brimikshallon

Alla inlägg den 10 maj 2019

Av Kerstin Frithiof - 10 maj 2019 08:10


"Korkad" är ett ord, som beskriver mej väldigt väl.. Iallafall i vissa situationer..


 

I höstas tog jag in trappkrukan och satte den i köket.. Alldeles bakom arbetsbordet.. Eller rättare sagt  p å  arbetsbordet, men  b a k o m  krydderiet.. Där skulle den må gott, menade jag..


Sen fick jag för mej, att jag skulle göra en  k o m p o s t  i kärlet.. Och fyllde på med lökskal, äppelskrabbor och annat vegetabiliskt.. 


Naturligtvis gick det hela åt pipsvängen.. Lådan fylldes med avfall, men nån  k o m p o s t  blev det inte.. Pelargonerna verkadde iallafall inte att  v a n t r i v a s.. 


Men  s å,  i går upptäckte jag massor av näst intill mikroskopiska svarta  d j u r,  som kryllade runt blomlådan och upp på skärbrädan.. 


Fram med seckatören och ut med hela lådan.. Och hett vatten på arbetsbänken..


Sic transit, som lilla Hallon skulle ha sagt..


Och så plockade jag fram min minst sagt "antika" våg.. Den är illa skavd och fläckad av ålder, men den ynglar iallafall inte av sej av små svarta djur..

 

Den här gamle trotjänaren fungerar fortfarande utan anmärkning.. Den är kanske 100 år eller mer.. Min mans mormor hade den iallafall i sitt kök, och  h o n  hade varit en bra bit över hundra.. Om hon levat vill säja..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards