brimikshallon

Alla inlägg under juli 2021

Av Kerstin Frithiof - 31 juli 2021 07:42


En tid har jag gått och funderat på vad jag ska göra med mina vanskötta biggarråträd.. Ansa eller fälla..


Det äldsta måste fällas.. Det är nog utom all räddning.. Frågan är om inte det yngsta går att ansa och ge ett nytt och bättre liv..


Den sista tidens hårda vindar har löst problemet åt mej..


I morse möttes jag av den här synen:

 

Halva rönnen hade knäckts och låg på gräset.. Lyckligtvis hade det lilla trädet inte fallit ut på gatan..


Nu  m å s t e  jag ta hit en trädfällare.. Således har problemet löst ej självt..


Idag för 15 år sen föddes lilla Hallon.. Jag saknar både honom och hans lilla mor.. Dom fattas mej.. Precis som så många andra..













Av Kerstin Frithiof - 30 juli 2021 09:55


Det var en gång (för ganska länge sen) när jag tyckte att stryka tvätt nästan var det roligaste som fanns..


Det tycker jag inte längre, men nöden har ingen lag.. I två dar nu har jag kämpat med tvätt, som borde varit struken för länge sen..


Jag ska inte säja annat än att det blir  b r a  gjort.. När det gäller arbete med händerna är jag en riktig  p e d a n t..

Har alltid varit.. Även som barn.. Det märkte jag när jag för nåra år en hittade en del arbeten jag gjort i syslöjden..


Jag minns att jag  a v s k y d d e  syslöjd och gjorde allt för att maska och slinka undan.. M e n,  det lilla jag gjorde var ytterligt välgjort..


Jag minns, att jag maskade bort ett helt  å r  med att sticka  e n  e n d a  socka.. Idag begriper jag inte hur nån kunde sticka så långsamt..


Året därpå fick jag, avskyvärt nog, sticka den andra.. Mer  v ä l g j o r d a  sockor än dom här röda yllesockorna gick inte att finna..



Förra året träffade jag en av dom gamla klassisarna och råkade nämna, att jag var på väg för att köpa garn.. Hon tappade fullständigt hakan.. --Stickar  d u,  menade hon.. 


          ..

Jo då.. Så kan det gå..


















Av Kerstin Frithiof - 29 juli 2021 16:55


För tre år sen fick jag en mycket vacker bladväxt..


Jag har gjort mitt bästa för att den ska trivas, och det vverkar den ha gjort..

 

Idag har jag planterat om den i en duktigt stor kruka.. 


Jag hade visst besvär med att dels bära  u t  den till trappan där omplanteringen skulle ske, och dels, att bära in den igen..


När jag ändå höll på satte jag också om en fredskalla, som också  d e n,  vuxit ur sin kruka:

 


Det var bra, att jag kom mej för att sätta om dom här jätteväxterna.. Dom pryder sin plats mot sydfönstret.. 


I bakgrunden skymtas garderobsväxten.. Även  d e n  håller på att växa ur sin bostad..


Om vädret kan säjas, att det är växlande: Häftiga regnskurar omväxlande med sol och hetta.. Regn behövs, men det vore bra om det kunde komma lite  j ä m n a r e.. För övrigt verkar brödsäden vara skördad redan.. 


Gurkskörden är i full gång och sommarpotatisen är upptagen.. Diverse grönsaker väntar på sin tur.. Och så givetvis fabrikspotatisen..


Herr Rönnerdahl gillar varken ösregn eller stickande sol så han håller sej inomhus och sover på sitt söta kattöra:

 








Av Kerstin Frithiof - 28 juli 2021 09:10


Utanför mitt fönster (ett av dom) växer det här beståndet:

 

Vad jag vet har den här vackra blomman  t v å  svenska namn nämligen höstanemon och torparanemon..


När jag ska vara lite  m ä r k v ä r d i g   benämner jag den höstanemon.. Annars  f ö r e d r a r  jag  det andra namnet.. Det låter så rart, tycker jag, och får mej att tänka på fattiga torparfamiljer, som trots allt elände ville ha lite vackert omkring sej.. Tja.. Jag  ä r  kanske lite romantisk trots allt..


Det kom faktiskt nåra droppar regn i går.. Och  e n  liten ynka åskknall.. 


När det åskar snabbar jag mej på att stänga alla fönster.. Inte minsta  s p r i n g a  får finnas.. Jag är nämligen rädd för  k u l b l i x t a r..  Inte för att jag nånsin har sett nån, men   o m  jag inte bommar igen huset tätt, tätt, kanske det slinker in en, exploderar och ställer till en fruktansvärd förödelse.. Och dessutom spränger  m e j  i atomer.. Hu..


I natt har lilla missen sovit inomhus.. När jag vaknade i morse låg han  u t s p i l l d  på golvet och stensov.. Fast det kanske var så, att han precis kommit in.. Vad vet  j a g  om hans nattliga kattliga liv..
























Av Kerstin Frithiof - 27 juli 2021 07:22


Det finns omtänksamma och snälla mänskor.. (Själv  är jag tyvärr inte omtänksam.. Det har jag inte  v e t t  till.. Fast snäll är jag förstås)..


En av dom mest omtänksamma mänskor jag vet är min grannfru Ch..


Häromdan kom hon med en bytta  b l å b ä r, så nu tinar jag upp en rejäl portion till frukost varje morron.. Gottegris som jag är, plussar jag på med lite socker och grädde.. S å gott och bra för synen dessutom..


På Youtube hittade jag för en tid sen   P u t i n   sjungande "Blueberry Hill" till fansens förtjusta applåder.. Han gjorde det riktigt  b r a..


En gång varje sommar sen nån gång förra årtusendet har jag och två väninnor grillträff på stranden.. 


Igår kväll hände det.. Det var väldigt trevligt, som vanligt, även om korvarna blev en aning  k r e m e r a d e.. 


Det blåste bra inåt, så det var åtskilliga barn och ungdomar och badade.. D o m  störde inte oss, och vi störde förhoppningsvis inte dom..


I natt har herr Rönnerdahl varit ute hela tiden.. Så när som vid två tillfällen när han rasslade in och åt något lite.. 


I min barndom släppte man alltid ut katten på kvällen, även om kissen själv hade ett och annat att säja om  d e t  förfarandet..


Herr Rönnerdahl är en  m o d e r n  katt och han bestämmer själv var han vill tillbringa sin tid.. För en stund sen bestämde han att  k ö k s b o r d e t  var den ideala tillbringandeplatsen..

























Av Kerstin Frithiof - 26 juli 2021 09:07


Hurra och halleluja.. Badrumslåset är fixat och snabbt gick det.. 


Jag ringde till låsfirman i Karlshamn och redan efter lite drygt halvtimmen kom det en ung man och fixade min badumsdörr.. Snabbt och geschwint..


Det blev så bra och jag är så glad såjag bara  m å s t e  tacka med en ros:


Det jag allra först gjorde efter låsfixandet var att  b o r s t a   t ä n d e r n a.. Det var nåt jag inte gjort på ett helt dygn.. Ren njutning..


Det är måndag med en luftfuktighet, som förr i tiden fått mej att frukta drunkningsdöden..


Herr Rönnerdahl gick ut vid tretiden i natt och nu har han gått ut igen.. Tack och lov håller han sej i närheten..


Kommer det nåt stort och farligt vill han kunna forsa in genom kattluckan så snabbt som det bara går..























































Av Kerstin Frithiof - 25 juli 2021 10:25


Tur som en tokig, säjer man, och  d e t  stämde på mej för en stund sen.. Badrumsdörren blåste nämligen igen med ett duktigt brak och gick i  b a k l å s.. Tänk om jag varit  i n n a n f ö r,  d å  hade det varit förfärligt..


Jag har dusch och toalett i källaren också, så jag behöver inte gå ut i skogen med spade försedd..


Ringa en låssmed blir det första jag gör i morron bittida..


Lilla herr Rönnerdahl brakade precis in genom kattluckan och flängde upp på skrivbordet:

Jag är en lyckligt lottad person: Jag har både katt och trädgård och piano.. Dessutom befinner jag mej på rätt sida om badrumsdörren.. 


Go´söndag ute i galaxerna..










Av Kerstin Frithiof - 24 juli 2021 18:43


Sent ska syndarn vakna: 


Igår åkte Agneta och jag en långtur med skärgårdsbåten Vindskär.. Det var härligt, soligt och en aning vindigt.. Jag hade inte haft minsta tanke på att smörja med mot solen.. Inte hade jag nåt att smörja mej med heller.. 


På kvällen fick jag faktiskt  f e b e r  och kände mej allmäst ruggig..


Idag gick jag till apoteket och köpte ett solstift:

 

Så nästa gång jag gör en utfärd i solen ska jag komma ihåg att smörja mej.. Inte  h e l a  mej förstås, men kinder och näsa..




Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards