brimikshallon

Alla inlägg den 8 februari 2020

Av Kerstin Frithiof - 8 februari 2020 08:15


Jag tänker ofta på  l i v s c y k l e r.. Varför kan man fråga.. Jo, hit in har flyttat ett gäng mycket små flugor.. Var dom kommer ifrån vet jag inte och inte heller vad dom lever av.. Eller vart dom tar vägen vad det beträffar.. 


Jodå, jag mördar dom om dom kommer för nära, och  d å  blir ju  deras livscykel avbruten.. Dom lever säkerligen inte särskilt länge i vilket fall som helst.. Nåra timmar kanske, men för  d o m  är ju dessa få timmar ett helt liv från vaggan till graven..


M ä n s k o r s  livslängd har ju ökat åtskilligt de senaste hundra åren.. Tack vare bättre mat och bättre läkarvård..

Men, (och nu sticker jag ut hakan ordentligt)  har vi lärt oss att  l e v a  med alla dom här åren..


Det verkar som om  b a r n d o m e n  har förlängts nåt absurt.. S a m t i d i g t  som den avkortats till förmån för u n g d o m e n..  Och  å l d e r d o m e n  verkar ha slutat existera.. Vi befinner oss alla i dag på nåt märkligt sätt runt 18.. 


Unga och gamla tycker om samma saker.. Klär sej likadant och använder samma språk, nån slags svenglish.. 


När jag var 18 så  v a r  jag 18.. Tidigare hade jag varit  y n g r e  än 18, och efter ytterligare  ett antal år  v a r   jag ett antal år äldre.. 


Nu är jag gammal, och försöker ta in den informationen.. Jag kan  a b s o l u t  inte identifiera mej med 18 längre.. 

Men jag måste erkänna, att det är svårt att identifiera mej med 80 också..


Jag har inte dröjt kvar i en viss ålder, en ålder som var behaglig och på nåt sätt tidlös.. Då allt flöt fint, och jag mådde bra när jag såg mej i spegeln.. Och det var  i n t e  runt 18..


Nå, den åldern är försvunnen, men finns ändå kvar som ett behagligt minne..


Nu är nu, och det är åtskilligt jag måste ta itu med.. Medan jag  k a n..  


Jag  v e t  att jag har mycket kvar att lära.. Och då menar inte sånt som står i böcker..  



Det är nämligen så, att ju äldre jag blir, desto mer  v e r k l i g h e t s- och  j o r d n ä r a  har jag blivit.. Dessutom tar jag mej själv mindre och mindre på allvar..


Inser att jag är en tämligen slätstruken  liten marionett.. Vem, som håller i snörena vet jag inte, men  n å n  är det.. Och det är jag tacksam för..



Tja, detta var vad jag låg och funderade på under mina ickesovande timmar i natt.. Nu ska jag leta upp en bild, som jag gillar.. Detta apropå mognad..

 

Trevlig helg till alla er, som gillar helger.. Jag gör det inte.. Som bekant..













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards