brimikshallon

Alla inlägg under februari 2022

Av Kerstin Frithiof - 28 februari 2022 17:06


Idag har jag varit på onkologmottagningen i Karlskrona.. Nåt hundra säkert besked kunde jag inte få eftersom mina prover inte var färdiganalyserade.. Analysarbetet har dock börjat och besked kan jag få inom den närmaste tiden..


Dock verkar det som det fiinns  t r e  möjligheter; Jag skulle vilja kalla dom "fågel, fisk eller mittemellan".. Fågel är ingen bra nivå.. Mittemellan lite bättre och fisk tämligen hoppfull.. Vi får se när beskedet från patologen kommer.. 


Agneta var med mej och det var väldigt tryggt.. Läkaren och sjuksköterskan var sakliga och förtroendeingivande..


Sammantaget var det ett väldigt bra samtal, som jag är glad för.. 


Efter sjukhusbesöket åkte Agneta och jag och åt en god lunch.. Jag var hungrig men lyckades hejda mej och åt bara så mycket jag klarade  av och fick behålla.. Man  l ä r  sej..


Om vädret kan säjas att det varit en strålande vårdag, men i natt var det frost..


Jag minns, att, när jag var liten, brukade jag sitta uppflugen på kökssoffans armstöd och lyssna på väderleksrapporten på radion.. Det var särskilt två begrepp som jag fastnade för: nattfrost och dagsmeja.. Jag tycker fortfarande att dagsmeja är ett av dom finaste ord jag vet..


Jag känner mej nöjd och glad, och när jag gör  d e t  passar sjungbilden utmärkt..

 














Av Kerstin Frithiof - 27 februari 2022 16:54


I två dar har den lyst nu.. Solen.. Jag har tillåmed suttit ute en stund både i dag och i går.. Igår satt jag i solen en timme, och hade planerat att sitta lika länge idag.. Men det började blåsa lite kallt så jag gick in efter tre kvart.. 


När jag sitter ute är lilla herr Rönnerdahl med mej hela tiden.. Inte så att han sitter i knät, nej då, men han finns alldeles i närheten och då och då kommer han fram och stryker sej ett tag mot mina ben..


Det är allt bra roligt att ha ett husdjur.. 


I morron ska jag åka bort till Karlskrona och träffa en läkare, som förhoppningsvis har gjort klart för sej vad som ska göras, eller inte göras med mej.. Agneta följer med och det är jag tacksam för.. 


Efter sjukhusbesöket ska vi leta reda på ett trevligt ställe där vi kan äta lunch.. Vi har inte ätit ute sen i somras, så det ser jag fram emot..


Just nu håller jag på att läsa Joyce Carol Oates roman om Marilyn Monroe, eller Norma Jeane Baker, som hon egentligen hette.. Boken är inte helt lättläst men svår att lägga ifrån sej när man väl kommit in i den.. 


Det är märkligt: Det måste vara 60 år sen Marilyn dog, men hon fascinerar fortfarande.. Jag tittar ibland på Lyxfällan och har förvånats över hur många hem, som har hennes bild på väggen.. 







Av Kerstin Frithiof - 26 februari 2022 10:47


Jag tänkte jag skulle kolla på På spåret i går kväll för att se om jag  k u n d e  nåt.. Jag klarade av att se  t v å  av resorna innan jag fick stänga av eftersom det var fullständigt olidligt med alla som  pratade och skrek i munnen på varandra..


Hur  g i c k  det då.. Jo vars.. Eftersom jag är gammal latinare var första gåtan lätt.. Ingen sån som jag kunde ha missat possesivt pronomen i första person.. Min alltså.. D ä r  hade jag ryckt.. Minneapolis således..


Eftersom jag läst den hemska historien om  k o r s b e t n i n g e n,  ängen utanför Visby, där danskar slaktade massor av ickekrigare, som rusat till öns försvar, var inte heller den gåtan svår.. Visbys invånare lär ha suttit på murarna och njutit av skådespelet..


Sen  o r k a d e  jag inte titta längre, och jag gir  fullständigt fanen i vilket lag som vann.. 


Jag undrar i all ödmjukhet om det inte vore dags att antingen skrota programmet eller dämpa deltagarna, inte minst  p r o g r a m l e d a r n a.. Eller helt enkelt byta ut dom..


Ett annat evighetsprogram, som jag  o c k s å  gir fullständigt fanen i är melodifestivalen.. Den begivenheten gitter jag inte ens kasta det snabbaste av getögon på.. 


Egentligen är jag nog en riktig surtant, och när det gäller vissa TV-program, är jag benägen att hålla med.. 


--Du kan ju  s t ä n g a  a v   hör jag massor med röster säga.. Men det är ju  d e t  jag  g ö r..


Jag stängde  i n t e  av första programmet i serien Elitstyrkans hemlighet.. Men jag kan inte fatta hur nån vill delta i sådana plågoövningar.. 


Vad jag begriper så handlar det om att bryta ner deltagarna totalt för att se om dom är lämpliga elitsoldatämnen.. 


För min del skulle jag aldrig komma på idén att ställa upp på nåt sånt, och om jag av misstag skulle hamna där, tog det väl ungefär en kvart att bryta ner mej till en hög plockepinn.. Och detta skulle säkert gälla även en betydligt  y n g r e  version av mej.. Men det är roligt att följa programmet..


Ett annat program som det är roligt att följa är Allt för Sverige.. Synd bara att inte alla kan vara med till The Bitter End..


Idag skiner solen och blåsten har lugnat ner sej.. Om jag skulle ta fram en stol och sätta mej en stund i solen..

 

Visst längtar man till vår och sommar..

























Av Kerstin Frithiof - 25 februari 2022 14:50


I morse råkade kasta ett öga ut genom mitt fönster, och såg detta:

 

Den uppgående solen förgyllde grannarnas tegelvilla.. Träden bakom såg nästan självlysande ut.. Och himlen var blå.. Fast  d e t  ändrade sej snabbt..


Hos mej har tulipanerna börjat titta upp:

 

Det börjar våras så smått trots att vädret är bedrövligt med blåst och regn varenda dag.. Jippii..






Av Kerstin Frithiof - 24 februari 2022 10:19


Tänk jag  b r y r  mej inte längre.. Jag syftar på Ukraina och Putin.. Jag orkar inte tänka på galenskaper längre.. 

Varken stora eller små.. Jag boar i stället in mej i mitt lilla ruckel, sätter på en kopp te, tar fram sticket, gosar med katten och låter hela världen gå i putten.. Det är  ändå ingenting jag kan göra åt  det..


Jag såg ett program, jag tror det var på BBC, om  d i g e r d ö d e n.. I det långa loppet var det det bästa som hänt, åtminstone här i väst.. Tack vare att befolkningstalet sjönk blev det mer och bättre mat åt dom som var kvar, och tack vare det blev mänskorna starkare och mer benägna för nya saker.. Uppfinningar, upptäcksresor och annat som främjade dom..


Nu tänker jag som så, och jag är medveten om att det handlar om rena synden, men vem vet, kanske pandemin kommer att vara till gagn för mänskligheten i det långa loppet.. Här i väst har vi lyckats (iallafall  n ä s t a n)  att få bukt med den.. Det är kanske Putins uppgift att slutföra det inte pandemin klarade av.. Nämligen att minska mänskobeståndet..


Och vad blir följden av  d e t.. Låt oss hoppas en renare och hälsosammare värld.. En sån värld dom flesta av oss bara kan drömma om..


Den som överlever får se.. Åtminstone får hens ättlingar det.. Om dom inte strukit med i den stora utrensningen..










Av Kerstin Frithiof - 23 februari 2022 10:18


Tänk att få vakna en morron utan att huset vrider sej i vinden, gnyr och jämrar sej.. Jag kan knappast ens  m i n n a s  när det hände senast.. Lilla herr Rönnerdahl nickar instämmande..  H a n  kan inte minnas det heller..


Igår  l y x a d e  jag.. 


Jag hade ett ärende till apoteket och apoteket ligger vägg i vägg med Kapp-Ahl.. Ute i den gemensamma foajen hänger det alltid en räcka kläder med nedsatt pris, och där hittade jag en tröja, som jag högeligen gillade:

 

Jag blev så till mej i trasorna för den här tröjan, att jag glömde gå in på apoteket.. Ville hem och  sätta på mej underverket så fort som möjligt..


Visst är den  f i n.. Jag har länge tänkt  s t i c k a  en sån här oktröja, men fann att en färdigstickad är lika fin.. Tralalaa..


Apoteket då... Jo, dit åker jag i eftermiddag.. Eller i morron..















Av Kerstin Frithiof - 22 februari 2022 08:38


För nåra år sen gav jag efter för lättjan och bestämde mej för att nu var det färdigstädat för min del.. En städfirma anlitades och kom ett par gånger i månaden.. Jag var nöjd och belåten och kunde ägna mej åt annat..


Men så kom en tilltufsad och rädd liten katt i huset.. Inte kunde jag släppa in främmande mänskor, som dessutom stökade och förde oväsen.. Missen hade blivit dödsförskräckt och kanske försvunnit.. Nej,  d e t  fick inte hända..


Jag sade upp städningen och kunde i lugn och ro ägna mej åt att få kissen någorlunda tam.. Efter ett och ett halvt år tycker jag nog att jag lyckats bra med detta..


M e n  skitigt är det här.. Och på sina ställen rätt sönderklöst.. Ärligt talat har jag  s k ä m t s  för att ringa städfirman igen..


Idag har jag kontaktat en annan städfirma, som inte känner igen mej och som jag inte behöver skämmas inför, och det känns väldigt bra.. Kissen är tam och   h e m t a m .. Visserligen kommer han inte att gilla att det kommer stökigt folk i huset, men jag tror han är kapabel att klara av det.. Numera..


Jag är väldigt glad att äntligen få rent och snyggt omkring mej.. På  r i k t i g  alltså.. Inte bara schavat över och sopat under mattorna.. Det är vad  j a g  har gjort i över ett år nu.. Halleluja..


En alldeles  n y t a g e n   bild av min lille marodör.. På plats i sydfönstret, där solen värmer gott i pälsen och där han har utmärkt uppsikt över vad som sig  i riket tilldrager..

 














Av Kerstin Frithiof - 21 februari 2022 17:20


Jaha, så var det färdigt igen.. Stormen vrålar och regnet piskar.. Fy Fabian vad jag är trött på denna vinter.. 


Jag masade mej iallafall iväg till Mjällby för en stund sen och handlade mat både till mej och till kissen..


I förmiddags kom dom från Rörspolarna i Kristianstad och rensade mitt avlopp, nåt jag måste få gjort ungefär en gång om året.. 


LIlle missen blev dödsförskräckt när det började bullra i källaren, och försvann som en liten rök bakom soffan.. Jag undrar vad han har i sitt bagage min lille katt.. Det är egntlilgen bara mej han har förtroende för.. 


Att han sen gör sitt bästa för att manipulera mej hör liksom inte hit..

 

--Ska man våga sej ut i stormen tro.. Det  k a n  ju finnas nåt stort och farligt där ute..




























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards