brimikshallon

Alla inlägg under december 2020

Av Kerstin Frithiof - 31 december 2020 07:51


"För fyra tusen år sen dyrkades  k a t t e r  som  g u d a r  i det gamla Egypten.. D e t  har katterna aldrig glömt"..


Nåja, i alla religioner har det för symmetrins skull också  funnits  f ö r s t ö r a r e :

 

Vem sjutton behöver egentligen  t a p e t e r..


I natt hoppade han med ett jätteskutt upp i min säng, och landade på min mage.. Klockan var fyra, och det var dags för  m a t,  sa han..


Ånix.. Det blev ett raskt förpassande ut i hallen och, pang, dörren igen mitt framför nosen..


Där satt han, märkligt nog alldeles  t y s t, ända tills jag vaknade två och en halv timme senare.. Men  d å  blev det fart på gossen, och det är det fortfarande..


Det är trettifem år sen jag hade källingar senast och jag har  g l ö m t  deras förmåga att vara på   m å n g a  ställen  s a m t i d i g t.. Den förmågan hade kanske jag också.. Vem minns..


Kors i taket.. I går regnade det inte och inte  blåste det heller..


I natt blir det som vanligt smällarnas paradis här i Norje.. Jag undrar hur lilla Rönnerdahl ska ta det..


Jag önskar man samlade ihop alla smällare i en enda stor hög och tuttade på.. E n  megasmäll och sen tyst..


Tja.. Tystare än men hoppats på, kanske..


GOTT NYT ÅR..













Av Kerstin Frithiof - 30 december 2020 06:38


Det är alltid lika obegripligt att det gamla året håller på att ta slut och ett nytt ska komma i stället..


Jag minns, när jag upptäckte detta för länge, länge sen, hemma hos farmor och farfar, när jag satt och tittade på en bild av en gammal, gammal man, som höll på och lämna över till en spädbarn i blöja..


Bilden hade text, men eftersom jag inte kunde läsa fick dom vuxna förklara för mej.. 


Jag är osäker om hur mycket jag egentligen  b e g r e p,  men nåt måste det ha varit eftersom minnet står så klart för mej..


 

Dom sista årsskiftena har jag fått en vacker väggalmanacka av mina grannar.. Den innehåller en vacker naturbild för varje månad och för varje dag en rymlig ruta, som jag kan anteckna på.. På fredag hänger jag upp den.. Och tar ner den gamla fulltecknade..


2020 har inte varit lika dramatiskt som 2019.. Allt har tuffat på i tämligen behaglig lunk.. 


Två händelser sticker emellertid ut: Jag skaffade ett piano och en katt..

   


Om och när pianot ska låta bestämmer  j a g.. När katten ska få spel bestämmer  h a n.. I morse inträffade det vid halvfemtiden.. N u  sover den lille gussängeln och kommer förmodligen göra hela dan..


Och så hjälpte Britta mej att skicka efter en vacker ros:

 

Noteras bör också att jag klarat mej undan covid-19.. Än så länge iallafall.. 


Ska jag avge nåra  n y å r s l ö f t e n.. Svaret är  n e j.. Ingen (allra minst  j a g)  har nånsin hållit ett nyårslöfte..













Av Kerstin Frithiof - 29 december 2020 06:40


Jo tack, jag mår bra.. Det är alltså  i n t e  corona som har hindrat mej att skriva.. Senast i går..


Och inte är det  k a t t e n.. Och inte har jag nåt att  r e t a  mej på heller..


Nä, det är  v ä d r e t,  l ä t t j a  och inneboende brist på  f ö r e t a g s a m h e t.. Och  m ö r k r e t..


Förra vinter var jag betydligt mer företagsam.. Jag stickade.. Och  s t i c k a d e  och  STICKADE..


Bland annat en singsingtröja och den blev bra.. 


När mästerverket blev klart gjorde jag som vanligt: hängde in den i garderoben.. Och där har den hängt..


När det blåste som värst genom huset i söndags tog jag på den, och fann att den var  s n y g g.. 


Jag tänkte precis ta en selfie för att visa hur fin den är, men som vanligt blev bilden sned.. Istället för tröjan var det mitt  h u v u d  som hamnade på den, men eftersom jag för en gångs skull såg  m ä n s k l i g  ut (det brukar jag inte göra på selfies) tar jag med den iallafall..

 

Visst kan man se något lite av tröjan.. Den blev väldigt bra.. Något  l å n g  kanske, men så blir det när man ska passa ränder på tvären.. Fast  d e t  syns förstås inte på bild..


Rönnerdahl välte precis ner en prydnadskudde och fick den över sej.. Under ett mycket kort ögonblick hejdade han sej i leken, men spottade i tassarna och satte igång  igen.. Jag inbillar mej att han har ett gott liv hos mej..








Av Kerstin Frithiof - 27 december 2020 09:44


Om en god fe med trollspö och djup altröst kom och frågade vad jag önskade mej skulle jag  i n t e  svara "en bal på slottet".. 


Näe, jag skulle be att få huset isolerat så jag slapp sitta påpälsad med fyra tröjor och ändå frysa.. Nja,  f y r a  tröjor vad kanske en överdrift.. Men  t v å  är det iallafall och fryser gör jag, för det drar tvärs igenom huset..


Jag har ingen som helst aning om vad det skulle kosta att få huset dragfritt.. Det kanske vore billigare att riva det och bygga ett nytt.. I vilket fall som helst har jag inte medel till det, och sätter mej i   s t o r  skuld på min ålderdom gör jag bara inte..


Så jag stickar en tröja till och sneglar avundsjukt på Rönnerdahl, som dels är varmare i sej och dels har värmande päls..


Och så räknar jag dagarna till  s o m m a r e n..I


Här är alldeles underbart på sommaren, men just  n u  är det lite väl  b l å s i g t.. Inomhus..

 

I går visade jag en bild på nåra fina  l ö k a r  jag fått av hemmaodlaren Agneta..


Jag köpte en burk Grebbestads ansjovis, offrade ett par av lökarna och gjorde en Jansson.. Och så bjöd jag odlaren på lunch.. 


Jag har tittat på Mannerströms husmanslagande på facebook, så jag gjorde  n ä s t a n  som han visat, och,du milde, så gott det blev..


Vi åt oss duktigt mätta och ändå blev det över till kvällsmat till mej och Rönnerdahl.. 
















Av Kerstin Frithiof - 26 december 2020 07:18


Häromdan fick jag dom här fina lökarna av Agneta, som odlat dom själv:

 

Dom är så fina så fasen vet om jag nänns använda dom.. Fast, det är klart, en liten Jansson skulle smaka bra så här i juletid..


När jag satte igång med bloggen för en liten stund sen kom lilla Rönnerdahl flängande upp på skrivbordet.. Och vips, hade han ändrat storleken på bokstäverna.. Till småsmå.. Det gjorde han häromdan också och då blev dom megastora..


Det sorgliga är, att jag inte kan ändra tillbaka dom.. Jag får vara glad att han inte kommer åt nån knapp med Tourettes syndrom..


Om jag kunde begripa varför man har annandagar.. Det är väl det mest onödiga som finns.. Fast, det är kanske bara jag som tycker så.. 


Apropå annandagar.. När jag var ung var annandag jul den stora biokvällen.. Premiärkväll kallades det och alla biograferna visade nya och flotta filmer.. 


I Sölvesborg fanns två biografer och i Karlshamn tre.. Numera finns det bara en i vardera stan..


Den äldsta biografen i Sölvesborg var Sirius, och den var med mittgång och träbänkar försedd.. 


Att gå på bio var det stora nöjet i min ungdom.. Åtminstone för mej.. Andra ungdomar gick väl ut och dansade, men det var jag för  b l y g  för..


Dansandet tog jag igen med råge när jag var runt femtio.. Så fick jag vara med om  d e t  också..


Jag har förresten sparat dansskorna.. Ett par smala, högklackade Bruno Magli-skor.. (Jag brydde mej tydligen inte om vad jag kostade på mej).. 
































Av Kerstin Frithiof - 25 december 2020 06:51


Den dan jag gick i pension tänkte jag som så här: --N u  ska jag äntligen få  s o v a  på morgnana..


Jo pytt.  D e t  smög sej ordentligt.. Sover jag till kvart i sju räknar jag det nästan som rekord.. För nåra dar sen sov jag till kvart i  å t t a, men denna juldagsmorron vaknade jag kvart över sex.. Suck.. Hade inte lilla Rönnerdahl  o c k s å  vaknat när jag gjorde det,  h a d e  jag kanske kunnat somna om.. Åtminstone  s l ö a t  ytterligare nån timme..


Men nåt slöande godtags inte av en liten hungrig  k a t t.. Suck..


För många år sen var jag med i Mörrums kyrkokör och julottesjungandet var det nåt alldeles särskilt med.. 


Att stå på läktaren tillsammans med den övriga kören mitt i mörka natten och sjunga av hjärtans lust var helt fantastiskt.. 


När gudstjänsten var över hade det börjat ljusna så smått..


Jag kommer inte ihåg om jag sen åkte hem och  s o v  till fram på middagstid, men jag skulle inte hålla det för otroligt..


SMHI lovade i går kväll, att det skulle bli lite kallare.. Det skulle tillåmed bli  f r o s t,  men det blev det inte.. Jag kollade precis genom fönstret.. B r a, då slipper jag skrapa bilrutor om jag ska nån stans..


Lilla katten håller på och rumstrerar.. Jag undrar om han långless.. Men jag kan  i n t e  tänka mej att han skulle ha haft det bättre, ensam och hungrig ute i skogen.. Han kanske inte ens hade levat..

 

Den här bilden är från  f ö r r a  julen.. Liljan har inte satt knopp ännu, så dom vackra blommorna kommer först till våren.. Det är egentligen den  n a t u r l i g a  blomningstiden för amaryllis, men  v i  driver lökarna så dom ska blomma till jul..


Jag har en röd och en vit.. Hoppas dom blommar samtidigt..








Av Kerstin Frithiof - 24 december 2020 16:09

God Jul.. 


För ett år sen gick Agneta och jag en runda på Sternö, och Agneta hade med sej varm saft och pepparkakor.. Vi tyckte det konceptet var så bra så beslöt göra om det som i år.. Och det har vi gjort.. 


Vi satt vid parkeringen och festade och tyckte det kändes toppenbra..


Det var väldigt många sällskap som drog till skogs med korgar och påsar idag.. Kan det månne var pandemins förtjänst..

Kan man inte träffas för jullunch i hemmen går man ut.. 


Hemkommen knackade mina snälla grannar på och lämnade en julblomma och en påse godis.. Jag blev rent rörd och mycket tacksam..


L i t e  skämdes jag dock eftersom  j a g  inte haft vett att köpa nån blomma till  d o m.. Inte till nån annan heller.. (Rent socialt är jag inte så begåvad)..

  

Jag har precis tittat på Kalle Anka, och tycker  f o r t f a r a n d e  att tokfågeln i urskogen är roligast..


Jag minns inte vilket år första kallen sändes, men det var nån gång omkring 1960.. 


Mycket har hänt sen dess.. Många har jag förlorat under tiden.. Mina föräldrar, min syster och min man.. Nästan hela släkten är borta.. Ibland känns det faktiskt lite  e n s a m t  här längst ute på grenen..


Fast, det är klart, numera har jag sällskap av den grymt kriminelle och alldeles ljuvlige lille Rönnerdahl.. 

God fortsättning..


Av Kerstin Frithiof - 23 december 2020 08:30


Hade jag anlag för mjältsjuka hade jag grävt ner mej i en grop i skogen.. Och stannat där till Valborg ungefär..


Nä, det är inte coronaisoleringen som håller på att knäcka mej.. Det är  m ö r k r e t..


Om nu verkligen moder jord förmådde byta lutning häromdan, kommer det i allafall att dröja ett par månader innan det märks..


Nåja, jag ska inte gnälla.. Det kunde varit  ä n n u  värre.. Jag kunde ha bott i norra  delen av detta avlånga land.. Eller ytterligare ett snäpp hemskare: På Svalbard.. Där är det natt i sex månader.. Men, å andra sidan, är det d a g  i sex..


Igår försökte Agneta och jag pigga upp oss med att samla ihop till en liten jullunch..Tyvärr åt jag för mycket och fick ont i magen.. Nåja, det var så gott att det var värt lite knip..


Allt är inte bedrövligt:

 

Fast det  v a r  en lätt omgång..


Lillejulafton är det idag.. Det blir många "aftnar" den här omgången.. Lillejul idag, julafton i morron, juldan och annandan på fredag och lördag.. Och sen är det  s ö n d a g.. Mandom mod..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards