brimikshallon

Alla inlägg under december 2021

Av Kerstin Frithiof - 31 december 2021 11:42


Nä, så lätt blev jag inte av med krankheten.. Var väl lite optimistiskt att tro nåt sådant.. Bättre är jag iallafall men otroligt trött.. Nåja, lite i taget ska jag väl återfå hälsa och styrka.. 


Igår kväll sprang missen ut som vanligt och strax hördes ett  a v g r u n d s v r å l  utifrån.. Mörkt var det och genomtrött var jag, så jag orkade inte gå ut på trappan och ropa på herr våldsverkaren.. Nåja, det var kanske inte han som var våldsverkaren..


Han kom en småningom in utan blod i pälsen.. Sen höll han sej inne till morronen.. Idag har han som vanligt lekt klockgök och flängt in och ut.. 


För ett tag sen stickade jag en röd kofta med svarta knappar och som vanligt har den fått ligga tll sej ett par år:

Herr Rönnerdahl tycks gilla knapparna och gör sitt bästa för att komma åt dom.. D o m  ska  b i t a s  av, menar lilla herrn..

     

Nu är snön sin väg, iallafall inte sörjd av mej..


2021 är också snart sin väg.. Gott Nytt År önskar jag dom som läser min blogg.. 


Av Kerstin Frithiof - 30 december 2021 18:34


Idag har jag gjort en erfarenhet jag bra gärna velat slippa..


Erfarenheten stavas  v i n t e r k r ä k s j u k a.. Usch.. Det är inte bara  ä c k l i g t.. Det gör  o n t  också.. 


Just nu mår jag lite bättre, men är väldigt trött och hängig.. Värken och springandet har emellertid släppt.. Alltid nåt att vara tacksam för..


Förhoppningsvis är jag frisk i morron och kan börja jobba upp lite kondition.. Igen.. För nån månad sen var jag på gång  ganska bra, men sen satte vädret stopp för utegående.. 


Det ligger väldigt nära att jag ska börja ynka och tycka synd om mej.. Men jag ska försöka låta bli.. Allt kunde ha varit mycket värre.. Jag kunde fått covid, eller kolera.. eller  d i g e r d ö d e n..

Av Kerstin Frithiof - 29 december 2021 09:06


Såg i tidningen idag att Marianne Faithful, en representant för dom som var unga och odödliga på sextiotalet, fyller 75..


Tja så går det..


Jo, sextiotalet.. Jag minns vilken frustration jag kände, när jag precis blivt gammal nog att ta plats i samhållet, och plötsligt var med bland dom som blev offentligen klassade som gamla. Uråldriga nästan.. Och totalt värdelösa.. Jag tror jag var si så där halvvägs mot trettio.. Och årtalet var väl runt 65..


Tja, åren går och vi har  i n g e n t i n g  att sätta emot.. 


Många av dom evigt unga sitter nu på hemmet om dom ens lever.. Andra är fortfarande raska och lever goda och aktiva liv..


Själv har jag insett att raska fötter nog tillhör det förgångna.. Konditionen är i botten och så har jag funnit, att jag  b e g r i p e r  väldigt lite.. Mycket mindre än jag trodde jag begrep.. Och för varje dag (nästan) får jag en ny aha-upplevelse.. "Jaså, det var  s å  det var"..


Dessutom ställer jag högre  k r a v..  Både på mej själv och omvärlden.. Det gå inte att lura i mej att en illa ritad bild eller slarvigt skriven berättelse eller vrål och juckande på en scen kan kallas kultur.. 


Håller jag kanske på att bli en gammal egen surgumma.. Tja, det kanske tillhör  u t v e c k l i n g e n  det också..


Igår fick jag tulipaner av mina snälla grannar..

 

Att bilden blev lite mörk beror på att det  ä r  mörkt både inne och ute..









Av Kerstin Frithiof - 28 december 2021 10:56


Idag lever vi i ett svartvitt foto här vid Hanöbukten.. Ingen färg alls bara gråskalan.. M e n  det är plusgrader.. Tack så innerligt för det..

 


I går köpte jag en liten julskinka och lagade till.. D e n  blev  g o d.. Nu har jag mat till trettonhelgen iallafall..


På åttiotalet handlade mycket om  f ä r g e r.. Det dök upp färgkonsulenter i stor mängd, och  d o m  kunde på nåt mystiskt sätt avgöra vilka färger man klädde i.. Och så delades mänskligheten upp i fyra årstider beroende på vilka färger man borde välja..


Jag vill minnas att jag kallades vinter.. Ingenting kan vara mer felaktigt.. Oavsett vilka färger jag klär i så är jag rakt igenom en  s o m m a r m ä n s k a.. 


Jag  v e t,  att jag längtar livet ur mej, men kan inte låta bli att drömma om och längta till sommaren..


Tänk att kunna gå rakt ut i ljuvligheten utan att behöva palta på sej så att armarna närapå står rätt ut.. Som på en michelingubbe ungefär.. 


Nu plockar jag fram en sommarbild:

 

Bönsäcken på Hanö i somras..  Tyvärr lutar horisonten en aning, men en  s o m m a r b i l d   det är det..















Av Kerstin Frithiof - 27 december 2021 10:15


Idag tog jag ett tag på vasken.. Den var stökig och full med smulor.. Hela julen har gått utan att jag åtgärdat oredan.

Visserligen har jag kastat ett och annat getöga på bedrövligheten, men skjutit upp arbetet..


Det kallas att prokrastinera.. Det har jag lärt på QI på BBC Brit..

Jaha, så här  s å g  den ut vasken..


Och så här  s e r  den ut:

 


I morron tar jag resten av köket.. Lite dammsugning och moppande.. Sen blir det mycket trevligare..


Det är bara ett fåtal minusgrader denna morron, men det är dimmigt.. Jag har en del ärenden att uträtta så jag måste ta ut bilen.. Jag får ta det försiktigt för det  k a n  vara halt på vägarna..






































Av Kerstin Frithiof - 26 december 2021 08:35


Klockan är halv nio och solen håller på att gå upp denna annandag jul.. Det är fortfarande minusgrader ute.. Det känner jag i kattpälsen när herr Rönnerdahl tittar inom nån gång i halvtimmen..


Besynnerligt.. Solen går upp i öster, men himlen är rödare i väster.. Månne jorden vände på mer än  e t t  sätt häromdan..


Jag fryser om händerna.. Särskilt om höger  p e k f i n g e r.. Och om  n ä s a n.. Att jag fryser om  d e n   kan jag förstå eftersom den sticker ut en bit, men om pekfingret.. 


Det får mej att tänka på en diktrad jag lagt på minnet, men jag vet inte vem som har skrivit dikten och jag minns bara en enda mening: "Jag fryser om dina händer"..


Jag ska försöka hitta dikten på datorn.. Det får bli eftermiddagens pensum.. Jag har en liten fundering om författaren, men vet inte egentligen.. 


Nu rasslade det i kattluckan och missen kom in för femtielfte gången denna morron..Tänk, att jag var så förståndig att jag lät installera en alldeles egen ingång till honom..


Vad är det man säjer en annandag jul.. Jo, "God fortsättning" säjer man.. Så då gör jag det.. 















Av Kerstin Frithiof - 25 december 2021 14:20


Det är kallt ute, kallt och klart.. Imorse kunde jag inte läsa av termometern för isrosorna på fönstret:


Nu är klockan lite över två och jag har  i n t e  varit utanför dörren.. Tänker inte göra det heller.. 


Det är iallafall  l j u s t  ute.. Tack för det, solen.. 


Det är en kort julhelg i år.. Bara tre dar om jag har räknat rätt.. 


Jag undrar om mitt lilla olivträd kommer att klara kölden.. Det  k a n  ju bli kallt även i södern, så låt oss hoppas..


Såg på TV, att elpriserna har gått ner en aning, men dom är fortfarande skyhöga.. Sex kronor tror jag det var.. I Norrland var dom nere under kronan.. Kan det verkligen stämma.. 


Agneta har bott i Norrland över tjugo år och jag har aldrig ens varit där.. Men det vore roligt att åka till fjällen nån gång.. Inte på vintern dock.. På sommaren lär det vara så vackert där.. Fast.. det är vackert här också.. Bara inte just nu.. 





















Av Kerstin Frithiof - 24 december 2021 09:04


Nu är det  j u l  igen.. Och dessutom snöar det.. Har barnen tur blir det en riktig sagoboksjul..


I år åker mina grannar och jag inte till julbönen i kyrkan.. Den här nya influensasmittan verkar vara galopperande, och  det är dumt att riskera nåt.. Visserligen är jag fullvaccinerad, men smittad kan man bli ändå..


Jag undrar varför man önskar varandra "god" jul men "glad" påsk.. Gott nytt år kan jag förstå..


En gång för många år sen önskade jag aningslöst min lilla mor en trevlig himmelsfärd, nåt hon hade hjärtligt roligt åt i många år.. 


Det ligger nära till hands att börja fundera lite på fenomenet tomten..


Jag saknar den nyströmska tomten med träskor och knäbyxor.. Han som åt sin gröt i lagårn och som tack såg efter gården under det kommande året..


Numera är han utkonkurrerad av USA:s Santa, och det enda vi har gemensamt med honom är att det var en svensk som hittade på honom.. Som reklam för  coca-cola nån gång för en hundra år sen..


Egentligen var han från början en skogshuggare med rutig skjorta, som läskade sej med en coce efter jobbet..


Så kan det gå..


Idag tänker jag inte gå ut alls.. Springandet ut och in överlåter jag med varm hand till lilla herr Rönnerdahl..


Jag har mat, ljus och hur mycket musik som helst att ta hem på min lilla platta.. Och så har jag ju Kalle Anka.. Och så ska jag sitta  i n n e  och titta på snöandet.. Det ska nog bli en bra dag..


Detsamma önskar jag hela galaxen.. God Jul..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards