brimikshallon

Alla inlägg under januari 2021

Av Kerstin Frithiof - 31 januari 2021 08:22


Innan coronaviruset slog till brukade jag ofta besöka en secondhand-butik i Sölvesborg.. Fast jag kallar den loppisbutik..


Där har jag handlat åtskilligt.. Från en tvåsitsig  s k i n n s o f f a  till  h e r r s k j o r t o r  och  diverse  h u s g e r å d


Herrskjortor för dom är av bättre kvalitet (oftast iallafall) än damdito.. Husgeråd är ju förbrukningsvara och eftersom jag inte behöver tolv stycken av såväl ditten som datten, är loppisfynd toppen..


Och så har jag köpt en del  b ö c k e r.. Igår hittade jag av en sådan loppisbok när jag letade efter nåt att läsa:

 

Det var länge sen jag läste nåt av KIng.. Han är fortfarande  o t ä c k  (Iallafall var han det när han skrev den här boken), men jag tycker nog han blivit en aning  p r a t i g  med åren..


Boken är  t j o c k  och det är en fördel i coronatider..


Kylan har släppt och det mulnar på ordentligt.. Bara det inte blir snö.. Regna får det göra så mycket det gitter..














Av Kerstin Frithiof - 30 januari 2021 14:45


Hittills idag ahr det varit alldeles strålande väder.. Solen har lyst och det har varit ett par minusgrader.. Man anar ljuset i tunneln när det är sånt här vackert väder..


Lllla Rönnerdahl får vänta ytterligare ett par veckor på sin kattlucka eftersom Stallbyggen (som affären heter) inte hade nåra luckor  h e m m a.. Dom hör av sej när luckorna kommer.. 


Jag meddelade snickare B. att jobbet blir försenat, så han kommer inte att undra vart jag tagit vägen om jag inte hör av mej på ett tag..


Vilken tur att dom här små vännerna har inbyggd frostskyddsvätska.. Om inte hade dom varit illa ute nu när det blivit vinter.. För första gången på många år..

 

Av Kerstin Frithiof - 29 januari 2021 07:00


Det har blivit vinter och  m i n u s g r a d e r.. Snön är tack och lov minimal så här vid Hanöbukten.. Bara nån mil inåt land ligger det massor.. Suck, ja.. Varför flyttar jag inte till Calabrien.. Inget hindrar mej.. Utom coronan förstås.. Och en inneboende  t r ö g h e t..


Det är mycket i denna värld som jag inte begriper mej på.. Mycket mera än sånt jag faktiskt begriper..


Jag tänker på  r e k l a m  på TV.. Hur i all världen kan annonsörerna få för sej att man säljer mera om man låter skådespelarna i filmsnuttarna hoppa omkring som  g a l n i n g a r.. Gamla och unga.. Jag såg i går en reklamsnutt från IKEA där en hoppande tosing höll sitt nyfödda barn i famnen och hoppade med  d e t ..


Visserligen  s å g  man aldrig barnet.. Det  f a n n s  förhoppningsvis inte.. Bara antyddes med ett filtbylte.. Men iallafall..


Jag lovar på heder och samvete, att jag  a l d r i g  kommer att köpa en vara som saluförs av en hoppande galning..


Vad jag däremot har skickat efter (med Brittas hjälp.. Själv duger jag inte att göra nåra transaktioner på datorn) är ett par blusar från Floryday.. Snygga sådana.. Och tämligen billiga..Nu går jag och väntar på paket..


Passar blusarna  inte så ingen skada skedd.. Jag kan ge bort dom eller använda dom som nattsärk..


Jag ska handla idag också.. Jag ska köpa en  k a t t l u c k a.. Både missen och jag kommer att må bättre med en sådan.. Herr Rönnerdahl kan komma och gå som han vill och göra av med en massa överskottsenergi utomhus.. Och jag får förmodligtvis  sova färdigt på nätterna..

 

Snart kommer missen ut i verkligheten och slipper sitta i fönstret och sukta.. Jag hoppas innerligt att han kommer in igen och inte försvinner..










Av Kerstin Frithiof - 28 januari 2021 08:33


Är det konstigt att jag  a v s k y r  vinter och snö.. Den här utsikten från mitt sydfönster gör ingen mänska glad:

 

Och mer blir det.. Det syns på molnen.. D o m  innehåller hektolitervis med blaksnö.. Usch..


I natt vaknade herr Rönnerdahl redan vid fyratiden och satte igång ett rajtan-tajtan utan dess like.. Avsikten var givetvis att få upp matte och lotsa henne till  m a t s k å l e n.. 


Men si (som det så vackert står i Bibeln)  d e n  gubben gick inte.. Efter en kämpig halvtimme somnade vi i "varandras armar" och sov till halv sju.. Nu är klockan snart nio och herremannen  v i l a r  sej nånstans i huset.. Mätt och trött..


Jo,  v i n t e r n,  ju äldre jag blir desto sämre tycker jag om den.. Jag minns att jag som barn tyckte det var härligt

med den våta och tunga snön.. Det gick att göra  s n ö g u b b a r  av den..


En gång gjorde jag en snögumma med midja och stor byst.. Ack ja, jag hade väl börjat kunna se skillnad på hanar och honor.. 


Det börjar ta slut i kylskåpet så jag får masa mej till mataffären idag.. Det är rent sjuhelsickes obehagligt att ha munskydd.. 


Jag blir alldeles plaskblöt på överläppen.. Förhoppningsvis är det svett.. Glasögonen immar igen och jag vinglar omkring mer eller mindre ovetande var jag har fötterna..


Blötsnö och munskydd: två hemskheter jag gärna sluppe (konjunktiv minsann).. Fast.. ännu hellre slipper jag kovid 19..









Av Kerstin Frithiof - 27 januari 2021 17:02


Igår pratade jag med en snickare om att installera en kattlucka.. I morron kommer han och gör en inspektion av dörren.. 


Både lilla Rönnerdahl och jag känner att det är dags att han får en lucka så han kan komma och gå som han vill.. Att vara innekatt mår han inte bra av,,


Min stora ångest är, att han försvinner ut och inte kommer igen..


jag hoppas innerligt, att han ska ha förstånd om att komma in om fara hotar..

 

Lilla katten vill  u t  i all härligheten därute, och det ska han snart få..



Av Kerstin Frithiof - 26 januari 2021 09:38


Inte för att jag nånsin haft mycket prylar.. Dom få jag har omgett mej med är numera inlåsta eller flyttade upp i höjden, dit inte ens herr Rönnerdahl kan nå dom.. En  t u n g  kristallskål, som jag fick när jag jobbat 25 år i Karlshamns kommun, har jag ställt på golvet..

 

Dom här omflyttningarna har jag inte gjort för att skydda prylarna.. Nä, det är lilla katten, som ska skyddas..


För en stund sen flängde han upp på pianot.. Inte tror jag att han kan välta  d e t  över sej, men för säkerhets skull gav jag honom en liten nosdusch med vatten.. Missen försvann som en vit rök med en svart jetstråle efter sej..


Säja vad man vill, sen herremannen kom i huset har jag inte haft en enda stund tråkigt..


Ibland har han skrämt vettet ur mej med sina akrobatkonster.. Ofta på hög höjd..


Och ibland har han gjort mej ordentligt förbannad.. Lessen också.. Men för det mesta får han mej att fullständigt smälta.. 


Igår var han ute på trappan ett par minuter.. Detvillsäja det  m e s t a  av honom var där.. B a k f ö t t e r n a  var fortfarande inomhus..


Lite i taget ska vi träna så han kan vistas ute.. Jag funderar på att skaffa en  k a t t l u c k a med tiden så han får frihet att komma och gå som han behagar..


Det är mycket länge sen jag hade kattkälling.. Dom senaste 35 åren har jag ägnat åt släktet canis familiaris..


Jag säjer som flickan som bytte fästman "Det var skillnad det"..


Allt jag lärt mej om hunduppfostran är totalt  värdelöst när det gäller kissen.. Högstbesynnerliga djur.. 



























Av Kerstin Frithiof - 25 januari 2021 14:58


Alldeles tydligt har dagen blivit längre.. Enligt tidningen över en timme redan.. 


Häromdan kom jag att tänka på frostskyddsvätska.. --Jag undrar om jag har nån i systemet, tänkte jag och åkte och kollade.. 


Jodå.. Bilen ska klara minus 40.. Sån kyla har jag aldrig upplevt.. Möjligen var det så kallt under "di stränge vintrarna" men dom har  j a g  inget minne av..


Jo, pianospelet.. Jag har börjat på Musette i G av Bach, ett litet stycke, som ser bedrägligt enkelt ut.. Klarar jag  d e t  kommer jag att få en hel del kunskap i fingrarna..


Herr Rönnerdahl har varit ute på trappan och vänt ett par tre gånger idag.. Han är ytterst försiktig och vänder in igen vid minsta störning, exempelvis om han hör nån prata utanför..


I natt började han illfänas vid tretiden.. Puh..


Jag tror minsann jag ska försöka få tag på en snickare, som kan fixa en kattlucka.. Då blir det förstås ännu dragigare, men både kissen och jag kommer att få lite lugn och ro.. Förhoppningsvis..


För ett år sen fick jag en bukett tuplaner.. Eftersom jag tog kort på dom har jag fortfarande glädje av dom;

 

















Av Kerstin Frithiof - 24 januari 2021 08:29


Under över alla under.. I morse fick jag sova till  f e m.. Och inte förde herremannen ett förfärligt oväsen.. Och inte sprang han omkring i min säng och inte tog han avstamp på min mage heller.. Jag undrade om han mådde bra.. Egentligen..


Men, jo, han  m å d d e  och  m å r  bra.. Det är full rulle som vanligt..


Igår upptäckte han  f i k u s e n.. Den är hög och grov och utgör ett alldeles utmärkt klätterträd:

 


Fikusen köptejag som en liten planta för närmare trettio är sen.. 


 

För fem år sen tuktade jag den väldigt hårt.. Trodde ett tag att jag tagit död på den.. Sen dess har jag varit lite försiktigare med sekatören..


Hur den kan överleva i sin trånga kruka är för mej ett under.. Det finns inte mycket jord där.. Om nån vecka ska jag börja med blomnäring.. Jag häller på nåt som heter "algomin" och det är väldigt effektivt.. Algomin finns för övrigt som gräsmattegödning också..


Det är söndag och dagen har ökat med dryga timmen.. Och  d e t  gläder mej.. Outsägligt..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards