brimikshallon

Alla inlägg under oktober 2023

Av Kerstin Frithiof - 31 oktober 2023 10:16


I går precis klockan 06:15 blev jag ett  h e l t  år äldre.. Skiftet gick på ett kick, och jag ser precis likadan ut som tidigare..

 

Nu vänder vi ryggen åt det gamla, och tassar på försiktiga fötter det nya till mötes..


Det är bekymmersamt här vid Hanöbukten.. Vädret är råkallt, men det blåser iallafall inte.. Oljesanerarna har inget lätt jobb precis, men deras insats är ovärderlig..


Jag kan inte låta bli att undra om fartyget egentligen var sjövärdigt.. Nåja, det får undersökningar avgöra.. Enligt mej borde  r e d e r i e t  få betala det mesta av vad saneringen kostar.. Men vad jag vet har det inte ens hört av sej..


Den sista dagen på oktober, den trettisiste som nån sa, är det och ännu har det inte varit nån frost här hos oss.. Och massor med löv hänger kvar på träden.. 


Jag ser på TV vilka hemska snöoväder som rasar lite längre norrut.. Sällan är det sådant väder här, men en och annan  snöstorm kan jag minnas.. Jag hoppas innerligt att vintern ska utebli i år också som den så snällt har gjort i flera år nu.. 











Av Kerstin Frithiof - 29 oktober 2023 09:50


Jaha, så var den då slutligen här: h ö s t e n.. Något försenad vad det verkar..

 

Så här ser den ut från mitt fönster denna blöta söndag den 29:e oktober..


Jag förmodar dom flesta känner sej en aning desorienterade idag.. T i d e n  stämmer inte riktigt.. Min  i n r e  klocka säjer 09:52, men klockan på väggen säjer 08:52.. 


En hastig koll på armbandsuret ger  o c k s å   08:52.. Tja, man får gilla läget.. Nåt alternativ ges inte..


I morron blir jag ett helt år äldre, nåt jag  i n t e  firar.. Har inte gjort på flera år.. Men ändå kommer tankarna.. Helt objudna..


Hade jag inte kommit under behandling för ett och halvt år sen, hade jag definitivt inte fått uppleva morrondagen.. Knappast föregående 30:e oktober heller..


Så, visst, har jag oerhört mycket att vara tacksam för.. Och det  ä r  jag..


Det börjar blåsa upp.. Det måste vara rysligt att gå vid stränderna och sanera olja en sån här dag.. Uppslutningen kring räddningsarbetet är total.. Det är bara  r e d e r i e t  som inte ställer upp.. Tja, dom skäms kanske alltför mycket för att våga visa sej.. Navigeringsmaskineriet lär ha varit en  t r a s i g  GPS  hanterad av ett par okunniga besättningsmän.. Tja..


Det är som sagt senhöst, söndag, blåst och regn.. Ibland tänker jag att det hade varit roligt att fira födelsedag runt missommar.. I trädgården med gräddtårta och massor med söta, goda  j o r d g u b b a r.. Och solsken och fågelsång.. 


Nåja, huvudsaken är att jag lever och mår bra.. Och det  g ö r  jag..





















Av Kerstin Frithiof - 28 oktober 2023 17:23


I min telefon finns en kamera.. Det var först i somras som jag började försöka mej på att använda den.. Jag kan inte annat än förundra mej över hur  b r a  den faktiskt är, och ändå har jag bara begripit mej på dom allra enklaste funktionerna.. Hur bra ska det inte bli när jag  l ä r t  mej hantera den ordentligt.. Om jag nu göra det, förstås..


I går kväll, när jag satt i halvmörker.. nästan iallafall.. jag hade bara en enda lampa tänd, fick jag för mej att prova ljuskänsligheten på apparaten.. 

 

Som  b i l d  är det här ingenting att hänga i julgran, men för att visa hur ljuskänslig apparaten är, är den super.. Jag skulle tro, att det är så här  k a t t e n   ser i halvskumme.. 


I natt ska klockorna ställas om.. Igen.. Det börjar bli en aning tjatigt med dessa ständiga tidsomställningar..

Av Kerstin Frithiof - 27 oktober 2023 15:32


Jag finner stort nöje i  b e f ä n g d h e t e r   och igår kväll hittade jag en dundersådan på dolda kameranprogram  på youtube..


Scenen föreställde ett zoo, och i detta zoo var en jättestor  b u r  med en skylt "invisible tiger" uppsatt.. 


Tro mej eller ej, men framför buren bildades en skara gloende mänskor.. Plötsligt började det röra sej i halmen på burens botten och åskådarna flydde i panik.. 


Inte för att jag  v e t  men jag hade kanske sällat mej till den gloende skaran själv för att titta på den osynliga tigern..


För ganska många år sen tog jag följande foto under en promenad på Stiby.. Jag kallade den 2:a Mos 3:2 och kände mej stolt över hur fyndig jag för en gångs skull var:

 














Av Kerstin Frithiof - 25 oktober 2023 11:14


Idag regnar det.. Inte är det nåt  s l a g r e g n  precis.. Nä, det är det sakta  s t r i l a n d e.. Ett sånt regn som man blir  g e n o m b l ö t  av.. Nåja, jag behöver inte gå ut.. 


En del löv har fallit på min "gräsmatta".. Gräsmatta inom citationstecken, för mest består den av mossa.. Dom här löven ska jag se till att få sönderhackade av en gräsklippare så dom blir näring till  m a s k a r n a,  och dom, i sin tur, gösslar jorden, och när jorden får maskbajs  mår gräset bra.. S å  har jag tänkt ut det..


 

Ganska mycket löv ligger på marken redan.. Man ser hur dimmigt och blött det är idag..


För ganska så precis tre år sen hittade jag en liten utslängd, halvvuxen katt, och den såg jag till att få hem.. Idag är han en  s t o r  katt, som håller på att växa ur stolen:

 


Det är inte bara  u t o m h u s  växter trivs hos mej.. Inomhus har jag en rätt bra urskog dessutom..







Av Kerstin Frithiof - 24 oktober 2023 10:21


Det är så mycket jag undrar över.. Krig tillexempel.. I Gaza..


Det verkar som om Sverige tagit ställning för hamas utan tanke på den massaker dom anställde när dom gick in i Israel.. Eller kanske ärans och hjältarnas folk tyckte att det var  b r a  gjort.. Man kan få det intrycket.. Ja,  j a g  förstår inget..


Koranbränning är en annan företeelse jag undrar över och verkligen tar avstånd ifrån.. M e n  i det här landet råder åsikts- och religionsfrihet och det ska vi värna om.. Att sedan en dansk och en iranier missbrukar den friheten är fruktansvärt.. Det enda de har vunnit med sina bränningar är, att oskyldiga mänskor mördas av en kriminell religionsfanatiker.. Gratulerar herrarna.. D e t  gjorde ni bra..


Ukraina vill jag inte ens tänka på.. Frågan är, om inte Putin är lika fanatisk som vilken IS-krigare som helst..


Och över alltihop hotar  b o m b e n.. Den, som vi var så rädda för när jag var barn och ungdom.. Nu är det många som  h a r  den.. Jag blir vettskrämd när jag tänker på hur många tokskallar som styr denna värld.. Vad händer om en av dom ballar ur och trycker på knappen..


Jo, följden blir givetvis att alla  a n d r a  tokskallar trycker på  s i n a  knappar..  Då ryker skapelsen, dessvärre..


Och, för att sjunga med min nyss upptäckta idol från femtiotalet, Tom Lehrer, "Vi vill all burn together when we burn"..


En annan katastrof hotar just nu vår vackra kust här i Blekinge.. Jag tänker på fartygskatastrofen i Hanöbukten..


Fartyget gick  p å  en bra bit ut.. Fortsatte sen läckande sin färd för att slutligen sättas på grund utanför Hörvik.. 


Var dom inte  n y k t r a  ombord.. Tja, sjöförklaringen lär väl visa vad som verkligen hände..


Stora resurser har satts in för att rensa både till sjöss och till lands.. Svårast är det väl till lands eftersom all olja måste lyftas upp på spadar..


Till all lycka har det inte börjat  b l å s a  än.. Hoppas, hoppas det låter bli ett bra tag..















Av Kerstin Frithiof - 23 oktober 2023 18:15

I dag skulle det minsann göras en utfärd.. Redan vid tiotiden kom Agneta och hämtade mej för en färd till Simrishamn..


Nämnas kan att både jag och G. och Agneta har vid ett par tidigare tillfällen åkt till Simrishamn.. Vid dom tillfällena hade vi shoppat en del.. Jag en tämligen  l y x i g  tröja och de båda andra damerna shoppade  h ö n s.. Inga levande utan prydnadsdito..


Idag shoppades absolut ingenting.. Däremot var vi och åt på ett ställe, som verkade trevligt.. Att det visade sej vara ett  u n g d o m s s t ä l l e  störde inte  o s s.. Och ungdomarna verkade inte störa sej på  o s s.. 


Lite kan man ju undra hur skolelever i gymnasieåldern har  r å d  att äta lunch på restaurang..


Nåja, biffen var  g o d,  men ack så seg, vilket jag faktiskt påpekade för servitören när jag skulle betala.. Jag sa det ytterst vänligt, och den snälle servitören ville reducera priset.. Men  d e t  tackade jag nej till.. Jag hade ju faktiskt ätit  u p p  biffen.. Även om det inneburit en hel del  j o b b  både med bestick och tänder..


Tja, en liten promenad på stan tog vi också och sen åkte vi hem.. Inte dåligt att åka till Simrishamn och äta lunch, eller hur.. Vi skojade friskt om detta på hemvägen.. Nåja ingen skada skedd, och en utfärd i det vackra höstvädret piggade upp en hel del..


Ikväll är det bra på TV:n: Först "Allt för Sverige" och sen självplågarna i "Kompani Svan"..


 

Den här oktoberbilden är inte ny, men eftersom den är en av dom  f å  bilder jag är riktigt stolt över, visar jag den igen..








Av Kerstin Frithiof - 22 oktober 2023 16:37


Det är söndag och klockan är 16:38 och.. "Den mörknande framtid är vår"....

 

M e n .. Det är bara två månader kvar till vintersolståndet och sen  börjar det vända..  Tack och lov..


Idag har det varit mörkt hela dagen.. Drypande dimma och mörker.. Kan det bli sorgligare.. Nån frost har vi inte haft här vid havet ännu, men bara ett par mil norrut har det nupit till..


Blåsandet har slutat, och  d e t  är jag tacksam för.. 


Denna dag har jag inte stuckit näsan utanför dörren.. Vad har jag egentligen  g j o r t  denna söndag.. Jo, jag har lagat en väldigt god fiskgryta, som jag serverade med pressad potatis, och bjöd Agneta på.. Det blev över så jag har en lunch tillgodo.. 


Jag lät göra fullservice på min gamle trotjänare häromdagen, och  d e t  var inte billigt.. 


Egentlligen har jag nog en  b r a  bil.. Trots att den är 19 år gammal.. När jag precis hade köpt den, sa en av grannarna, att Passaten är en gedigen bil, och det har den varit också.. Fast svängradie har den som värsta långtradaren.. 


Att jag nästan alltid hamnar lite snett när jag parkerar, ska jag inte skylla bilen för.. Iallafall.. En och annan knyckla har den fått medan vi umgåtts, men det bryr ingen av oss sej om.. Motorn är välskött och startar i alla väder.. Och det är väl ändå huvudsaken..


Snart är det förresten dags att byta däck.. Hoppas att dom vinterdäck jag har håller en säsong till.. Om inte tänker jag skaffa regummerade däck, för att sätta nya däck på en så gammal bil är lite ologiskt, tycker jag.. Man slår inte "nytt vin i gamla läglar" enligt ni vet vilken bok..


Jo  s t i c k e t.. Nu har jag börjat på framstycke numero två.. När det är klart har jag bara  en  ärm kvar att sticka.. Sen kommer det verkliga kraftprovet: Att få ihop alltsammans så det blir snyggt.. Heja, heja.. 













Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards