brimikshallon

Alla inlägg den 24 februari 2019

Av Kerstin Frithiof - 24 februari 2019 08:30


I den här glasburken, som jag strax ska visa, har jag försökt mej på diverse experiment..


För nåra år sen provade jag på att odla  ett slutet system just i den här burken.. Det gick förstås åt pipsvängen.. Jag hade fått för mycket fukt i systemet och alltihop möglade.. 


Ett annat år bryggde jag  l i k ö r  i den och det smakade tämligen apa:

 

I somras fick jag en vacker orkidée och samtidigt rådet att sätta alltihop i vatten.. Bara vanligt vatten..


Så skedde, och nu blommar plantan igen.. Helt otroligt..


 

Och nu tjänstgör burken som kombinerat växthus och blomvas..


Jag fick plötsligt lust att försöka mej på att fixa till ett slutet system igen.. Jag  h a r  faktiskt en burk med gammaldags gummiring..


I den burken provade jag att göra kim-chi i somras, men  d e t  blev ingen  höjdare.. Förmodigen för att jag vägde upp salt på en hushållsvåg, som en gång ägts av min mans mormor, och hon var född 1877.. 


Jag påstår inte, att vågen är lika gammal.. Men inte långt ifrån..

 

Egentligen ska det finnas en vågskål av mässing också, men den kan jag i skrivande stund inte hitta..


Tillåmed  j a g  finner vågen anskrämlig, men den är fullt användbar.. Kanske inte för att väga  s m å  saltmängder med dock.. Den är magasinerad i ett skåp i köket.. Tja..


Det är  söndag och solen är uppe.. Jag tänker gå i kyrkan idag och måste iväg och få tag i en tjuga att lägga i kollektbössan..


Det  h a r  hänt att jag missat kollekten och  d e t  är nåt som får skammens rodnad att stiga på kinderna..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards