..


Men för det mesta har det gått bra.. Frukosten har praktiskt taget hela tiden bestått av äpple, ingefära, kanel och filmjölk.. Och så  k a f f e  förstås;

 

Tidningen sa jag upp vid nyår, så nu läser jag deckare som frukostlitteratur..


Som bekant är jag intresserad av  m a t l a g n i n g.. Inte är jag särskilt  d u k t i g,  men jag kämpar på.. Mycket är på experimentstadiet..


I Sveriges Mästerkock (ett program jag ser till att aldrig missa) lagade dom härom dan rådjursadel med gräddstuvad spetskål, kantareller och tryffel.. Grädden skulle koka ner till hälften innan den användes..


Nu har jag varken rådjursadel, kantareller eller tryffel.. M e n ....


Spetskål och grädde inhandlades och ett kycklingbröst togs upp ur frysen.. "Man tager vad man hafver", sa redan salig Kajsa Warg..

 

Jo, minsann.. Jag kom på att jag  h a r  kantareller.. Visserligen i frysen och visserligen trattisar.. "Man tager" som sagt..

 


Allt gick inte som på en räkmacka:

 

Det var väl inte riktigt  s å  grädden skulle reduceras.. Äh, det mesta är kvar.. Och står och puttrar i en annan kastrull..


Medge, att, det är  r o l i g t  att experimentera.. Skulle nog blivit  k e m i s t  i stället för skollärare.. Ja, Jisses.


Säjer som Nero innan han avlivade sej själv: "vilken  k e m i s t  förlorar inte världen i mig"..


Och han sa förstås inte kemist utan poet.. Och så sa han det troligen på latin.. Jag skriver  t r o l i g e n,  för lika troligt är att han sa det på grekiska..


Det språket ansågs liksom lite  f i n a r e  än latin.. Precis som det verkar som om  e n g e l s k a,  detvillsäja amerikanska numer anses lite finare än svenska.. 




















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards