brimikshallon

Alla inlägg den 8 mars 2019

Av Kerstin Frithiof - 8 mars 2019 07:55

Det är segt med våren.. Just nu är det varken vinter eller vår.. Solen visar sej sällan och termometern står ganska konstant på tio plus.. Förra året var det ingen vinter alls.. Åtminstone inte på Hanö och åtminstonen inte enligt SMHI..


Igår fick jag ett larm installerat.. Jag hade tur för larmfirman hade nån slags paketpris med gratis installation.. Klart jag slog till..


Och så skulle jag sova djupt och ostört i natt.. Med hela huset larmat.. Trodde jag..


Det var bara det, att jag natten igenom låg och tänkte på, att jag inte fick glömma att stänga av innan jag började röra mej i huset.. 


--Sic transit.. För att tala med lilla Hallon..


Jag läste en deckare i går: Maria Adolfssons Stormvarning.. Den har fått lovord bland annat i TV:s Go´kväll..


Jag är inte så säker på att jag gillar konceptet med  t v å  berättelser i en: En traditionell deckare och en ruskig historia om en misshandlad hustru.. Nåväl, författaren lyckas knyta ihop paketet mot slutet och gör det bra..


Just nu har jag plockat fram Jonas Gardells Om Jesus.. Den tål att läsas flera gånger.. 


Jag kan inte påstå, att jag är religiös i traditionell bemärkelse.. (Det är det väl knappast nån som är idag).. Men jag tycker om att gå i kyrkan..


Jag känner en slags kontinuitet och gemenskap när jag sitter i Ysane gamla medeltidskyrka.. Och så tycker jag om att sjunga med i psalmerna.. (Jisses så glad jag blir när jag lyckas pricka dom höga tonerna)..


Jag minns en gång när jag var med mina föräldrar i kyrkan.. Jag var väl en fyra-fem år, inte äldre..


Ibänken satt vi bredvid en gammal bonne, som sjöng med i psalmerna av hjärtans lust..


Jag var alldeles fascinerad av både bonnen och psalmsången.. Nåt sånt hade jag aldrig hört förr.. 


Och så klämde jag också i.. Så gott jag begrep.. Jag kommer inte ihåg om far hyssjade ner mej.. Troligen var det så, men jag gick och gnolade på nån slags hemgjorda psalmer flera dar efteråt.. 

 

Här "jobbar" jag nåra dar varje sommar.. Meningen är att jag ska gajda (Jo då, jag  k a n  stava till guida) under vägkyrkodagarna, men efter att man flyttat på E22:an blir det inte så många visningar..


Det gäller att ha med sej en stickning och nåt att läsa.. I somras brydde jag huvet med the Snark..


Det är snart dags igen..  








Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards