brimikshallon

Alla inlägg under juni 2022

Av Kerstin Frithiof - 30 juni 2022 20:28


I dag för två år sen började jag mitt jobb med att röja upp på västsdian av garaget.. Då såg det ut så här:

 


I dag har jag kommit en bit på väg, men det åtestår en hel del att göra:

L i t e   mallig tillåterjeg mej att vara..


Sommarhettan fortsätter.. Det är väldigt tungblåst här så nära havet.. Luftfuktigheten måste vara rekordhög..











Av Kerstin Frithiof - 29 juni 2022 20:46


Nu blommar potatisen.. Jag har bestämt att jag ska ta upp dom första till helgen.. Jättespännande..

Precis nyupptagen potatis smakar ljuvligt med en klick kallt smör.. Nåt annat behövs inte..


Idag har jag och Agneta varit en sväng till Hanö igen.. Att komma till Hanö är som att komma till en annan värld..


Färjan över är en duktigt stor båt, och jag kan inte annat än förundra mej över att skepparen kan baxa ut henne ut ur den lilla hamnen i Nogersund.. Eller på Hanö vad det beträffar..


En gång, när jag och Agneta skulle ut till Tjärö, var det en tydligtvis orutinerad skeppare som tjänstgjorde.. Han dammade i varenda brygga han skulle lägga till vid.. Och det var inga försynta små dunsar han åstadkom.. Dom där braken är faktiskt det enda jag kommer ihåg av  d e n  färden..













Av Kerstin Frithiof - 28 juni 2022 09:21


Sommaren 2012, alltså för tio år sen, köpte jag en vit klängros, White Dawn.. Jag tänkte att den skulle göra sej bra tillsammans med min, numera nerblåsta, rönn..


Men, för att uttrycka mej bildat och belevat: Det sket sej..


Dom här växterna visade ganska snart att dom inte trivdes tillsammans.. Alltså flyttade jag rosen till sydsidan av huset.. Och där har den stått och trilskats i sju-åtta år vid det här laget..


(Till saken hör att detta hände sej alldeles i början av mitt spirande trädgårdsintresse, och mina kunskaper var lika med noll)..


Nu äntligen har rosen tagit sitt förnuft till fånga och satt igång att sätta blommor.. Den står tillsammans med lavendel.. Det är kanske så, att rosor och lavendel trivs tillsammans.. Tja, vad vet jag..

 


I morse vaknadejag av att regnet tassade mot rutan.. Halleluja och klackarna i taket..


Herr Rönnerdahl har utvecklats till en riktig nattsmyg (Ja,ja, jag  v e t  vad nattsmyg  e g e n t l i g e n  är, så skäll inte på mej).. Jag hör honom komma in ett par gånger under natten.. Då  ä t e r  han, men går genast ut igen.. Vid fyrasnåret är nattskiftet över för hans del, och då faller han i koma på sovrumsgolvet..

 

Och så går våra dagar.. Precis som Körberg sjunger i visan om fattig bonddräng.. Och vi har det ganska gott i denna den bästa av världar..












Av Kerstin Frithiof - 26 juni 2022 18:17


Äntligen kom jag mej för att flytta på ett par växter.. Från dålig jord vid brevlådan till god sådan på garagets västsida..


Vad jag inte är mänska att begripa är varför den här gula skönheten kallas "Flicköga":

 

Var månne trädgårdsmästaren  f ä r g b l i n d..


Det börjar arta sej på garagets västsida, men fortfarande finns det väldigt gott om plats där.. Jag gillar nämligen när det är tätt i rabatterna..


Om vädret kan säjas att det är alldeles för hett.. Ingen mänska kan stå ut länge utomhus en sån här dag.. Knappt ens 

i n o m h u s.. 


Och så var det slut på missommarhelgen.. Inte mej emot iallafall..
















Av Kerstin Frithiof - 25 juni 2022 19:12


I går kväll blev jag glad.. I alla år har det bott igelkottar på tomten och i går kväll fick jag bevis på att dom fortfarande finns kvar.. Det var för mörkt för att kunna fotografera, men inte för att kunna konstatera.. 


Herr Rönnerdahl, som var med mej ute, förhöll sej mycket avvaktande, och när kotten rultade närmare honom, fann han för gott att avlägsna sej..


Tänk, i över femtio år har igelkottarna funnits på tomten.. Så glad jag är..


Idag har jag lärt mej att betala räkningar med min telefon.. Snart behöver jag inte datorn till annat än att skriva bloggen.. 






Av Kerstin Frithiof - 24 juni 2022 12:43


Tänk att missommarafton infaller i år på den  r i k t i g a  aftonen.. D e t  kan jag inte minnas att det gjort nån gång sen den flyttades..


Jag har varit ute och rensat i gragerabatten och i eftermiddag ska jag flytta nåra växter dit.. Flicköga och flox iallafall..


 

Riddarsporre.. Den har trvts utmärkt på västsidan och är frodigare i år än i fjor..


 

Den här otroligt röda, enkla rosen hjälpte Britta mej med att skicka efter för två år sen.. Jag är så glad att jag har den..


På norrsidan trivs funkia gott.. Endel kallar dom hosta, men  d e t  bär mej emot..

 


Vädret är somrigt och varmt, men del blåser..



























Av Kerstin Frithiof - 22 juni 2022 16:07


Ljusa, ljusa blåklockor står fint mot spirea diabolo:


Regnet hänger i trädtopparna, och det är välkommet.. På missommarn lär det dock bli varmt och vackert.. 


Jag undrar varför just missommarn har blivit en sån festhelg.. Firar man månne att året har nått sin absoluta höjdpunkt..


Igår var det en verklig sommardag.. Jag och Agneta var ut på Boön och grillade.. Som vanligt träffade vi trevliga mänskor.. Det finns många fina grillplatser och vandringsleder i Karlshamns kommun, och dom sköts exemplariskt..


Jag har rensat ena sidan av häckrabatten och det blev bra.. Jag har väl nån timmes jobb kvar innan allt är klart.. Sen kommer turen till andra rabatter, som också är fulla med ogräs.. Som väl är lejer jag bort gräsklippningen denna sommar.. 

 

Snyggt ansad gräsmatta står fint mot en välansad häckrabatt.. Baksidan (den mot gatan) gör jag i morron..


Det ger en otrolig tillfredställelse att rensa i trädgården.. Resultatet kommer mad en gång och håller isej nåra veckor.. F

örhoppningsvis..












Av Kerstin Frithiof - 21 juni 2022 22:16


Sommarens första:

   

L i t e  vemodigt är det allt.. Rosorna börjar blomma samtidigt som året vänder..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards