brimikshallon

Alla inlägg under september 2022

Av Kerstin Frithiof - 30 september 2022 16:39


I dag har jag  l ä r t  mej nåt jag inte vetat förr, eller ens ägnat en tanke..Inget märkvärdigt med det, jag lär mej ständigt, men det mesta jag lärt mej under ett långt liv får väl tillföras kategorin "värdelöst vetande"..


Jag har tvenne systerdöttrar och båda är riktigt "rediga jäntor", och  d e r a s  vetande kan inte med bästa vilja i världen kallas värdelöst..


En av dom här damerna hade läst i min blogg (tack för det) om mina och min kamrat K:s funderingar om nederbörd.. Hon gav prompt en förklaring till nederbördsbegreppet millimeter..


Så här är det: En millimeter regn ger en lliter per kvadratmeter.. Således ger 50 millimeter 50 liter per samma yta..


Sicken jäkla tur att marken är genomsläpplig.. Jag törs inte ens tänka tanken hur det skulle se ut under skyfallen om den inte vore det..


Jo förresten.. Det skulle se ut som det gjorde i italienska städer förra veckan när ösregnen kom.. Hu..


Idag har det inte varit nån risk för översvämning.. Vädret har varit strålande, varmt och skönt med varken regn eller blåst.. Och så är det fredag.. Jag har hela dagen fått för mej att det är lördag.. Så vilsen kan man bli när man är pangsionär.. Och inte behöver hålla reda på varken dagar eller timmar..


En annan fördel, eller nackdel, välj själv, med att vara ensamstående är, att man gör som man vill.. Man har ingen att be om lov, men heller ingen att skylla på.. Mej passar den här tillvaron perfekt..


Kärleksörten börjar glöda i rabatten.. Den och alla andra växter har spänstat upp sej nåt otroligt efter regnet.. Efter  a l l a  millimetrarna och litrarna..  












Av Kerstin Frithiof - 29 september 2022 15:34


Oj. oj, oj så blåst man kan vara.. Frågan var, och den kom upp i samband med att SMHI spått  50 millimeter regn i Sydsverige, om 50 millimeter är en halv meter eller nåt annat..


Snillena som spekulerade om millimetrarna var jag och min kamrat K. och vi fick verkligen vända och vrida på problemet innan vi kom fram till att det är en halv  d e c i m e t e r  det är.. 


Vi enades till slut om att en halv meter regn skulle skicka halva Blekinge raka vägen ner i havet.. Och  d ä r  är det inte för  trevligt med gassabotage och andra  hemskheter.. 


Nåja, regnet håller på att avta så jag och herr Rönnerdahl slipper bygga oss en båt den här gången..


Nåra dallrande droppar hänger kvar i bigarråträdets kvistar: (Jag var nära att skriva "skälvande droppar" men hejdade mej i sista sekunden.. Att skriva  s å  hade varit att komma alltför nära pekoralgränsen)..

 

Inget mästerverk precis, men man  k a n  faktiskt se en liten droppe på väg att trilla ner..











Av Kerstin Frithiof - 28 september 2022 17:08


Jag undrar just om katter går i ide.. Dom sista två dygnen verkar lilla herr Rönnerdahl iallafall ha gjort det..


Nja, inte  h e l t  kanske.. I natt har han faktiskt varit ute en vända.. Jag hörde hur han rasslade ut vid ettiden, och när jag vaknade låg han djupt insomnad i min säng.. Inte undra på att jag kände mej ovanligt  s t e l  när jag skulle gå upp.. Jag har förmodligen inte kunnat  r ö r a  mej på flera timmar..

 

Enligt herr Rönnerdahl är kattens uppgift i livet att ha det bra, och mänskans att se till att han  h a r  det..


Det  r e g n a r.. Det regnar utav bara ....svärord... Inte mej emot.. Jorden behöver genomvattnas,, Synd bara att inte regnet kom för nåra veckor sen..  D å  hade det gjort nytta..


Det dtår en bok i min bokhylla som handlar om ett fruktansvärt regnväder i Indien under kolonialtiden: "När regnet kom" av Louis Bromfield.. Om nån har lust att gå till biblioteket så kan jag varmt rekommendera den..


Jag gav mej ut i regnet och åkte till Extra i Mjällby och handlade ingredienser till en kycklingsoppa, som jag ska svänga ihop i morron.. God brukar den bli, och eftersom jag alltid kryddar ordentligt brukar den få en alldeles underbar hetta.. Passar bra.. Soppväder som det är..













Av Kerstin Frithiof - 27 september 2022 11:27


I natt har kattluckan skramlat ideligen, och varenda gång har jag väckts och farit upp i tro att Herr Rönnerdahl kommit in med en mus eller fågel.. Eller  h ä s t  vad det betäffar..


Vid flera tillfällen har jag lyckats rädda bytet till livet, men om inte så åker både katt och fångst ut..


I natt blev det inget byte för dråparen och tack och lov för det..


Det regnar "il pleut" som fransmannen så vacket säjer.. (Det är inte mycket franska jag kan, men det lilla jag har visar jag med förtjusning upp..


Folk i allmänhet är allt bra blygsamma och talar mest om sina tillkortakommanden..  I själva verket  överväger nog det dom är  b r a  på..


Jag själv är tillexempel bra på att laga mat, sticka, antikens historia. svenska språket och dessutom är jag hyfsat allmänbildad.. Men det jag  p r a t a r  om är hur värdelös jag är på elektronik, bilkörning  och att lägga märke till folk och saker.. Tja, det handlar väl om Jante..





Av Kerstin Frithiof - 26 september 2022 14:27


Utsikt från mitt fönster.. All växtlighet är faktiskt  m i n.. Det skulle inte vara fel att  g a l l r a  lite.. Men hur  d e t  ska gå till vete fåglarna..

 


Säja vad man vill, men det är en rent otrolig växtkraft i min jord.. Det gäller både smått och stort..


Idag har jag pratat med en väldigt trevlig dam på Svensk Bilprovning.. Jag hade fått en tid som inte passade mej alls så jag ringde och bad att få boka om.. 


Tjejen jag pratade med hette Elin, och hur det var började vi prata om Sweden Rock.. Hennes bror brukade åka ner berättade hon, och sa sej vara lite smått sugen på att följa med.. 


Och jag till att göra reklam för rocken.. Ärligt talat är det det bästa som hänt här i Norje sen "Eldkvarn brann"..


Det blåser duktigt idag.. När gör det inte det förresten.. Precis nu tittade solen fram och allt blev så vackert.. Jag tror jag ska ta fram mina vandfrande pinnar och promenera en sväng..


Till nåt  h e l t  annat.. En trevllig elektronisk bekant från nordlliga nejder bad mej för en tid sen höra efter om det går att få surströmming här i södern.. Jag gjorde mitt bästa, men den läckerheten finns inte att få för pengar.. Fångsten har slagit fel och en tillverkare har konkursat..


Varför jag skriver meddelandet här är för att jag inte vet om det jag skrev i kommentarerna i bloggen har kommit fram.. Datortrafik är som bekant inte min starka sida..













Av Kerstin Frithiof - 25 september 2022 17:52


Häromdan fick jag en idé.. Ingen  g o d  idé utan en tämligen idiotisk sådan.. Jag fick nämligen för mej att köpa en ask cigaretter och ta mej en liten rök..


Sagt och gjort.. Iväg till butiken och inhandlade rökverket.. 

 

Det smakade rent vedervärdigt så nu vet jag det.. 


I min ungdom ingick faktiskt  r ö k b o r d  i heminredningen.. Runda, låga bord med plats för askfat och cigaretter..


Rökning ingick liksom i sällskapslivet.. Det kan man se på gamla filmer också..


Visst, jag rökte också, och jag vill minnas att jag  g i l l a d e  det.. Tydlligen kan man vänja sej vid vad som helst..


Sommaren fortsätter med sol och varma dagar.. Nätterna är varma dom också.. Frågan är hur det kommer att bli i vinter..


Jag fick ett bra tips idag.. Min systerdotter och hennes man berättade, att dom har köpt en gasolkamin att ha som reserv i vinter om det skulle bli elstopp.. 


Precis nu kom lillla (nja, inte så liten längre) herr Rönnerdahl och hoppade upp på skrivbordet.. Han kom utifrån och pälsen var sval och doftade gott..


Det är allt bra roligt att ha ett husdjur.. En vit katt med svart svans..












Av Kerstin Frithiof - 24 september 2022 09:27


Jaha. så var vi då inne in den mörka tiden.. Det är tur att jag inte  b e h ö v e r  ha alla lampor tända för att stå ut.. 

D e t  vore för dyrt i dessa dagar..


Jag såg nånstans att sångerskan Perelli och hennes man fått en ohyggligt stor elräkning.. Samtidigt redogjordes för deras sammanlagda förmögenhet.. Jag kan utan vidare påstå att  d e n  räkningen inte drabbade nån fattig..


Värre blir det för dom, som redan lever på marginalerna.. Många stackars mänskor kommer säkerligen att få lämna sina hem i vinter.. Det är ju inte bara elen som skenar iväg.. Räntorna stiger ju också nåt förskräckligt..


Jag undrar vart dom ska ta vägen.. Hyreslägenheter är inte billiga dom heller.. I den mån dom alls finns att få tag på..


Min egen blygsamma buffert kommer säkerligen att ryka, men det är väl vad buffertar  s k a  när det kärvar till sej..


I går köpte jag isoleringsband till mina fönster.. Ytterdörren behöver tätas den också.. Sist jag tätade var för säkert 15 år sen, och dom remsorna duger isolerar inte ett dugg längre..

 

Tja, nu är det bara att hoppas att vintern uteblir i år också.. Jag minns den vintern vi var nygifta min man och jag.. D e n  vintern var sträng.. Jag tror inte kvicksilvret gick över nollan på flera månader.. Tio minus var det vanliga dag efter dag.. Nätterna var ännu kallare.. Givetvis.. Brr..

















Av Kerstin Frithiof - 22 september 2022 14:38


Två gånger denna soliga, vackra vecka har Agneta och jag varit och grillat vår lunch på Nytorpet..


I tisdags träffade vi en skolklass från Walldorfskolan, och i dag ett gäng PRO-are..


Det roliga med att vara ute och lunchgrilla är, att man ofta träffar trevliga mänskor, och umgås med dom på ett otvunget sätt en liten stund..


I våras på Boön träffade vi en man, som åkt jorden runt för att titta på  g ä s s  av olika slag.. Jag vill iallafall minnas att det var gäss.. 


Fågelskådare är väl ett släkte  för sej.. Dom kan åka hur  långt som helst för att titta på en ovanlig sorts fågel, en snäppa eller sparv.. eller  stork för den delen.. Och så för dom bok och tävlar om vem som bokfört flest arter..


Sommaren går mot sitt slut, och jag harhittat en jättefin sommarslutsbild, som jag tog för sju år sen..


Det är inte så ofta jag får till det med kameran.. Desto roligare när det lyckas:

 

Septemberbild från sundet..  Jag känner mej smått mallig över den..









Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards