brimikshallon

Alla inlägg under januari 2012

Av Kerstin Frithiof - 31 januari 2012 18:51

I eftermiddags hämtade matte och jag en gammal vän till matte, Kerstin Axelsson, och tog henne med till skogen. Dom här båda damerna har känt varandra sen dom var småflickor och började i realskolan. Och sen var dom klasskamrater  hela  vägen fram till studentexamen nån gång i mitten av förra seklet.. Jag höll faktiskt på att skriva  MILLENIET, men  s å  ålderstigen är inte matte. Även om hon har nåra år på nacken.

Nåväl. Till skogen vid Stiby gick färden och väldigt trevligt var det. Jag var lös hela tiden och sprang och lekte med diverse träbitar. När lilla Hallon är lös och leker med träbitar  l å t e r  det väldigt mycket. -- Som en galen grizzlybjörn i åskväder, säjer matte och häpnar över decibellen..

Härligt var det med den här utfärden. Damerna var röda om kinderna och varma och glada och lilla Hallon var mer än nöjd.. Fast..det är klart.. J a g  hade nog kunnat vara ute ett par timmar till.

När vi sen kom hem blev det mat och sen dess har jag sovit i stolen. Matte satt med mej ett litet tag och jag  t r o r

faktiskt att hon också lurade till ett tag..

Livet är gott i den bästa av världar, men i morron blir det  s n ö o v ä d e r. Bara tanken får matte att rysa för hon minns hur fruktansvärt det var med ständiga snöoväder förra året. Och hur hon slet med snöskyffeln.. Hoppas det här ovädret går norr om oss.. L å n g t  norr om oss..

Av Kerstin Frithiof - 31 januari 2012 09:18

Go´mojjon!!

Märker ni att lilla Hallon har  l i t t e r ä r a  ambitioner?  "Och solen har sin gång"... Vad jag syftar på tänker jag  i n t e tala om. Det får ni försöka klura ut själva.. Nåt pris förutom  ä r a n  blir det inte. Lilla Hallon har inga pengar att köpa priser för och matte har beställt  g l a s ö g o n  för sina..

Varför jag kom att tänka på "och solen.." beror på att den skiner för fullt i dag. Gjorde så i går också. Fast  k a l l t  var det och det är det idag också. Matte och jag gick nere vid stranden i Boket i går och där var det is på vattnet.

Ingen sammanhängande, men lite  s m u l o r  liksom. En bit ut, faktiskt.

Vad jag vet har jag bara gått på havsisen en enda gång och det var förra året. Matte och jag, lilla mor och Agneta skulle gå ut till Grydet, en liten ön nåra tiotal meter från stranden. Det var så fruktansvärt halt, att matte fastnade på halva vägen och kom varken fram eller tillbaka. Vi små hundar försökte peppa matte så hon skulle våga gå iland, men se det var inte att tänka på. Hon stod där hon stod.

Till slut fattade hon mod och satte sej på  b a k e n  och kasade iland. Det var bra gjort, tycker jag. Själv  tyckte hon det var  g e n i a l i s k t !!


Av Kerstin Frithiof - 29 januari 2012 09:10

För nåra dar sen berättade jag att söndagar inte står så högt i kurs hos oss. Idag  ä r  det söndag.. Lägg därtill att det är mörkt och kallt och vinter.. Då förstår man att det inte känns  h e l t  bra.. En sak på pluskontot är att det faktiskt har börjat bli lite längre dagar.. Det mörknar inte lika snabbt på kvällarna, och det är ett gott tecken, tycker vi.

Förrförra sommaren gick matte och köpte en eldkorg.. Men den har hon aldrig eldat i. -Det har inte varit läge, påstår hon.. Jag undrar om det inte  ä r  läge just nu. Det vore trevligt att lysa upp kvällsmörkret med en liten lusteld i trädgården.. Det skulle kanske glädja grannarna också.. Man kunde samlas runt den här elden och sjunga glada visor..Fast  d e t  skulle kanske verka lite  h e d n i s k t ..

Matte har börjat kika lite på andras bloggar (hon har tappat en del av respekten för datorn). Vad hon slås av är hur fint designade bloggarna är och hur uruselt formulerade och stavade.. Matte tycker bilderna är oerhört fina, men begriper inte texterna.. Dom verkar nerslängda på ett rent av främmande språk.. Det kanske dom är förresten.. Åtminstone en del, som innehåller flera engelska ord (matte ska kolla stavningen på  d o m  också) än svenska!!

Av Kerstin Frithiof - 28 januari 2012 09:30

Hallon vet ett och annat, som inte matte kan fatta  a t t  han vet. Jag vet tillexempel med hundraprocentig säkerhet att lilla mor kommer i dag, och att hon ska stanna ett par dar.. Jag vet också alltid när vi ska gå ut och det långt innan matte ens har börjat palta på sej ytterkläderna.. Jag vet också när det inte lönar sej att försöka få komma med ut. Även  e f t e r  det att matte har satt på sej kappan.

Lite kusligt tycker matte att det är att jag alltid vet när hennes syster ska komma. Ungefär fem minuter innan hon

v e r k l i g e n  knackar på dörren står lilla Hallon och skällväntar på henne.. Med glad svans..

Matte får gärna tro, att hennes lilla hund besitter  ö v e r n a t u r l i g a  förmågor, men det gör jag inte. Jag är bara en dängare på att läsa av matte och tyda det jag läser.. Jag har just  b ö r j a t  min tydarutbildning. Om ytterligare nån tid kommer jag att behärska konsten till fulländning!! Vi hundar blir nämligen klokare och klokare ju längre vi lever.. Och hela tiden lär vi oss och finslipar våra kunskaper och färdigheter..

Av Kerstin Frithiof - 27 januari 2012 15:50

Hurra! Nu har jag fått ett namn till.. Matte tog mod till sej och frågade våra polska grannar vad hallon heter på deras språk. Dom såg först lite förvånade ut, men matte förklarade å det elegantaste. Och då fick hon veta att hallon heter malina och  l i l l a  hallon malinka..

Lite flickaktigt verkar nog både malina och malinka, men det gör å andra sidan framboise också!! Fördelen med malina är att det går att uttala, vilket inte alla polska ord gör..Eller franska heller för den delen!!

Nu önskar Malinka alla goda mänskor i hela världen en trevlig helg!! Själv ska jag placera min lilla hundbak i stolen tillsammans med matte och där ska vi lösa korsord och känna oss begåvade!! 

Av Kerstin Frithiof - 27 januari 2012 12:30

Matte har under nån tid gått omkring och kisat med ögonen. Och kliat sej i dom. Och så smått börjat känna efter om det inte snart är tid att byta glasögon. Egentligen är hon dödstrött på dom glasögon hon har.. Även om hon inte börjat se sämre hade hon nog velat ha nya. -Man byter ju kläder ganska ofta, menar matte, och varför skulle man inte vilja ömsa glasögon också, menar hon vidare..

Så idag har matte varit och beställt synundersökning och sett ut nya bågar till sej.. Och nu går hon och längtar efter att få sina "hornbågade".. Det tar nåra dar, eller snarare veckor, och min matte är en otålig sort. Allt ska ske på studs..

Hon brukar på skoj säja, att medan andra håller på att stava sej igenom första sidan i en roman så har hon hunnit läsa ut boken..

En gång i ett TV-program såg matte en kvinna som var  p r e c i s  likadan. När reportern hade formulerat färdigt sin fråga, hade hon redan svarat och klart och tydligt börja svara på den eventuella följdfrågan..

Då bestämde matte sej för att slå av på takten eftersom hon inte ville likna kvinnan i programmet.

Men nu är det svårt för matte.. --Bara tiden ville gå lite fortare, piper hon... 

Av Kerstin Frithiof - 26 januari 2012 09:06

Vinter, mörker och söndagar.. D e t  är tre oslagbara hemskheter i vår lilla värld.

Mörkt och vintrigt är det ute.. Det fattas bara att det också vore söndag. D å  skulle gräslighetskatalogen vara komplett!!

Varken matte eller hunden är nåra vintermänskor..  Sommar är den årstid vi gillar!! Då är det varmt och ljust ute och hunden behöver inte stå i farstun och vänta och  v ä n t a  medan matte packar in sej i lager på lager på lager innan vi kan gå ut.. Och sen, när vi äntligen  k o m m e r  ut är det så kallt att lilla Hallon bara vill springa in igen. Så fort som det nånsin är möjligt.. 

-Gnäll lagom, säjer dom förståndiga, ni kunde bo på Svalbard där det är natt halva  å r e t!!

-Men  d a g  den andra halvan, kontrar matte..

Nu kan jag inte tro att matte ett ögonblick funderar på att flytta till Svalbard.. Och  s k u l l e  hon få för sej att göra nåt så befängt så tänker i alla fall lilla Hallon lägga in bromsen.. Vi har det bra där vi är trots vinter, mörker och en och annan söndag...

Av Kerstin Frithiof - 25 januari 2012 08:52

Ibland möter vi ett par hundar, en fransk bulldog och en mer obestämbar liten lurv.. Frallan och jag brukar morra och domdera åt varandra.. Lilla lurven struntar i di store pojkarnas gruff och gorm..

I morse råkade vi på varandra i en trång öppning i ett staket och då blev det ett helt annat ljud i skällan. Plötsligt hälsade vi hövligt på varann, fransmannen och jag.. Lilla lurven struntade fortfarande i di store..

Fast.. p r e s e n t e r a d e  för varann blev vi. Le garcon francais heter Elvis efter sångaren och lilla lurven heter Fred efter dansaren.. Var sitt stiliga namn således.. Men bara  e t t   per person..

M e n  lilla Hallon  h a n  har många namn!!  Han har lika många namn som det finns språk i världen!!  För att hedra fransmannen kallar jag mej just nu Framboise !! 

Till nåt  h e l t  annat:

Min matte gillar att experimentera.. Inte med apparater och maskiner för dom är hon rädd för.. Nej hon påtar ner frön och kärnor i en blomkruka i köket.. Där har det under årens lopp kommit upp alla sorters växter. Ett tag skördade hon långa, röda  p a p r i k o r  där. Nu har det kommit upp en liten växt som ingen av oss känner igen. Matte går och hoppas att det ska bli ett granatäppleträd för hon är nästan säker på att det var en sån kärna hon satte. Hon ska plantera om lilla växten så den får en egen kruka. Det ska hon göra idag och sen ska vi hoppas på det bästa.. Möjligheten.. eller snarare  r i s k e n  finns att det blir ett ogräs..



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards