brimikshallon

Alla inlägg under juli 2022

Av Kerstin Frithiof - 31 juli 2022 13:30


Den vackraste musik jag nånsin hört hörde jag I går klockan nästan 14.. Då hörde jag till min outsägliga lättnad och glädje kattluckan rassla till.. 


Då hade herr Rönnerdahl varit borta i sju timmar, och dom sista två av dessa sju hade jag tillbringat i ångest och rädsla för att nåt hänt missen.. Så länge hade han aldrig varit borta nån gång tidigare..


Välbehållen var han och som vanligt förtegen om sitt görande och låtande..


Efter ett gott mål mat la han sej under bordet i vardagsrummet och sov på sitt söta öra den rättfärdiges (nåja) sömn:


Idag gick jag i kyrkan.. Jag hade telefonen med mej, för man kan knappa in kollekten på swish, och det tänkte jag göra.. Iallafall  f ö r s ö k a  göra.. 


Mitt under gudstjänsten började telefoneländet ringa, och länge ringde den..  


Med skammens heta rodnad på kinderna tryckte jag in apparaten under sittdynan på kyrkbänken..


-- Ringer den en gång till sätter jag mej på den, tänkte jag, men tack och lov höll den tyst..


Jag bad ödmjukt kyrkvärden om ursäkt vid utgågen. men han tyckte inte det var mycket att skriva hem om.. Han kanske inte ens hade hört det, som  j a g  uppfattade som avgrundsvrål..


Just nu är det stekhet sommarväder igen.. Det är, som Pippi sa, ingen ordning på allting.. Antigen försmäktar man av hettan.. Eller är man nåra att förfrysa..














Av Kerstin Frithiof - 30 juli 2022 07:33


Jag kan inte annat än förundra mej storligen:


Hur kan en katt av normalstorlek töja sej till den milda grad att han nästan knuffar mej ur sängen.. Plötsligt blir han jättelång och jättetung.. Han är som värsta  d r a g s p e l e t.. 


Detta hände för nån timme se.. Nu har han vecklat ihop sej till normal kattstorlek och gått ut.. Jo då, det gick hur geschwint som helst genom kattluckan.. Med tanke på hur  e n o r m  han var för en stund sen borde han ha fastnat.. Ungefär som Puh i kaninhålet..

 

Han inte bara  t ö j e r  sej in absurdum.. Han vecklar dessutom in sej i dom mest märkliga ställningar..


Det är lördag och jag ska följa med G.och Agneta på maratonkonsert på Spraglehall, en bergknalle man har byggt scen under.. Hoppas inte damerna har tänkt sej stanna under  h e l a  evenemanget.. G. nämde nåt om att ta  m a t  med sej..


D e t  är nåt jag inte begriper: Svenska folkets förmåga stoppa i sej i alla sammanhang.. Inte hondan  behöver man matsäck för att lyssna på ett framträdande på en en utomhusscen ett par timmar.. Eller för att gå en promenad i skogen.. Eller.. eller..  Inget under att dom flesta kämpar med övervikt.. Låt bli att mysäta ständigt och jämt så ordnar det sej med vikten.. Om man inte lider av s j u k l i g  fetma förstås..











Av Kerstin Frithiof - 29 juli 2022 07:27


Inte för att det kan intressera nån.. Inte nämvärt iallafall.. Men jag tänker tala om det ändå.. I förgår fick jag mina häckar klippta.. Och  f i n t  blev det:

 



Tillåmed buskraden mot gatan snyggades till.. D e t  har jag aldrig förr låtit nån annan göra.. Men hur det är så börjar jag faktiskt inse mina begränsningar:

 


Och igår fick jag bostaden städad.. Det är inte klokt så jag lyxar..


Nja, lyxar och lyxar.. Jag har bra pension och ingen att spara till, så varför skulle jag inte unna mej.. Det proffsen gör på en timme skulle ta flera  d a r  för mej.. 


Jo,  l i t e  lyxade jag iallafall.. Jag köpte mej en dyr sommarparfym.. Och inte skäms jag ett enda dugg för det..

(Synd att jag inte kan förmedla  d o f t e r  via datorn)..


En tanke slog mej i morse när jag höll på att samla mej inför dagen..


Börjar inte den här sortens bordsdatorer, som jag just nu skriver på, att bli gammelmodiga och onödiga.. Nu finns ju allting i telefonerna..


Och då kommer nästa tanke: Det här med  b r e d b a n d,  som ju var så hett för nåra år sen.. Var inte  d e n  flugan just det, bara en fluga.. Vem behöver bredband till sina  t e l e f o n e r..


Jag föll inte i bredbandsgropen.. Inte för att jag var förutseende och klok.. Snarare var det  p a n k  jag var.. 









Av Kerstin Frithiof - 27 juli 2022 09:47

Platsen var Efesos under kejsar Decius förföljelse av stadens kristna.. Sju kristna män sökte skydd i en grotta.. Så förtäljer sagan..


I grottan somnade männen och sov gott och länge.. När de så småningom vaknade hörde de kyrkklockors klang..


Förbluffade fann de att de svovit i tvåhundra år, och att världen under den tiden blivit kristen.. 


Efter att ha vittnat om sin underbara räddning lämnade männen detta jordiska..


Och så blev dom kallade sju sovare, och idag firar vi dom.. 


Regnar det idag kommer det att regna i sju veckor.. Förtäljer en annan saga..


Nåja, regn  b e h ö v s,  men i sju  v e c k o r.. 


I våras trodde jag att mitt blåregn gjort sitt.. Kala och knotiga hängde kvistar och grenar  på väggen.. 

Så småningom vaknade det till liv och i går hängde årets första klase på trädet:

 
















Av Kerstin Frithiof - 25 juli 2022 08:35


Katter är märkliga varelser.. Obarmhärtiga jägare och ljuvliga sällskapsdjur.. Samtidigt..

 

Denna älskvärda varelse kom i går kväll in med en ekorre, som han lyckats dräpa.. 


Ut med både katt och byte..


Att katter kommer in med sina rov för att visa  u p p  dom är bara nys.. J a g  tror att dom kommer in med bytet för att få ha det i fred..


Ingen morrar så dovt som herr Rönnerdahl när han kommer in med en stackars varelse i munnen.. Det hjälper emellertid inte.. Både han och steken åker ut pronto..


Så var Östersjöfestivalen till ända..


Både jag själv och andra jag har talat med tycker nog att festivalen var bättre förr.. Om det beror på betraktaren eller på själva evenemanget eller på båda är svårt att säja..


Förr var festivalen i högsta grad präglad av stan där den ägde rum.. Med tonvikten lagd på Karlshamns egna hantverkare och andra förmågor..  Numera är den intill förblandning lik Kiviks marknad och andra knalleevenemang..


Tja, allt har sin tid, som det så vackert står i Bibeln..













Av Kerstin Frithiof - 23 juli 2022 07:02


Hettan har lagt sej en aning, men här vid havet är luftfuktigheten hög.. Alltså är det väldigt kvalmigt och tungblåst ute..


I Karlshamn pågår Östersjöfestivalen för fullt.. Jag var där i torsdags och konstaterade att hela stan var packad med marknadsknallar.. Precis samma som i Sölvesborg förra veckan.. Lite synd egentligen, för när festivalen började nån gång på 60-talet var det bara stans egna handlare som fick ställa ut sina varor på gatan, och det bara under en dag..

Krämarmarknaden kallade man den dagen..


På Drottniggatan satt en klassisk gitarrist och spelade Mozartvariationerna nåt alldeles underbart,, Men hans musik dränktes plötsligt av ett jazzband i närheten, som brakade igång på högsta volym.. Tja, är det festival så är det..


Idag är det tänkt att G. och Agneta och jag ska åka in på matfestivalen.. Jag hoppas jag ska kunna komma med.. Det har varit massor med gående denna veckan, och mitt skrala ben mår inte helt bra..


För tio år sen skadade jag höger fot när jag  b a r f o t a  rensade ur källaren..(Hur dum får man vara).. Jag erbjöds  operation, men kunde inte tacka ja eftersom jag då hade två små glada hundar att ta hand om..


Foten hängde med utan nåra problem, men så bröt jag lårbenshalsen för tre år sen, och efter det blev foten ännu skevare, och nu känner jag av skadan i hela benet när jag anstränger mej för mycket.. Genom att tillexempel gå lite för länge..


Det känns som om det ska börja regna när som helst.. Hur välkommet det än vore kan det gott vänta med att sätta igång till  efter festivalen..


Jo, Mozartvariationerna.. Hittas på youtube med dom flesta gitarrstjärnorna.. Personligen tycker jag bäst om John Williams inspelnng..













Av Kerstin Frithiof - 21 juli 2022 07:08


Lathetens dagar är precis vad det är.. Hettan är det, som gör att både mänskaor och djur känner sej ur slag.. Tillåmed herr Rönnerdahl håller sej inomhus.. 

 

I går ringde jag till Agneta och föreslog en tur på havet för lika svalka, och hon var med på noterna.. 


Färden ställdes till Hanö, och där stannade vi mellan två båtar och åt spätta på restaurangen.. Och  d e n  var en besvikelse.. Jag tror det berodde på kryddningen, för den fina fisken smakade ingenting.. Nåja, vi har ätit supergod mat där tidigare i år, så spättan får väl räknas som ett olycksfall i arbetet..


Vi kom iland precis lagom för att jag skulle hinna till ett kaffekalas där fyra av oss gamla elever från realskolan, plus den enas man, mumsade och mindes.. 


När jag så småningom kom hem ringde G. och föreslog en biltur i vår vackra omgivning..


Tala om en slödag, som blev full av aktiviteter.. I dag blir det lika varmt..















Av Kerstin Frithiof - 18 juli 2022 18:19

Jag har gjort en utflykt i dag.. Till Simrishamn tillsammans med G. och Agneta.. 


Anledningen var, att det finns en affär där, som säljer höns.. Inte  l e v a n d e  utan prydnads sådana.. Stora och granna, och både G. och Agneta har liksom fått höns lite på hjärnan.. Inte jag för min del.. Jag är inte så mycket för prydnadsdjur.. Det räcker så bra för mej att ha ett alldeles levande sådant..


Nåväl kosan styrdes ner till Österlen och Simrishamn, en betagande liten stad alldeles vid vattnet.. 


Vi vandrade runt och glodde i butiker och fikade och så smångom åt vi lunch också.. Fast det gjorde vi på hemvägen i Kristianstad..


Vi höll igång med traskande och butiksbesök i nåra timmar, och i Kristianstad gick vi en ordentligt lång sträcka till matstället i gallerian och tillbaka.. 


Vad jag vill berätta med detta är, att dom vandringarna jag har gjort idag hade jag aldrig klarat av för ett halvår sen..


D å  hade jag svårt att orka gå från köket till vardagsrummet här hemma.. Och så kräktes jag praktiskt taget var gång jag ätit.. Att jag var sjuk fattade jag inte.. Jag hade ju inte  o n t  nånstans..


Jag var så illa däran, att det inte gavs nåt hopp om överlevnad.. Enligt läkaren som utförde gastroskopi på mej..


Inte förrän en cancerläkare i Karlskrona fann, att jag tidigare varit opererad för bröstcancer, och  att elakheten som satt sej i min mage och bukhinna var en följd av denna cancer, fick jag ett litet hopp om överlevnad..


--Har du tur, sa han, finns det en möjlighet att bromsa förloppet med rätt medicinering.. --Och har du  r i k t i g t  stor  tur kan du bli helt frisk, sa detta fenomen och skrev ut starka hormontabletter..


Bara en vecka efter att jag börjat med medicinen mörkte jag en stor  förbättring, och på den vägen är det..


Att bli helt frisk vågar jag knappast hoppas på, men att fungera som om jag vore det, är stort.. 


Jag har fått en nådatid och jag är så tacksam.. Hur lång denna nådatid blir vet jag inte, och vill egentligen inte veta heller.. Jag är bara så tacksam och gör mitt bästa för att ta tillvara den hur kort eller lång den blir..


Jag känner mej lyckligt lottad.. Jag mår bra, jag har mitt hem.. Och så har jag en  k a t t ..

 
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards