brimikshallon

Alla inlägg den 11 maj 2021

Av Kerstin Frithiof - 11 maj 2021 07:23


Jag har fått en dråpare i huset..


Precis nu kom herr Rönnerdahl in med en mus i munnen.. Jag lyckades tack och lov få ut ekipaget med sopborstens hjälp..Och så stängde jag kattluckan..


Egentligen hade jag velat rädda livet på musen, men att få kattskrället att släppa sitt byte levande hade varit lika med väggen..


Finge jag önska något vore det att han slutade jaga.. Jag får bara vara tacksam att han inte släpat in nåt i natt.. Det har han inte gjort.. Än..


Suck..


Idag är det den elfte maj, Mörrums nationaldag, med notdragning i ån, tivoli och kolifejs.. Fast  d e t  blir det förstås inte i år.. M ö j l i g e n  drar man not framåt kvällen.. 


Före kalenderomläggningen på 1700-talet började notdragningen den  f ö r s t e  maj för då hade laxarna kommit upp från havet för att leka..  Men plötsligt fanns det inga laxar i ån den  n y a  förste maj, så man fick flytta fram fiskepremiären  elva dagar.. Och på den vägen är det..


Det säjs (om det är sant vet jag inte), att pigor och drängar i Mörrum hade inskrivet i sina kontrakt, att dom inte skulle behöva äta lax  a l l a  veckans dar.. 


Här skulle krian lämpligen kunnat avslutas med en bild på en lax eller en död mus, men nåra sådana bilder har jag inte..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards