brimikshallon

Alla inlägg under juli 2012

Av Kerstin Frithiof - 31 juli 2012 09:00

--Ja, må han leva många lyckliga dar.. Så lät det i sovrummet i morse när vi så småningom vaknade.. Och så hurrade matte lite tyst och försiktigt sådär.. Och sen blev lilla Hallon, lejonet, bjuden på en liten gnutta leverpastej.. Vilket är att föredra framför tårta om man är en liten hund vill säja..

Vi sov för övrigt länge i dag.. Klockan var nästan åtta innan vi kom till sans.. Under nattens timmar hade ett par myggor letat sej in och stuckit matte.. En stor röd klia på armen och en på benet har hon fått..

--Nåja, det kunde ha varit värre,  m y c k e t  värre, tröstar lilla Hallon.. Vi kunde ha bott i Dalarna, där man inte ser skogen för bara myggor.. Här har vi bara haft  t v å  myggor på hela sommaren.. Hittills i varje fall..


Nu, när lilla Hallon blivit av med så mycket päls, ser man att jag har blivit lite rund om magen igen.. Och matte kämpar med det hon kallar sina "volanger".. Det där sista ska vara roligt och syfta på dom cykelslangliknande saker, som liksom slingrar sej kring magen på  h e n n e ..

-- Nu vet jag, strålade hon i går kväll.. Nu vet jag.. Vi äter för mycket  s m ö r.. och  g r ä d d e  och  s å s..

Både matte och hunden älskar smör, grädde och sås.. Alltså  f e t t.. (Konstigt nog låter inte ordet  f e t t  på långa vägar lika gott och smör, grädde och sås)..

Jaha, nu ska det alltså skäras ner på smör, grädde och sås, detvillsäja fett.. Lilla Hallon ska bli av med magen och matte ska få tillbaka midjan..

Och fettpaketen får ligga kvar i kylskåpet för evinnerliga tider..


Av Kerstin Frithiof - 30 juli 2012 08:03

"Make over" är ett nytt begrepp som dyker upp lite varstans.. Riktigt vad det betyder vet varken jag eller matte.. Men så mycket förstår vi att om nån eller nåt utsätts för det här begreppet blir resultatet så mycket finare än det var tidigare..

Om matte exempelvis skulle göra make over på vårt hus så skulle det bli, om inte  f i n a r e,  så ialla falll  r e n a r e  och mindre hårigt..

Nu gjorde faktiskt matte make over på huset för nåra veckor sen och hjälp så fint det blev.. Nu håller det på att återgå till den gamla välbekanta, inbodda stökigheten.. Mysigheten, liksom..

 Eftersom huset redan är overmaked har matte börjat kasta sin blickar på  h u n d e n ..

--Din päls behöver ses över, sa matte för ett par dar sen..

Jaha, nu är det gamla vanliga ryckandet i gång igen.. Koppelpromenaderna förstörs nästan av att matte drar av mej stora pälstussar, som blåser iväg, Gu´ vet vart.. Redan har hon börjat "skulptera fram"  lilla Hallons stiliga figur..

Ja, uttrycket är mattes förstås.. Själv skulle jag inte beteckna min figur som "stilig",  snarare satt och kompakt.. Och ännu är mycket att göra innan lilla hunden kommer fram i all sin glans.. B a k d e l e n  går väl an, men  r e s t e n  har då inte vunnit på ryckandet.. Inte ännu i alla fall..


T r ä d g å r d e n  håller också på att makas over.. Den  ä r  faktiskt redan vacker .. Mycket tack vare att matte drog upp allt gammalt dött och visset härom dan..

--Mycket mera ska göras, säjer matte, som är inne i en trädgårdsintensiv period .. Hon riktigt stegrar sej av iver att sätta igång.. Rosorna ska snyggas till, ogräs ska bort.. Annat ska planteras.. Blåbär och rosor ska det bli.. Det har matte bestämt..

Det är konstigt,  o g r ä s  finns alltid, alltid.. Ogräs och mördarsniglar.. Körsbär, däremot, finns inte denna sommar..

--Det är snart dags att lägga ut lite giftpulver till sniglarna, menar matte och ser  g r y m   ut..


Har jag talat om att det är måndag med allt vad det innebär av "make over".. Det gick bra denna måndagsmorron också.. Snabbt och lätt utan  b l o d v i t e .. Nu får jag tackålov ha tassarna ifred en hel vecka..

Matte får hållas i trädgården med saxar och redskap.. Själv ska jag försöka göra ett någorlunda acceptabelt  h o p p  upp i min gamla stol.. Det är faktiskt tid för en liten lur..


Av Kerstin Frithiof - 29 juli 2012 08:21

Go´söndag alla ni i Vår Herres hage.. Vädret är mulet och lite svalare.. Som gjort för en längre promenad alltså.. Jag får sätta igång och påverka matte så hon tar fram kängorna..


Lilla Hallon har en fundering:

I början på sommaren köpte matte ett par påsar som det stod "Sommarblandning" på.. Den här sommarblandningen slängde hon ut lite huller om päron i sina rabatter.. Efter ett tag började det gro och växa.. Det var sommarblandningen som fått liv.. Av dom här fröna blev det massor av blommor, mest vallmo och blåklint men också lite annat smått och gott.. Matte gladde sej och tyckte rabatterna var  s å  vackra. Andra mänskor tyckte det också.. Allt var således gott och bra i denna den bästa av världar..

Men så hände det.. Inte plötsligt utan liksom lite i taget.. Växterna blommade inte längre.. Dom bara stod där och nästan bad om ursäkt för att all finheten var borta..

Vad gör matte då.. Jo, hon drar upp hela härligheten och kärrar ner det till skogen, där det finns en avstjälpningplats för trädgårdsrens..

Lilla Hallon kände sej lessen för vallmonas och klintarnas skull..

--Var inte lessen lilla Hallon, sa matte.. Dom här växterna hade gjort sitt och nu var det dags att ta bort dom.. Så är det här i livet, sa hon.. Alla, växter och mänskor och hundar och ödlor och .. och.. allt, allt har sin tid och sen, när dom har gjort sitt jobb, vad detta än är, så är det dags att lämna över till nästa generation, sa hon.. Fast hon sa det med vemod i stämman..

--Se det som en kedja, sa hon.. Utan lilla Hallon skulle hundkedjan inte vara komplett lika lite som mänskokedjan utan matte.. Eller vallmokedjan utan dom vallmona som  togs bort i går.. Men alla måste vi en gång lyfta på hatten och tacka för oss..


--Nu ska vi planera för nya blommor på taggen (så kallar matte den nyrensade rabatten) sa hon.. Nu ska vi sätta rosor där, och deras livstid är mycket, mycket längre är vallmonas..sa hon.. Så nu ska inte lilla Hallon behöva bli lessen för att matte kärrar ner gammal förbrukad växtlighet i skogen..


Tänk, matte månar så om lilla Hallon att hon tänker plantera riktigt långlivade växter bara för hans skull..




Av Kerstin Frithiof - 28 juli 2012 08:22

Veckorna går fort, hejdundrande fort.. Det är redan lördag, minsann.. Den här veckan har varit väldigt händelserik både för hunden och för matte..

Hunden pensionatade och  d e t  var en väldigt positiv upplevelse.. Pensionata gör jag gärna igen både i Kylinge och i Gungvala..

Matte göteborgade och det var tydligen väldigt trevligt det också.. Jag  t r o r  inte matte bodde på pensionat,, Snarare sov hon över hos en väninna.. Både hon och reskamraten..

När matte är ute och reser hamnar hon förr eller senare på nån shoppinggata eller galleria.. Så även denna resa.. Matte, som förr var ganska förtjust i att göra av med pengar, nöjer sej numera mest med att bara titta..

--Det är trevligt det med, menar hon. Och förresten  b e h ö v e r  jag inte så mycket kläder, säjer hon aningen förundrat..


Dessutom och inte minst har matte fått känna på hur det är att guida.. Hon trivdes väldigt bra i kyrkan och dessutom lärde hon sej massor och det inte bara om kyrkobyggnaden som sådan..

Igår, bara nån timme innan passet var slut, kom det en lång, allvarlig ung kvinna in i kyrkan.. Matte visade runt henne så gott det gick.. Kvinnan talade bara nån  slags tyska, och mattes gamla skoltyska är inte nåt att skryta med direkt..

Sen gjorde kvinnan matte helt förbluffad genom att fråga om hon fick sjunga..

--Bitte schön, sa matte, hoppades att det betydde varsågod, och slog sej ner i tro att kvinnan ville sjunga för henne..

Så var alls inte fallet.. Kvinnan gick in i koret och började sjunga nåt flersatsigt som matte antog vara en mässa.. Vackert sjöng hon och med djup känsla.. Tydligen var det viktigt för henne att få göra detta.. För hon verkade alldeles tagen när hon omsidor sjungit färdigt..


--Alltid, alltid finns det nåt att lära sej, sa matte och la händelsen "till sitt hjärta"..


Nu är jag riktigt glad.. Agneta ringde precis och matte och hon bestämde att vi ska åka till skogen om en liten stund.. Jag blir så glad så jag tror att jag också sjunger en liten mässa..






Av Kerstin Frithiof - 27 juli 2012 07:25

--Märker du hur  t y s t  allting är numera, frågade matte för en stund sen.

Tyst.. Med min superförnämliga hörsel kan jag just nu urskilja femton långtradare nere på E22, en gräsklippare på Havrevägen, radio Blekinge spelandes från fyra radioapparater plus ett par grannar som är ute och sjunger falskt..

Vad i all sin dar menar matte med att det är  t y s t ..

--Jag tänker inte på bilar, gräsklippare, radiospelande eller falsksjungare, jag tänker på  f å g l a r , förtydligar matte..


Ja,  d e t  har matte rätt i.. Fåglarna för inte alls så mycket oväsen som för nåra veckor sen.. Vad beror  d e t  på, tro..

--Det beror på att många av dom redan har flyttat, säjer matte..

--Flyttat.. Varför då, undrar lilla Hallon..

--Fåglarna bor nån  a n n a n s t a n s  på vintern, säjer matte.. Och dom flyttar ganska tidigt dit..


Där fick jag nåt att tänka på..

--Flyttar dom till Nytorpet eller Stiby eller Ryssberget.. eller...

--O nej då.. säjer matte och tittar ut genom fönstret.. Precis som om hon skulle få se megaflockar med fåglar på väg till nån  a n n a n s t a n s ..

--Var ligger då det här annanstanset, frågar jag.. Jag vill gärna veta, för jag vill vara en allmänbildad liten hund..


--Tja, det är lite olika, säjer matte.. En del flyttar till Spanien eller Grekland.. eller till å med till Afrika..

--Tar det inte väldigt lång tid att flytta ända till Spanien, frågar jag..

--Nä då.. Det går på ett par, tre dar, säjer matte.. Fåglarna utnyttjar vindarna, förklarar hon..


Där fick jag ytterligare nåt att tänka på..


--Men, vad ska det vara  b r a  för, det här flyttandet, frågar jag..

--Därför att det inte finns nån  m a t  till fåglarna här på vintrarna, svarar matte..


Ja,  d å  förstår jag varför dom ger sej iväg över land och hav kanske ett par hundra mil.. Ja  d å  förstår lilla Hallon varför fåglarna ger sej av..





Av Kerstin Frithiof - 26 juli 2012 08:30

--Du lilla Hallon, sa matte och la pannan i djupa veck..--Du lilla Hallon, sa hon.. Ska du äta gott när du är ute och bilar, sa hon, då ska du leta reda på  g o l f k r o g a r n a ..

Jaha.. Det var alltså ett helt livs samlade visdom: "Ska du äta gott när du är ute och  b i l a r,  ska du gå till golfkrogar..


Frågan är hur det skulle gå till.. Ibland tror jag att matte överskattar sin lilla hund.. Jag skulle ha vissa svårighter med att räcka upp till tallriken.. För att inte tala om att hantera kniv och gaffel.. Eller köra bil till krogen ifråga.. Hm..


Till nåt helt annat:

Matte blev minst sagt konfunderad i går kväll när hon skulle hämta mej.. Jag stod ingenstans att finna.. Pensionatsvärden verkade också konfunderad, men så kom han på att han låtit lilla Hallon flytta in till en annan liten hund..

--Här är han, sa värden och visade in i ett bås.. Matte vred nästan huvet ur led för att kunna kika in i båset, men ingen Hallon stod att se.. Jag var så liten att jag inte syntes från tittöppningen..

Att jag var  s å  liten hade matte glömt bort.  Eftersom jag är en mycket stor  p e r s o n l i g h e t  glömmer man lätt bort min fysiska litenhet..

Nu blev matte oändligt glad när hon till slut fick syn på mej.. Själv brydde jag mej inte så mycket eftersom jag tar matte så för given.. Jag hade gärna stannat  hos min beaglekompis nåra dar till..


F a s t  nog var det skönt att få snusa bort nåra nattimmar i  v å r  säng.. Och vakna till min vanliga frukost och vår vanliga kissrunda..

Mänskor har en del ganska struntviktiga och ibland pompösa utryck, som dom svänger sej med när dom inte kommer på nåt eget att säja.. Här kommer ett sånt:

Borta bra men hemma bäst.


Av Kerstin Frithiof - 25 juli 2012 17:46

Tre dar har lilla Hallon pensionatat.. Jag har haft väldigt trevligt och har varit väldigt trevlig själv.. Fick en jättegod kompis, som jag fick flytta ihop med och det var bra för oss båda två.. Ville nästan inte följa med matte hem när hon kom för att hämta mej.. Pensionatvärden sa till matte, att lilla Hallon är en sån social och snäll liten hund.. 

--Väldigt trevlig, sa han.. Och matte jäste..


Matte har också haft trevligt.. Hon har göteborgat och västkustat och haft mänskotrevligt på alla sätt.. Jag vet inte om matte är en social och snäll liten mänska på samma sätt som  j a g  är en trevlig liten hund.. Nåra klagomål hördes i alla fall inte på hennes uppförande..


Nu har jag fått kvällsmat och tänker ta mej en liten lur.. Det är ganska mattsamt att pensionata.. Matte nickar instämmande:-- Det är mattsamt att göteborga också..


För många år sen  b o d d e  faktiskt matte i Göteborg.. Det var när hon gjorde nåt som kallas plugga.. Vad  d e t  är vet jag inte, men det är tydligen nåt man måsta göra innan man kan få jobb..

Innan matte blev pensionär behövde hon inte plugga.. Det är kanske  l ä t t a r e  att pensionera sej än att skaffa jobb..

Det är mycket med det jordiska i mänskornas liv.. Plugg och jobb och pensionering och räkningar och skatter..


När matte kom till pensionatet för att hämta mej ikväll mötte hon en siameskatt på trappan.. Matte och katten hade en intressant konversation om  l i v e t  och branta trappor (Katten satt nämligen överst på en sådan) innan dom skildes åt med ömsesidiga artighetsbetygelser..

Även i går kväll träffade matte en väligt trevlig misse, sa hon.. Den här katten lyckades tydligen helt förvrida huvet på matte..

--Den var  u n d e r b a r, sa hon.. Och så liknade den precis en skål apelsinmarmelad.. Fnys.. 

Av Kerstin Frithiof - 23 juli 2012 07:44

Matte börjar bli lite filosofisk på gamla dar.. Och det har att göra med hennes "tjänstgöring" i kyrkan.. Dels det och dels med den där tiden, som inte finns..

Eftersom det inte precis kryllar av besökare under mattes arbetspass har hon gott om tid att se sej om i kyrkan.. Och så kollar hon med dom papper hon fick av Ellen förra året.. Hon letar och tittar och känner sej mer och mer som en liten, liten länk i en oändligt lång kedja.. Hon känner sej tillhörig, liksom..


En annan sak  som får henne att känna kontinuitet är att titta på bloggrubrikerna.. (Matte vet inte hur man gör en sån och därför har vi ingen).

Jo, dom här rubrikerna:

Sammantagna är dom faktiskt en revy över mänskolivet..

Många rubriker handlar om naglar, hår, filmer och.. ja, sånt som sysselsätter mycket unga mänskors (läs flickors) liv. Nästa kategori skrivs av lite äldre flickor, dom som just har blivit mödrar och hustrur, och handlar om deras vardag.. Skönhetstipsen har lagts på hyllan.. Är inte så viktiga längre.. Och så fortsätter det.. Hela mänskolivet (Individens utveckling är släktets, sa nån vis man) rullas upp på datorskärmen.. Många skriver om sjukdom, sorg och bedrövelse.. Men också om glädje och fest..

--Läser man dom här rubrikerna finner man att man inte är så unik som man trodde, säjer matte eftertänksamt..

--Trodde du verkligen att du var det.. Unik liksom, frågar lilla Hallon.. Inte alls försmädligt, bara frågande..

--Nä, det har jag egentligen inte trott dom senaste femtio åren, medger matte..

Men du,  mysvovve, nu tar vi på oss vandrarskorna och går till skogen..


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards