brimikshallon

Alla inlägg under februari 2012

Av Kerstin Frithiof - 29 februari 2012 08:16

Nästan varje dag händer samma sak. Det stannar en bil utanför och så slamrar det i en plåtlåda, som matte har satt upp vid grinden. Det slamret är en signal som matte går igång på. Hon slänger undan det hon har för händer och störtar ut. Sen hör jag att det slamrar igen och sen kommer matte  in och bläddrar bland en massa papper. Troligen har hon hämtat dom i den där plåtlådan och troligen har föraren av bilen lagt dom där. Ibland ser hon belåten ut, men oftare lite moloken.

-Det är  r ä k n i n g a r, säjer hon.

Räkningar tillhör vad jag förstår sånt som matte gärna skulle vilja slippa, och  d å  kommer jag till det egendomliga:

Varför blir matte så ivrig på att hämta dom här räkningarna om hon inte vill ha dom? Hon kunde väl låta dom ligga kvar i lådan så nån  a n n a n  kunde få dom.. Nån som skulle bli  g l a d  över dom!!

Att begripa sej på mänskor tar minst en livstid att lära sej!!

För övrigt har jag mått illa i min lilla mage i natt.. Efter att träflisor och jord kommit upp i mattes säng mådde jag mycket bättre..

Av Kerstin Frithiof - 28 februari 2012 09:12

R o l i g t  är vad lilla Hallon har om dagarna.. Lös och fri och glad springer jag i skogen och mördar pinnar och äter lera..

i går var det  e x t r a  roligt eftersom lilla mor och Agneta också var med. Lilla mor får i bland för sej att hon ska uppfostra mej.. Och det var vad som hände igår. Jag hade hamnat på efterkälken (Jag behöver inte  n ö d v ä n d i g t -

v i s  tala om varför. Ni kan säkert gissa skälet..) När jag så kom rusande som ett  s p j u t  för att hinna ikapp for lilla mor ut i otidigheter och drog mej väldigt hårt i öronen.. Hon ville väl sätta lite "pli" på sin son..

Matte for i väg på kvällen för att släktforska.. J a g  har inte uppfattat matte som trög precis.. Och framför allt har hon inte gjort det själv.. Men på kursen plockas den ena vanföreställningen efter den andra av henne.. Inte så att hon inte förstår vad dom här gamla böckerna  h a n d l a r  om. Och inte så att hon inte kan  l ä s a  prästernas handstil. För det kan hon.. Rätt så bra i alla fall.. (Matte har inte läst elevkrior i 35 år för inte!!)  Nej, det är datorerna hon inte begriper sej på. Snälla kursledarinnor säjer så här: - Å så trycker du  h ä r   och  h ä r ... å  h ä r ... Matte sitter lång i ansiketet om begriper inte ett dugg.. Och frågar hon  v a r f ö r  det och detta händer så får hon det uppmuntrande svaret:- Det lär du dej!!

Matte hade aldrig dugt till ingenjör.. Hade hon mot förmodan klarat kurserna och fått jobb så hade hon fått sparken ganska omedelbart.. Det är vad lilla Hallon tror i alla fall.. Och lika väl som matte känner mej utan och innan så känner jag  h e n n e ...

Av Kerstin Frithiof - 27 februari 2012 08:57

Precis nu hör jag att sopåkarna kommer.. Det slamrar och smäller när dom tömmer tunnorna. Matte har två  s m å  tunnor och inte fyller vi  d o m  på fjorton dar. Knappt bottenskyla är det där, säjer matte, medan hon knegar på med "matavfall" och "restavfall" . Potatisskal och äppelskrabbor och annat  v e g t a b i l i s k t   avfall har hon i många år slängt ut genom kökfönstret direkt ner i rabatten precis därunder.. Perennerna är stiliga där, må ni tro.. Animaliskt avfall slickar hennes lilla hund i sej.. Så inte blir det speciellt mycket att fylla två hela soptunnor med.. Glas och metall åker hon iväg med till holkarna vid motellet..  Nån gång har det väl "råkat" hända att nån liten sardinask slunkit med bland "restavfallet".. Men den försyndelsen lär vara preskriberad vid det här tillfället..

Igår hade jag matte, Agneta och Gunlög med till Stiby. Där träffade jag tre stora hundar, som sprang längs nätet till en fårhage. Efter sprang deras mänska, röd och med alla tecken till högt blodtryck målade i ansiktet, och vrålade till dom att komma tillbaka.. Pyttsan, dom lydde!! Lilla Hallon, som också började springa längs nätet, hade hur roligt som helst. Plötsligt fick jag för mej att trycka mej in till dom stora hundarna.. Då trodde jag att deras mänska skulle gå i småbitar. Inte kunde han väl tro att lilla kvartsportionen Hallon skulle  s k a d a  dom stora hundarna!! Och inte hade  d o m  nån tanke på att skada  m e j  heller.. Till slut böjde matte sej fram över nätet (Har jag sagt att min matte inte är nån kvartsportion precis?) och fiskade upp sin lilla hund. Grymt hårig blev hennes nya mörkblå kappa..

Det verkar som om Gunlög och Agneta inte tycker att matte har nån "pli" på lilla Hallon. Jag vet inte riktigt vad "pli" är, men misstänker att det är när en mänska står och vrålar på en hund och hunden kommer svansande..Lite räddhågat, så där..

LIlla Hallon går aldrig så långt ifrån matte, att han behöver nån "pli". Det är väl snarare matte som behöver det, så dåligt lokalsinne som hon har..

Det hände mera:

Vi hittade en  b l å s i p p a !! Damerna var saliga. Jag erinrade mej höstens svamputfärder och tänkte göra som då:

Ta mej en smakbit.. Men då sjasade dom bort mej och sa fy!! Inte matte förstås, som mest stod och småskrattade.

Då var det minsann inte fråga om nån slags "pli".. Snarare tvärtom..



Av Kerstin Frithiof - 26 februari 2012 09:28

Det är  s ö n d a g , vilket vanligtvis betyder tristess och hängläppar i vår lilla värld.. Så inte i dag.  S o l e n  skiner, stormen har stillnat, lökskotten skjuter fart.. Matte ser glad ut. Det  m å s t e  betyda att  v å r e n  är på väg..

Våren förresten.. D e n  har lika många namn som självaste lilla Hallon.. Få se nu: Vår, Forår, Printemps, Frühling, Spring, Primavera .. å så vidare.. Hallon och Våren.. D e t  är ett stiligt par med många namn.. Stackars matte!  Hon  heter inte ens matte utan nåt helt annat.. och det på bara ett enda språk..

I morse mötte vi Teddy med mänska. Teddy är en keeshond och har väldigt stilig päls.. Jag undrar om hans mänska rycker av honom hårbeklädnaden precis som matte rycker av min. D e t  måste ta  d a g a r  att få av  h o n o m  allt håret.

Nåväl, Teddy och jag är vänner och brukar hälsa vänligt på varandra, men i dag hade inte Teddy tid med mej. Han var så fruktansvärt upptagen med att nosa i häcken vid sidan av gångvägen.. Jag försökte också snusa lite där, men tyvärr, jag räckte inte upp till dom goda dofterna. 

Matte var borta hela långa kvällen i går. Hon hade varit och sett en Verdiopera, sa hon.. Jag vet inte riktigt vad opera är för nåt, men jag tror det är nån slags musikteater. Som matte gillar. Jag tror  i n t e  det är en motsvarighet till Melodifestivalen, för då skulle inte matte gå dit.


Av Kerstin Frithiof - 25 februari 2012 09:19

I natt var det svårt att sova minsann!! Vinden ylade och tjöt och hela huset vred sej och knakade och kved.. Nästan som om det plågades. Snöskyffeln, som stått parkerad på trappan sen snöfallet för ett par veckor sen, skramlade iväg

med ett förfärligt plåtläte.. -- Oh,  t a k e t !!  Nu blåste det ner, pep matte. Upp och ut och kolla taket..

Lättnaders lättnad.. Det låg kvar.. Tänk, att en liten snöskyffel kan misstas för ett helt plåttak..

Nu hoppas både matte och jag, att det värsta blåsandet är över och att vi ska kunna sova natten som kommer.

J a g  tänker i varje fall trycka ner mej i mattes knäveck under täcket, för där hörs inte vinden så mycket. Och mörkt och varmt är det också där.. Vad matte säjer om arrangemanget ?  Tja. hon säjer nog inte så mycket och inte tror jag hon nänns maka undan mej heller...

Våren är på G, påstår dom som begriper saken. Tulpaner och andra lökar sticker upp en bit, men  s o l s i c k o r n a

har slutligen gett upp andan.. Vi längtar efter den riktiga våren, matte och jag, inte bara en som är på G..

Av Kerstin Frithiof - 24 februari 2012 09:19

Det stormar ute.. Och när det gör  d e t  så blåser det inne.. Gardinerna hänger inte stilla, men tapeterna sitter fortfarande där dom ska..

Det vore roligt om matte tag med mej ut i skogen i dag igen.. Senast det skedde var för två dar sen och då var lilla mor och Agneta också med..

En gång när matte och jag var ensamma nere vid Listers huvud råkade matte snubbla  över en sten eller rot, eller nåt, och föll handlöst och slog i låret mot en vass sten.. Hon lyckades kravla sej upp och ta sej den dryga kilometern vi hade tilll bilen.. Och ta oss hem också.. Men sen var det stopp. Det var med yttersta möda hon tog sej in i huset.. Sen ringde hon till sin syster och bad henne hjälpa till så hon kunde ta sej till vårdcentralen.. Inget var brutet, men hu, så ont matte hade. "Lårkaka", sa doktorn.. En rejäl sådan.. Matte gick på kryckor flera dar efter den eskapaden och lilla Hallon fick vackert stanna inne..

Förresten hittade lilla Hallon på ett alldeles nytt språk i sin förra blogg.. Svanhili .. Alla vet förstås att det heter

s v a h i l i  utan nån inblandning från fågelvärlden.. Jag ber om ursäkt för feltrycket.. Det är inte så lätt när man har så korta fingrar som lilla Hallon..

Av Kerstin Frithiof - 23 februari 2012 17:32

Oj,oj,oj så  g l a d  matte är. Hennes snälla systerdotter hjälpte henne installera släktforskarprogrammet.. Nu behöver  hon inte känna sej utanförstående längre. Att det sen tar tid att lära sej att plocka fram alla förfäder och förmödrar,  d e t  är en sak hon får lära sej på kursen..

Vidare visade systerdottern matte hur hon ändrar storleken på bokstäverna på skärmen.. Det var som jag trodde.. Min klåfingriga matte  h a d e  kommit åt en knapp, alldeles omedvetet. Men nu kan hon göra texten hur stor eller liten som helst.. Jag undrar dock om bokstäverna fortfarande är stora i den bloggen vi skickade i väg i morse.. Är dom inte det är texten ganska obegriplig.. För alla utom för denna världens Einsteinar.. Och till dom räknas i alla fall inte  v i ..

Mera teknik:

Matte har plockat fram kameran och tagit nåra kort på sin lilla hund.. Frågan är nu hur hon ska få  u t  korten ur kameran och in i bloggen.. Det är säkrast att fråga nån som  v e t .. exempelvis lilla mors mänska.. H o n  är fena på att stoppa kort i bloggar..

Allt gott till alla genier och dumskallar i dennna Guds sköna värld från lilla Hallon, Hndbär, Malinka, Framboise och allt annat han kan heta .. på tja.. exempelvis svanhili !!

Av Kerstin Frithiof - 23 februari 2012 09:09

Ytterst egendomligt:

Satt och skrev med dom här  j ä t t e s t o r a  bokstäverna, var nu  d o m   kom ifrån, och då försvann plötsligt alltihop!! Poff, så där bara.. Jag misstänker att matte varit framme och fingrat på datorn.. Hon är lite klåfingrig nämligen.

Idag på kisserundan träffade vi två trevliga små hundflickor Tindra och Molly.. Jag kände mej riktigt stor i jämförelse med dom här töserna.. Stor och stark och  m a n l i g..

Sen mötte vi en schäfer och då försvann "storhetskänslan" .. Den bara krympte ihop.. Och jag brydde mej inte ens om att bjäbba på bjässen.. Halloj!! Märkte ni:  bjäbba på bjässen .. Visst  h a r  lilla Hallon en litträr ådra.. Det är inte många som kan skriva allittererad vers, men jag kan... Jag önskar matte lät bli att se så försmädlig ut..

Matte förresten:

Hon har ännu inte vågat tredje försöket att trycka sej in på släktforskarprogrammet.. Hon står i valet och kvalet. Ska hon kavla upp ärmarna och trycka sönder datorn eller ska hon strunta i alltihop? Och ringa och säja upp deltagandet i kursen. Som lilla Hallon ser saken så kan det kvitta vilket hon gör.. Utskämd är hon i vilket fall som helst..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards