brimikshallon

Alla inlägg den 2 december 2019

Av Kerstin Frithiof - 2 december 2019 10:05


För en stund sen såg jag här på datorn en bild föreställande torghandel i Sölvesborg på 40-talet, och jag slogs av tanken på hur uppklädda damerna, som handlade, var..


Samtliga hade dräkt, hatt och klackskor.. Rejäla torgkassar hade dom också.. 


Tänk,  s å  klär man sej inte idag.. Förra sommaren satt jag på en bänk just på torget i Sölvesborg, och kollade folks klädsel.. 


Precis alla, oavsett ålder, kön och kroppsform, var bekvämt klädda i byxor, långa eller korta, och T-shirt.. På fötterna

sandaler eller foppatofflor..


Inte var det vackert precis, men ack så bekvämt, och tänk, så svalt och ledigt.. Inga korsetter och inga strumpor, och, för herrrnas del, inga trånga västar eller slipsar..


Själv passade jag perfekt in i gänget klädd i shorts som jag var..


I somras plockade jag fram en tröja som jag köpte för ett par år sen i rena vansinniga överdådet.. G., som var med blev förfärad när hon såg vad jag plockat fram..

   Tröjan med den  aningen tvetydiga texten, fick tjänstgöra som  n a t t s ä r k  ett par år innan jag vågade mej på att ta ut den bland folk.. I somras skedde det emellertid, men inte en  k a t t  reagerade..


Äntligen har man kommit så långt, att man kan klä sej precis som man behagar och törs, utan att nån tar anstöt..


Jag önskar bara, att riktigt  u n g a  mänskor också skulle våga göra det.. Och då menar jag inte klä sej fruktansvärt uppseendeväckande och sminkade som till scenframträdande.. För  d e t  är också ett sätt att gå i ledband..


J a g  gick i koppel när jag var ung.. Alltid snyggt klädd och sminkad i lilla fejset.. D e t  har jag slutat med.. Nu är det bekvämlighet som gäller..


Det är nog så, att man blir  m o d i g a r e  med åren.. Eller; åtminstone när det gäller kläder och smink, det spelar ingen roll vad man har på sej.. Man är sen länge på aviga sidan om blomstermånaden.. Och  s y n s  gör det också..





















































































































































Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards