brimikshallon

Direktlänk till inlägg 31 mars 2019

Alldeles för tidigt..

Av Kerstin Frithiof - 31 mars 2019 08:28


Körsbärsträdens knoppar sväller, och vill det sej illa slår dom ut vilken dag som helst.. Och vill det sej riktigt illa kommer det då en köldknäpp och då är det ajöss med skörden..

 

Det är som jag brukar säja: "Vi bönner har det inte lätt"..


Min man och jag hade under nåra år ett persikoträd uppspaljerat mot sydväggen.. D e t  blommade väldigt tidigt med alldeles illskära blommor.. Min man riggade upp nån slags gardin, som han fällde över trädet när det artade sej till frost..


Där  d e t  växte växer numera blåregnet.. D e t  är fena på att sända ut revor.. Flera tiotal  m e t e r  långa revor, och vill det sej väl bildas det  r ö t t e r  på revorna.. En sån rotslagen reva ska B. komma och ta hand om idag.. Det gäller att hoppas den tål flytten och kommer att trivas i sitt nya hem..


Jag färdade häckrabatten mot vägen i går.. Som vanligt intill pedanteri ordentligt rensad.. Kammen sväller.. 


Allt nändes jag dock inte ta bort:

 

Jag hoppas det är  h u n d v i o l  (viola canis.. Det lärde jag en vår för länge sen, då jag var ung och ofördärvad)..


Det är söndag, halvt om halvt lite sol och det blåser.. Det blåser som bara attan.. Vem är förvånad..










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 8 april 18:35

  Denna eftermiddag var helt fantastisk.. Varmt och skönt var det, och solen sken.. Folk gick omkring i skjortärmar och kortbyxor och allt var så underbart det bara kan vara en tidig vårdag..   Vårens första tulpan slog ut på min sydsida:   ...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 7 april 15:03

  Just nu skkiner solen, det är 20 plusgrader och jag har ätit en glass..   Knopparna på biggarråträdet ser ut så här:     I "gräsmattan" blommar det:     Också denna vår får jag ramslök:   Allt är således ganska gott i de...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards