brimikshallon

Alla inlägg den 2 februari 2019

Av Kerstin Frithiof - 2 februari 2019 09:27


 I mitt kulinariska experiment i går ingick svamp.. 


Rätten som sådan blev hyfsat god, men det blev för mycket av den.. För mycket att äta upp och för lite att spara..


Slänga mat finns inte på min karta så jag åt upp alltihop.. 


Jag kan nog påstå, att det kommer att dröja innan jag lagar till kycklingbröst med stuvad spetskål och svamp igen..


Inte nog med att jag for illa i magen hela eftermiddagen jag fick djävulusiskt ont i foten framåt natten..


När jag började fundera på vad som kunnat orsaka plågorna, kom jag på: aha,  s v a m p.. D e t  har jag inte ätit tidigare..


Mycket riktigt.. Enligt google ska man undvika svamp när man har gikt.. Skaldjur också.. 


Så nu drar jag åt matskruven ytterligare ett varv.. Enligt wikipedia  k a n  man bota sej själv genom sin diet.. Och  d e t  tänker jag banne mej göra.. 


Vi är redan inne i februari, och vädret är som det är.. 


Måste förresten trötta ut er med att berätta varför månaden heter som den gör.. (En gång lärare alltid lärare)..


Jo, i det  r i k t i g t  gamla Rom firade man vid vårens början nåt som kallades lupercaliefesten.. En slags fruktbarhetsrit.. 


Unga män av god familj sprang då nakna gata upp och gata ner och piskade stans kvinnor med långa remsor av vargskinn.. (Varg heter lupus på latin, men  d e t  vet ni lika bra som jag).. 


Remsorna kallades februae.. Därav namnet februari..


Om piskandet hjälpte kvinnorna till att bli fruktsamma under året förtäljer inte historien, men man hade säket roligt under festen..


Tja, steget från stekt svamp till antika fruktbarhetsriter  är ytterst lång och obegriplig.. Men så går det när man sätter sej vid datorn och inte har "en  p l a n"  för hur man ska skriva..
































Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards