brimikshallon

Alla inlägg under september 2021

Av Kerstin Frithiof - 30 september 2021 08:13


Wow.. Äntligen har jag lärt mej laga kaffe på nytt..


Förr lagade jag gott kaffe, men för ett par år sen förlorade jag den förmågan.. Följaktligen  s l u t a d e  jag dricka kaffe.. Men  n u  kan jag fixa en kopp jättegott kaffe, som dessutom är  u p p i g g a n d e.. Om jag lägger i ordentligt med socker förstås:

 

Knepet är att  i n t e  snåla med bönorna.. Lika lite som med sockret..


Vädret i dag artar sej att bli  h a l v h e m s k t  med stark blåst och jagande moln.. Agneta ska komma och hjälpa mej med skjuts till verkstan, där bilen fått sova över i natt.. Dessutom ska vi åka till mataffären och handla..


Jag, för min del,  b e h ö v e r  inte köpa så mycket mat.. Soppan jag lagade i går kommer att räcka veckan ut.. Och i värsta fall en bit in på nästa.. 


Om man tittar ut genom fönstret ser man sommarens sista  s o l r o s.. Den är självsådd som så mycket annat hos mej..


Arbetsskivan under fönstret tycker jag gör skäl för namnet.. Den  ä r  en använbar arbetsplats.. Många skulle kanske kalla den för en plats för en hög med skräp..







Av Kerstin Frithiof - 29 september 2021 08:32


Jag är väl ändå lyckligt lottad.. 


När resterna av min lilla rönn var bortforslade fanns det iallafall ett rotskott kvar:

 

Den här lilla plantan ka jag vårda ömt.. Ansa och forma, men inte för mycket.. Visst är jag lyckligt lottad..


Idag ska jag ge bilen service och det ska den som vanligt få i Mörrum.. Agneta har lovat hjälpa mej med transport, och som tack bjuder jag på lunch..


Jag köpte för ett par år sen en kokbok med bara  s o p p o r.. Jag har bara lagat  e n  enda, men den är så god att jag inte  b e h ö v e r  nåra andra..

 

Jag försökte fotografera receptet, men  d e t  smög sej förstås..








Av Kerstin Frithiof - 28 september 2021 08:22


Tänk vad tiden går.. Det är trettio år sen jag skaffade den här krabaten:

 

På den tiden kom skatteåterbäringen till jul, och eftersom jag  f i c k  en slant från Staten, tyckte jag att en mikrovågsugn var en lämplig  j u l k l a p p  till mej..


Den har tjänat mej troget ända sen dess.. Senast i går värmde jag resterna från söndagens jansson i den..


Idag har jag köpt frusen färdigmat, och då får den tjänstgöra igen..


Idag är det ett rent helvetesväder med hemska regnbyar.. SMHI säjer, att det ska komma 20 millimeter här vid Hanöbuktens strand.. Det är förmodligen rätt åt oss som bor här..


För nåra år sen fick jag källaren under vatten.. Den gången kom det 80 millimeter.. Jag läste förstås  f e l  och fick för mej att det var 800.. Om så varit fallet hade både huset, hundarna och jag själv seglat iväg ut i havet..


Jag hade sett fram emot att färda sydrabatten, den jag så framgångsrikt påbörjade i går.. Nu ska det inte bli jobbväder förrän till veckoslutet, och då har väl det redan rensade hunnit växa igen.. Tja.. 


Jag fick mina bigarråträd klippta och tillsnyggade i går.. D e t  skulle ha gjorts kontinuerligt under flera år, men  d e t  begrep jag inte..

 

Nu hoppas jag på  å t k o m l i g  och frisk skörd till sommaren.. Blir det inte  d e t ska jag använda träden till blomsteruppehållande verksamhet.. Klängrosor och klematis plus kaprifol låter väldigt bra, tycker jag.. 









Av Kerstin Frithiof - 27 september 2021 14:17


Ja jäklar i det snuset.. Fint blev det när jag grävt och rensat rent triangeln mot gargeinfarten..

 

Synd bara att soptunnorna skämmer vyn, men dom är så tunga och klumpiga att jag omöjligt kan köra fram dom över krossgruset på infarten..


Jag minns en gång när kom i god fart skjutandes trädgårdstunnan och körde mot en sten.. 


Det blev tvärstopp på hela härligheten utom på  m e j,  som for som en torped med huvet före rakt in i tunnan..


Inte hjälpte det att jämra sej heller.. Det var söndag och alla grannar var bortresta.. Det var  bara för mej att kravla mej ur tunnan gnölande och jämrande.. För jag hade slagit mej duktigt..


Tja, jag antar att det är sånt som händer..














Av Kerstin Frithiof - 26 september 2021 19:35

Denna söndag har bjudit på rent fantastiskt sommarväder.. H ö s t s o m m a r  kan man kalla det..


Hur har jag utnyttjat detta fina väder, får man undra.. Tja. gick gick som  vanligt upp "arla i första min ungdom".. Det där med ungdom var lögn förstås, men det bär mej emot att skriva  å l d e r d o m..


Jag gick i kyrkan, vilket jag tycker om att göra, och där var det som vanligt "gott om plats"..


Till lunch hade jag donat ihop en jansson, och den bjöd jag Agneta att dela med mej.. Den var mycket god, men jag åt för mycket, och  d e t  var dumt gjort.. Magen gjorde uppror, förstås, och jag fick sätta mej i skamvrån..


Fram på eftermiddagen for jag och G. till Mjällby och åt glass.. Vis av skadan tog jag en ganska liten bägare.. När jag äter glass vill jag ha rejält med strössel på.. Det  k n a s t r a r  så gott när man tuggar..


Tja.. Inte mycket att skriva hem om, men det är det sällan det är på söndagarna..


Man märker att hösten är i antågande.. Rddan har träden börja skifta färg.. Detta har skett under det sista dygnet..

 












Av Kerstin Frithiof - 25 september 2021 10:37

Ibland, när jag inte har nåt annat och bättre för mej (vilket sällan händer) brukar jag titta på Skavlan..


Jag kan inte annat är förundra mej över hans förmåga att få ut det bästa ur sina gäster.. 


Igår kväll hade han dragit ihop en pensionerad kriminalprofessor, en hollywoodfru, en rallyförare och en landslagsmålvakt.. 


--Sicket mischmasch, tänkte jag, men beslöt iallafall att ge programmet en chans.. Och det ångrade jag inte..


Mest intressant fann jag GW Persson vara.. En spännande och troligtvis helt genialisk person, som tydligtvis och med full medvetenhet håller på att äta ihjäl sej.. Men han hade haft väldigt trevligt under tiden han förstörde sin kropp, sa han.. Men jag undrar jag..


En del visdomsord gav han publiken på vägen.. Bland annat sa han, att en  k l a s s r e s a  aldrig tar slut.. Oftast resulterar den i att resenären inte känner sej bekväm nånstans.. Dom gamla koderna har hen glömt, och dom nya lär hen sej aldrig helt att behärska..


Som med ett främmande språk ungefär.. Man lär sej en massa ord och att hyfsat använda dom, men allt det  underförstådda i det sagda  d e t  lär man sej aldrig att behärska.. 


 

På måndag kommer Tony och hans gäng hit och ansar mina träd, sågar bort och snyggar till.. Så kanske dom bär igen..


Går det inte att få dom att bära igen ska jag iallafall behålla stommarna och använda som stöd för klängväxter, 

kaprifol, rosor och klematis..











Av Kerstin Frithiof - 24 september 2021 17:12


I natt blåste resten av rönnen ner.. Tja "sic transit gloria mundi".. (LIlla Hallons favorituttryck)..

 

Lyckligtvis föll den inte ut på gatan.. Och lycklligtvis kommer Tonys gubbar och beskär mina biggarråträf på måndag.. Så nu får dom ytterligare lite jobb hos mej..


Idag har jag klippt gräset.. Det var inte fullt så mördande som jag fruktat.. Jag kan både gå och stå efter matchen med klippmaskinen.. Jag hoppas dock att det var sista racet för i år..


För flera år sen fick jag små söta krysantemum av en kollega från Mörrum, Kristina.. Nu har dom börjat blomma:

 

Jag har mycket mer av dom här blommorna, men tyvärr är det precis  d ä r  rönnen har landat.. 








Av Kerstin Frithiof - 23 september 2021 15:13

 Tänk att  d e t  hade jag glömt: Hur härligt det är att vandra i blåst och duggregn  i naturen eller vid stranden en dag i september eller oktober. Hösten håller på att ta över sommaren, men tvekar fortfarande..


Eftersom det är tre år sen jag hade en hund att gå ut med i alla väder hade jag glömt bort hur underbart det är att vandra omkring i just den här sortens väder..


Idag har jag emellertid återupplevt den känslan.. Agneta och jag tog en liten tur på Stiby, och det var ljuvligt.. O c h 

nostalgiskt.. Dessutom hittade jag en stor och fin KarlJohan.. Den ska jag ha till lunch i morron med lite skafferirensning.. 


 

Den här bilden illustrerar perfekt dagens väder.. Den togs vid stranden för fem år sen..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards