brimikshallon

Alla inlägg under juni 2020

Av Kerstin Frithiof - 30 juni 2020 09:56


Inatt kom regnet.. Förhoppningsvis kommer det mer idag.. Himlen är jämngrå, men det  b l å s e r,  så risken finns att regnet blåser bort.. Och så står både jag och dom andra bönnerna där med våra långa näsor..


Varje sommar sen 1987 har jag och G. grillat på stranden en vacker kväll.. Numera är även Agneta med på festen.. 


Igår kväll skedde kalaset.. Engångsgrillen trilskades, så vi fick äta potatissalladen  u t a n  kött.. Efter eoner av tid var två av karréskivorna färdiga.. Den tredje var så tjock, att den fick ligga kvar medan vi delade upp dom andra två..


Medan den låg och sakta stekte kom en amstaff i full kareta och sprang rakt över både grill och kött så sanden sprutade..


--Sic tansit gloria mundi, som lilla Hallon skulle ha sagt..


Men trevlilgt hade vi..  


Fantastiskt.. Jag klarade av att rensa hela häcken mot gatan i hettan i går.. Det var bra gjort.. M e n .. Jag sitter på en plastpall och samlar ihop renset, och vid ett tillfälle satte jag mej  b r e d v i d  pallen.. Och gick i backen med rumpan före..


Inte slog jag mej och inte  b r ö t  jag nåt, men  r ä d d  blev jag..


Nästa projekt blir att försöka bringa ordning i den här röran:

 

Det kommer att ta tid om det ens är möjligt.. Spotta i nävarna.. Heja, heja..



Av Kerstin Frithiof - 29 juni 2020 07:36


Först av allt vill jag tacka signaturen Amisa för kommentarer till bloggen.. Det gläder mej att personer, som jag inte känner, läser mina inlägg.. Tack, tack..


--Nu jäklar i min lilla låda, ska jag fotografera (det bär mej emot att skriva "fota") .. Sen får vi se om höga vederbörande, som sitter inne i datorn och surar, tar in mina bilder..


Så här vackra är mina nyaste invandrare:

 


Faktum är, att jag kom på nåt precis när jag skulle försöka hitta bilden.. Sorgligt nog lade jag inte på minnet vilken knapp det var.. Jag blev så in i bänken glad, när jag kom in på bilden, så jag glömde totalt att vara förståndig..


 

Jo, "välj fil" stod det på knappen.. Måtte jag komma ihåg det i fortsättningen..


På bilden ovan ser man att köperosen fått fem vackra blommor.. Och en sjätte på gång.. Asterplantorna verkar trivas bra med sällskapet..


Om man bara ser mina  v a c k r a  bilder, kan man tro, att jag har en  m ö n s t e r t r ä d g å r d.. Så är förvisso inte fallet..


Här finns  h e m s k a  snår och ogräsdrivor.. Hur jag ska komma åt  d o m  får bli nästa huvudvärk

.. Jag äger inga maskiner, utan jag får lita till handkraft.. Först måste jag rensa häcken.. Ska börja idag.. 


Och gamle Sisyfos nickar uppmuntrande..








Av Kerstin Frithiof - 28 juni 2020 12:06


Tja, för en stund sen, när jag satte på datorn, kom där upp ett erbjudande om att vinna en telefon.. Ett monster, som i butik skulle kosta 10 000 kronor (eller  p a p p  som det ibland kallas.. Kärt barn har många namn)..


Tja, jag  t r o r  inte jag fyllde i anmälan rätt, och i vilket fall som helst kvittar det.. Jag är fullt nöjd med min tio är gamla telefon..


Ibland kan jag bli tämligen förbannad på reklamen i TV.. Reklam över huvud taget.. 


Det senaste, som väckt min vrede, är en annons för en slags monsterbil, kanske en landrover.. Man ser aldrig föraren, men väl ett vackert leende våp, som överlycklig kliver in på passagerarsätet.. "Lilla jag, åker bil med Fritjof Andersson" för att travestera Evert Taube.. 


Skulle reklamen få för sej att vilja sälja en sån bil till  m e j,  skulle den visa  f ö r a r e n, ett rekorderligt fruntimmer i övre medelåldern.. Med rejäla skor och schäferhund försedd.. Subjekt  i n t e  objekt..


I går var jag flitig hela dan.. Nästan iallafall.. Det bästa var, att jag kllippte gräset.. Hett var det, och trött och svettig blev jag, men arbetet blev gjort.. Bra gjort tillåmed.. Nämnas kan att apparaten drog igång på första rycket..


Fem blommor har slagit ut på min ros och alla dom små asterplantorna har tagit sej..


För ovrigt håller nattljusen på att blomma rikligen dom också.. 


Idag arbetar jag  i n t e.. Inte för att helga vilodagen, men väl för att hänge mej åt dödssynden  l ä t t j a..





Av Kerstin Frithiof - 27 juni 2020 07:22

Minsann.. Nu blommar dom, jättenattljusen.. Jag har alltid beundrat den gula färgen, och ibland harjag tänkt, att jag skulle skaffa ett par ex.. Nu har jag fått en hel  p l a n t a g e  alldeles gratis..


Det är redan lördag.. Och i morron är det söndag.. Suck.. På mej verkar detsom om veckan bara bestod av lördagar och söndagar..


Jag undrar om det finns nån mer som ogillar "Wochenend und Sonnenschein" som han pep om, Max Raabe, med sin besynnerliga falsettstämma.. (Egentligen ligger han betydligt lägre, men fann att man kan tjäna bra på att härma gamla stenkakor)..


Och jag föll pladask för hans elegans och dekadans.. Orkestern inte heller att förglömma..


Men jag hämtade mej lika snabbt.. Brr..


Det blir inte många bigarråer i år, och dom få som finns, håller skatorna på att äta upp.. Och snart kommer måsarna och tar det som blir över.. Nåväl, jag är inte missundsam.. Jag har annat att äta..
















Av Kerstin Frithiof - 26 juni 2020 08:24


I går eftermiddag, när den värsta hettan gått över, drog jag bort en del  o g r ä s  från rabatten.. 


Döm om min förvåning när jag hittade nåra små förkrympta asterplantor, alldeles uppenbarligen ättlingar till dom astrar jag planterade för två år sen, och alldeles uppenbarligen nära att dö törst- och svältdöden..


Jag hade tidigare på dagen fyllt på god och gödslad jord i min nyaste "rosegarden".. Visst katten skulle dom har ynkliga små astrarna kunna samsas med min stiliga ros.. Sagt och gjort flytten gick snabbt och geschwint och redan nu på morronen har dom små stackarna spänstat upp sej..


(Här skulle jag ha satt in en  b i l d,  men det vill sej inte.. Jag begriper ta mej tusan inte varför höga vederbörande, vem eller vilka dom än är, nödvändigtvis ska hålla på och kladda bland  m i n a  bilder)..


Nåväl, jag får klara mej  u t a n  bild.. För övrigt  s k r i v e r  jag bättre än jag fotograferar..


Häromdan fotade Britta nåra konstiga växter på min baksida.. Hur dom har hamnat där vet jag inte, men växer och frodas gör dom..

 

Fotot hon tog skickade hos till Google och fick omedelbart svart.. Nåt på  l a t i n  var det (Lilla Hallon skulle ha fröjdats, romartokig som han var)..


Nu har det kommit ett par gula blommor på "ogräset".. Och  n u  kan tillåmed  j a g  identifiera det.. Det är jättenattljus, och det ska jag inte rycka bort.. Rycka och rycka.. Med tanke på hur grova stjälkarna är behövs det kanske både yxa och såg den dag avverkning ska ske..


Idag vattnar jag.. White Dawn, lavendel och chili håller på att få sej en slurk.. En ganska rejäl slurk om sanningen ska fram.. Chilin har för övrigt anlagt små frukter.. Det här blir spännande.. Jag planterade den på sydsidan, där det är soligast, så den får samsas med andra växter..




















Av Kerstin Frithiof - 25 juni 2020 07:29


Många gånger har jag retat mej på SMHI..


--Störst solchanser har vi här i ... Säjer deras uppläsare och ler förföriskt.. Medan landet försmäktar av hetta.. Och bönnerna ber på sina bara knän om lite regn..


Häromkvällen var det faktiskt  e n  uppläsare, som hade den goda smaken att säja "störst  r e g n c h a n s e r".. 


Jaha, dom kanske äntligen har lärt sej att det finns ett Sverige  u t a n f ö r  Stockholm också..


Nu håller min efterlängtade ros på att slå ut.. 


 

Idag ska jag hälla på ytterligare en säck planteringsjord.. Vatten får rosen två gånger om dan.. Rikligt..


Väldigt vad skatorna väsnas.. Dom håller förmodligen på med  b a r n u p p f o s t r a n.. Ja, ja varje fågel sjunger efter  s i n  näbb.. Skatsång är förmodligen vacker i skatöron.. 


Det händer mycket i fågelvärlden just nu..


Om ett par veckor kommer "sången" att tystna.. Då är deras pensum uppfyllt för den här gången..













Av Kerstin Frithiof - 24 juni 2020 14:18

Det är stekande hett med hög luftfuktighet.. Hur hög vet jag inte, men det är vad Agneta kallar "tungblåst" ute..


Lilla Skorpan, som bor hos mej just nu, och jag har varit på en liten spatsertur i tallet.. Jag är drypande våt och lilla hunden flåsar..


Måtte bara den här sommaren inte bli som den för två år sen.. Det var den sommaren jag och Agneta tillbringade på skärgårdsbåtarna.. Att vara på havet var det enda uthärdliga..


Jag har varit på läkarbesök idag och fått konstaterat att jag har kronisk magkatarr.. Inte så trevligt precis, men det finns dom, som har det värre.. Det finns medicin och jag har fått en kur.. Hoppas att det hjälper.. Det ger sej så småningom.. 


På morgnar och kvällar doftar hela min del av världen av morfars jasmin.. 


När min man och jag skaffade huset fick vi ta en rot av morfars gamla, gamla jasminbuske..


Numera är den lilla roten en stor och gammal buske..Jag funderar på att försöka gräva upp en liten rot och plantera.. Det vore härligt att ha mer än en jasmin.. Vilken doft..


Rosenbusken Britta hjälpte mej att beställa artar sej alldeles underbart.. Varje morron går jag ut och undersöker hur långt knopparna har kommit..


Jag tog ett foto, men den förbättrade bildhanteringen tillåter tydligen inte att jag visar rosen.. Varken den eller morfars jasmin.. Tja..





Av Kerstin Frithiof - 23 juni 2020 08:03


Varje morron tar jag en tur i trädgårn och kollar vad som hänt det senaste dygnet..


I morse fann jag att missommarblomstren har vissnat och beståndet behöver glesas ut.. 


Dessutom upptäckte jag, att dom här små suckulenterna, som jag knyckte på en trädgårdsmur för ett par år sen, har tagit sej alldeles utmärkt:

 

Dom trivs tillsammans med Paul´s Scarlett, femtio år gammal klätterros..


I ett symbiotiskt förhållande (nåja) lever rosor och spirea vid min trappa:

 


I den gamla loppisgrytan, som jag köpte för flera år sen, påtade jag ner småknölar i våras.. Tanken var, att dom skulle äta upp sej under sommaren:

 

Nu spirar det för fullt i grytan.. Det ser ut att vara doftgladiolus, men, den som lever får se..


Allra vackrast var grytan den sommaren jag lät blomhuvuden simma i "cool, clear water"'..

Tjyven också, att jag ska ha så svårt för blomplockning.. Den sommaren, när grytan såg ut som ovan, höll jag på att lära mej konsten.. Men, nej, jag förmår inte..       










Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards