brimikshallon

Alla inlägg under augusti 2020

Av Kerstin Frithiof - 31 augusti 2020 08:37


Jo, utgrävningarna vid Ljungaviken..


Tack vare dom här utgrävningarna har man funnit, att det handlat om en  p e r m a n e n t  boplats med stora "hus".. Åtminstone vintertid.. På somrarna gav man sej ut på vandring ända bort till malmötrakten.. Man har nämligen funnit flinta därifrån på boplatsen..


Tidigare har man trott, att folk under jägarstenåldern inte var bofasta nånstans.. Man följde jaktbytet, och slog upp sina små kojor där maten, alltså jaktbytet fanns.. 


Nu har man fått tänka om.. Och  d e t  gläder arkeologerna.. Historieboken får skrivas om.. Än en gång..


Tack, Amisa, för din hälsning och ditt intresse..


För ganska många år sen fick jag nåra gladiolusknölar av en väninna.. En del av dom är fortfarande i livet:

 

Hoppla, nu ser jag hur förfallet staketet är.. Skit samma.. Gladiolusarna är vid liv även om inte alla kommit i blomning i år.. Till nästa sommar, till nästa sommar, till nästa sommar, min lilla vän..


Rävsvansen har verkligen utvecklats och innehåller en hel  r ä v f a r m  vid det här laget..

 


Mitt  b l å r e g n  är synnerligen livskraftigt.. För en tid sen hade en ranka börjat växa tvärs över trappan..


--Tänk, sa jag till mej själv,  --Tänk om den kan växa  r u n t  huset och liksom bita sej själv i svansen.. Vilket spännande experiment..


Nu har det emellertid tappat själva  t o p p e n,  så snart ska jag gå ut och klippa av den.. Den och andra kraftiga rankor.. Tala om livskraft..


Ett år var det ett par rankor, som letade sej in på  v i n d e n  och växte tvärigenom den.. Och kom ut på andra sidan huset.. Där tog emellertid vandringen slut.. Varför vet jag inte.. Det var inte jag, som tog kål på den..


Det är  m å n d a g,  och det gläder mej..










Av Kerstin Frithiof - 31 augusti 2020 08:37


Jo, utgrävningarna vid Ljungaviken..


Tack vare dom här utgrävningarna har man funnit, att det handlat om en  p e r m a n e n t  boplats med stora "hus".. Åtminstone vintertid.. På somrarna gav man sej ut på vandring ända bort till malmötrakten.. Man har nämligen funnit flinta därifrån på boplatsen..


Tidigare har man trott, att folk under jägarstenåldern inte var bofasta nånstans.. Man följde jaktbytet, och slog upp sina små kojor där maten, alltså jaktbytet fanns.. 


Nu har man fått tänka om.. Och  d e t  gläder arkeologerna.. Historieboken får skrivas om.. Än en gång..


Tack, Amisa, för din hälsning och ditt intresse..


För ganska många år sen fick jag nåra gladiolusknölar av en väninna.. En del av dom är fortfarande i livet:

 

Hoppla, nu ser jag hur förfallet staketet är.. Skit samma.. Gladiolusarna är vid liv även om inte alla kommit i blomning i år.. Till nästa sommar, till nästa sommar, till nästa sommar, min lilla vän..


Rävsvansen har verkligen utvecklats och innehåller en hel  r ä v f a r m  vid det här laget..

 


Mitt  b l å r e g n  är synnerligen livskraftigt.. För en tid sen hade en ranka börjat växa tvärs över trappan..


--Tänk, sa jag till mej själv,  --Tänk om den kan växa  r u n t  huset och liksom bita sej själv i svansen.. Vilket spännande experiment..


Nu har det emellertid tappat själva  t o p p e n,  så snart ska jag gå ut och klippa av den.. Den och andra kraftiga rankor.. Tala om livskraft..


Ett år var det ett par rankor, som letade sej in på  v i n d e n  och växte tvärigenom den.. Och kom ut på andra sidan huset.. Där tog emellertid vandringen slut.. Varför vet jag inte.. Det var inte jag, som tog kål på den..


Det är  m å n d a g,  och det gläder mej..










Av Kerstin Frithiof - 30 augusti 2020 08:13


För nåra tusen år sen satt det en liten hårig, senig man på stranden och knackade flinta.. Han skulle tillverka sitt livs finaste yxa..


Solen sken och fåglarna gjorde precis det dom alla tider gjort; sprätte efter mask och hotade sina artfränder till livet med vacker sång..


Den lille stenåldersmannen mådde gott, flisorna flög och han kände hur solen värmde skönt genom hans lusiga skinnfäll..


Plötsligt slant hans verktyg och han slog sej nåt fruktansvärt på tummen..


Jag undrar  s å å  vad han sa då..


Det lär jag få veta i dag.. Jag ska nämligen besöka en utställning av föremål från jägarstenåldern, uppgrävda under sommaren vid Sölvesborgsvikens strand.. Detvillsäja Sölvesborgsvikens  d å v a r a n d e  strand.. 


Det har som sagt grävts med stor framgång vid Ljungaviken i Sölvesborg.. Fynden lär vara många, och kommer troligen att få arkeologer och historiker att omvärdera mycket av det man hittills trott sej veta om våra tidigaste förfäder och deras liv och leverne..


Det är söndag, solens dag, och vädret är soligt och varmt.. 


Jag är så glad, att jag fick gräset klippt i går.. Idag lär det nämligen börja växa igen.. Åtminstone  b i t v i s..


 

Den här älsklingsbilden på vilda vallmor har jag under flera år tillägnat personer som gjort sej förtjänta av det..


Idag vill jag hedra min lille lusige förfader, som slog sej så illa på tummen.. 











Av Kerstin Frithiof - 29 augusti 2020 15:38


Det är mycket i denna värld som är märkligt.. Tiden tillexempel.. 


Jag har länge gnällt över  s ö n d a g a r.. Numera kännd  l ö r d a g a r n a  lika trista som söndgarna.. Nästan iallafall..


Frågan är när  f r e d a g a r n a  också ska börja dansa valse triste.. 


Då blir det bara  f y r a  normala dagar kvar i veckan..


Idag är det lördag och det åskar och ösregnar omväxlande med solhetta.. Ett slags omvänt april aprilväder.. Höstapril liksom..


Medan det var någorlunda torrt ute passade jag på och klippte gräset.. Maskinen brakade igång på första rycket och sen gick den som tåget..


Jag hade i stort sett bara att hänga med.. Tala om gräslighet..


Det är förfärligt mycket som måste skötas om i täppan, men jag försöker ha is i magen och bara göra så mycket jag orkar åt gången.. Det är faktiskt ingen mening med att fördärva sej.. Då har jag ju ingen glädje av trädgårn alls..


Jag har kommit på, att jag ska införskaffa en  s n ö b ä r s b u s k e.. Den kommer att sättas på västsidan av garaget.. Bland mycket annat.. Men först måste jag  g r ä v a  rent ett tämligen stort område..


Av Kerstin Frithiof - 28 augusti 2020 14:41


Ibland har man tur.. (Hur sjutton har man kommit på att kalla tur för  r ö t a,  kan jag inte begripa.. Röta låter ju som nåt otrevligt, men nog är det trevligt att ha lite  t u r)..


Jo,  t u r e n,  den har att göra med vädret.. Jag har som bekant flyttat en del växter från ett ställe till ett annat, och den flytten har gynnats av massor med regn.. Inte bara regn förresten.. Först vattnade jag rikligt  och idag har det kommit ordentligt med regn.. R ö t a  alltså..


Jag har bestämt, att den första september ska jag sätta igång med pianospelningen på allvar..


Jag överskattade min spelförmåga å det grövsta, och fann att jag måste börja från  n o l l  om jag skulle komma igång på riktigt.. 


Alltså skaffade jag ett par nybörjarböcker, och  d o m  kommer jag att ägna massor av tid ett tag framöver.. När jag spelar dom flytande ska jag ta itu med dom böcker jag lånat av kantor A.. 


Jag ser fram emot en  g i v a n d e  höst.. Enligt min mening finns det ingenting som är lika givande som musicerande när det gäller att  utveckla diverse färdigheter..

 


Av Kerstin Frithiof - 27 augusti 2020 16:04


Dagens datum, den 27:e augusti, är det nåt alldeles särskilt med.. Den dagen började nämligen skolorna i min ungdom..


Den 27.e augusti 1956 började jag i första ring.. Oj, oj, oj vad jag kände mej vuxen.. Som en  d a m  nästan.. 


Jag minns att jag hade en rosa klänning och beige skor med en bara  s å  liten klack.. 


Dagen var varm och vacker, och förväntningarna var höga.. F ö r  höga, visade det sej..


Dom följande tre åren blev nämligen en besvikelse.. Jag tyckte tiden i läroverket kändes totalt  m e n i n g s l ö s, och idag begriper jag inte, att jag gick kvar där och vantrivdes.. Men att sluta och göra nåt vettigt föll mej inte in..


Idag ser jag nog på läroverkstiden med andra ögon.. Jag är faktiskt  g l a d  att jag har latinet tillexempel.. Mycket har fallit i glömska, men det som finns kvar har jag nytta och glädje av.. Om inte annat än för att  s n o b b a..


Igår berättade jag om jättenattljuset, som slagit rot på min förtorkade gräsmatta, men missade att sätta in fotot jag tog.. 

 


Iordningsättandet av rabatten på garagets västsida fortsätter.. Idag har jag flyttat dit en fjärilsbuske, en vit nejlika jag fick av en gammal skolkamrat för flera år sen, daggkåpa och  kärleksört.. Alla dom här plantorna 

är gamla och ser inget ut för världen .. ännu.. Hoppet är, att dom ska må bra och frodas och ge rik blomning till nästa sommar







Av Kerstin Frithiof - 26 augusti 2020 10:32


Läraktig har jag alltid varit.. Det senaste jag lärt är att man ska placera växter treformigt.. Inte i  r a d  alltså.. Det är Britta, den fantastiska trädgårdsmästaren, som har lärt mej det..


Igår kunde jag praktisera den kunskapen..


Det var så här:

När jag renat klart min blivande rabatt kunde jag inte hålla mej längre.. R i dd a r s p o r r a r  var vad jag tänkt.. Trenne vid knuten.. 


Jag i full fart in till Sölvekull, men där hade dom slut på djupblåa riddarsporrar.. 


Men: "Det går lika bra med selleri" så jag köpte  v i t a  i stället.. Och satte dom i en trekant med funkia, som jag hade själv..

 

Notera att jag lämnat plats för plantorna att växa.. Riddarsporrar blir vida och höga.. Och funkior brer ut sej.. 


Jag gösslade ordentligt och vattnade rikligt.. Dessutom har det regnat i natt.. Det här ska bli bra.. Åtminstone så här långt.. 


Vad som ska bli i fortsättningen kommer säkerligen att ge sej.. Jag har tillexempel en  f j ä r i l s b u s k e,  som skulle må bra av miljöombyte.. Sen får vi se..


I min förtorkade gräsplätt på framsidan har ett nattljus, som anpassat sej till miljön, börjat spira.. Tala om livsvilja..







Av Kerstin Frithiof - 25 augusti 2020 10:08


För nåra veckor sen,  i n n a n  jag vurpade och slog ihjäl mej och  i n n a n  värmeböljan kom, frilade jag det mesta av en blivande rabatt mot garagets västsida..

 

Och jag har tänkt och tänkt och försökt fundera ut hur jag vill ha den här odlingen.. Britta, som är mer trädgårdskunnig än dom flesta trädgårdsmästare, kom med ett fint förslag, att jag skulle ordna nån slags  t a g g  mot norra hörnan.. 


Jag har  p r e c i s  varit ute och rensat bort allt  o g r ä s,  som samlats i den blivande rabatten under dom här passiva veckorna.. Och nu  t r o r  jag att jag vet precis hur jag vill ha det.. I morron börjar jag gräva fram taggen.. 


K a n s k e  jag hinner plantera något litet också.. 


Nåt jag  s k a  sätta är massor med pingstliljor.. Det börjar väl bli dags för det snart..










Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards