brimikshallon

Alla inlägg den 14 mars 2019

Av Kerstin Frithiof - 14 mars 2019 07:18


Dom enda  t i g g a r e  jag sett, ända tills för ett par år sen, träffade jag på i Italien och Polen..


Och nu finns dom överallt.. Varje butik med självaktning håller sej numera med en tiggare..


Utanför ICA i Sölvesborg sitter en rund liten gumma, och henne har jag blivit nån sorts  v ä n  med.. 


Förra sommaren fick jag en kartong jordgubbar av henne.. Det var säkert viktigt för henne att få ge nåt tillbaka nån gång..


Utanför Extra sitter en trevlig flicka, och henne har jag blivit nån slags vän med också.. 


"God bless you" brukar hon säja när jag stoppar ner en tjuga i hennes burk..


Är det dåligt väder ryser vi tillsammans och så säjer vi "fy fan" med stor inlevelse..


Nåra andra tiggare ger jag inte.. Unga friska män borde väl kunna hitta nåt annat sätt att försörja sej.. Tycker man..


För inte kan det vara trevligt att sitta och tigga.. Och ynka sej och gnöla..


Jag har lagt märke till, att en del svenskar uppför sej ytterst föraktfullt mot dom här fattiga stackarna.. Vill man inte lägga en slant i burken behöver man inte, men man bör dock uppföra sej anständigt mot dom..


"Il plêut", som fransmännen så vackert säjer.. Il plêut på andra dygnet.. Och "Il fait froid" som dom också säjer.. 


Blött och kallt med andra ord.. Du milde, vad jag längtar till våren, sommaren och hösten.. Men den här vintern, som inte ens  ä r  nån vinter, kan jag leva utan..

 

Precis så här tröstlöst ser det ut denna marsdag 2019.. Suck..
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards