brimikshallon

Alla inlägg under december 2014

Av Kerstin Frithiof - 31 december 2014 10:37

    

--Jaha, sa matte.. Nu börjar  f i n a l e n,  sa hon..  Sen är det slut, sa hon.. Tillsynes utan rädsla eller bekymmer..


--Ooo, svansarna fälls under magarna.. Vad kan matte  m e n a.. Tar  a l l t i n g slut i dag.. V i  också.. Och  m a t t e..


Nåt värre kan vi inte tänka oss.. Att ta slut  ä r  ju precis  d e t..  Att inte finnas längre..

H u r  kan matte vara så lugn..


--Opp med svansarma, vovvarna.. Det är inte  v i  som ska ta slut.. Det är  å r e t.. 2014 är det som tar slut idag..

Och inatt börjar ett nytt år.. 2015 är det som börjar.. Vid tolvslaget, när lilla mor är som räddast för alla raketer och smällare..


--Hur vet man  d e t.. Hundarna är förbryllade.. --Kan man  s e  när 2014 tar slut och 2015 börjar..


--Nä, det  s y n s  inte, men enligt vetenskapliga beräkningar tar ett gammalt år slut och ett nytt börjar vid midnatt mellan 31:e  december och förste januari..


--Har det gamla året varit ett  b r a  år för oss.. Hundarnas minne är kort..


--Som vanligt har det hänt både glada och sorgliga händelser.. Sorgligast var att min syster dog.. Jag saknar henne och tänker på henne varenda dag..


--Det var inte så roligt när vi hade övervämning i källaren heller..


--Du menar den gången när det kom 800 millimeter, matte.. Hundarna studsar av fniss och svansarna går i topp..

Glömska är vi visserligen, men att matte kunde räkna  s å  fel glömmer vi aldrig..


--Vet ni vad vi ska göra nu, retstickorna.. Vi ska önska  h e l a  universum ett riktigt gott nytt år..


--Ja, det gör vi..


GOTT NYTT ÅR,  HELA UNIVERSUM..














Av Kerstin Frithiof - 30 december 2014 11:25

    

Detta är en ytterst märklig historia:


Det var så här:


Matte, som ju vanligtvis är en "early bird", sov i morse till nästan nio.. När hon trasslat sej ur sängen märkte hon att det var ovanligt  k a l l t  i bostaden..


Ner i källaren och kollade värmeanläggningen.. Totalt dött.. Total frustration.. På telefonen.. Ingen på VVS- firman tillstädes..


--Måste ta ut vovvarna iallafall, tänkte matte och paltade på sej.. Utanför grannens stod en skåpbil.. "Installerar och reparerar värmepumpar" stod det på den..


Yrkesmannen i skåpbilen tog sej en titt på värmeanläggningen.. Pillade lite här och där, startade den och förmanade matte att byta till proppar av en annan dignitet..


--Har du aldrig varit inne i apparaten och justerat den, frågade den vänlige mannen, som fick sej ett gott skratt, när matte förklarade, att hon hellre justerade en  h u g g o r m..


Medge, att det var en storartad samling tillfälligheter, som samverkade.. Matte  s o v  så länge att reparatören hann fram till grannen, vars värmeanläggning   o c k s å,  stannat.. D e s s u t o m  var reparatören från den firma, som en gång installerat anläggningen..


-- Nu börjar jag faktiskt tro på  s k y d d s ä n g l a r,  sa matte och tittade allvarsamt på oss små hundar..


--Det har  v i  alltid  gjort, kom svaret prompt och trosvisst..






















Av Kerstin Frithiof - 29 december 2014 10:02

    

I natt har hundarna sovit hos Agneta..


Matte frågade lite smått ängsligt om vi skött oss.. Svaret blev ett entydigt  j a..


--Bara trevligt att ha dom här, sa Agneta..


Och matte pös av stolthet..


I går kom vintern på riktigt med uppåt tio minus, och lika kallt är det idag.. Ena bakdörren på mattes bil har frusit fast, men det gör inte så mycket eftersom ingen ska använda sej av baksätet.. Sällan gör, för övrigt..


Om en stund ska matte ta lilla mor till veterinär Lena.. Det är så, att lilla morsan är lite  s t e l  i kroppen då och då.. Dessutom börjar hon klia sej om matte inte ger henne prednisolon varannan dag..


Detta tillsammantaget gör att matte känner behov av veterinärkonsultation.. Vad lilla mor anser om  d e n  saken.. Ja,  d e t  är en   h e l t  annan femma..


Matte var på släktträff i Nybro i går.. Väldigt trevligt hade hon haft.. L i t e  svårt att fatta, att  h o n  numera är sällskapets nestor, har hon..Det är inte så länge sen hon tillhörde det yngre släktet.


En liten promenad i friska luften gjordes tillsammans med systerdtter och systerson.. Och  h u n d.. Givetvis..

Kosan styrdes till ett stort stall, där det stod kanske ett tjugotal jättedjur..


Matte är lite  r ä d d  för hästar.. Givetvis för att hon inte kan  l ä s a  dom.. Skrämmande  s t o r a  är en del av dom iallafall..


--Och inte kan man ha dom i sängen heller, säjer hon allvarligt och tittar på oss, små hundar..











Av Kerstin Frithiof - 28 december 2014 09:46

    

--Matte,  v a d  är det du hållit på med hela dan i går och hela morronen idag.. Du har ju flängt runt i köket som en förgiftad  r å t t a.. Och inte har du haft ett ögonblicks tid för  o s s ..  Vi känner oss  f ö r s u m m a d e  och  ö v e r g i v n a..


Hundarna vet inte riktigt om vi ska vara förargade eller lessna.. Vi känner inte igen vår mänska, som vanligen har all tid i världen för oss, och som emellanåt dåsar bort i stolen med lilla Hallon i knät och lilla mor vid fötterna..


--Jag har  b a k a t,  säjer matte och sätter näsan i vädret.. T v å  mandeltårtor har jag gjort.. Med svett och möda eftersom det är länge sen sist.. L i t e  trasiga blev bottnarna tyvärr, men det gick att dölja med smörkräm..


Matte har inte så många  e l e k t r i s k a  köksredskap.. Hon anser sej inte  b e h ö v a  nåra.. En  v i s p  har hon dock, och den tänkte hon röra smör med..


Det gick inte så bra.. Vispen vrålade igång och smöret for runt som snöflingor, stora, tunga sådana, i köket..


Matte sa ett och annat, men  v i  var glada.. Köket slickades rent i ett nafs, och sen var matte också glad..


--Du matte, vi kan väl skriva att du skrapade upp smöret och rörde det vidare med träsked.. Gav liksom tårtan en extra touch av medeltida fransk kokkonst..


--Ja men, det var ju  d e t  jag gjorde.. Det som inte vovvarna slickat upp förstås..


Tre personer, två små hundar och en reslig mänska lutar sej ihop och fnissar av hjärtans lust..















Av Kerstin Frithiof - 27 december 2014 09:40

    

Hundarnas ögon var stora som tefat och öronen reste sej så mycket det gick..


--Tar du  m a t  med dej in i  b a d r u m m e t.. Vi tror inte våra  ö g o n..


--Det är  i n t e  mat.. Det är  c i t r o n  och  b a k p u l v e r.. Jag ska testa en sak jag har sett på TV..


Och matte till att gnida in vc-stolen med citron och bakpulver.. Hundarna tittade på med största intresse..


Minsann.. Det var det bästa rengöringsmedel matte nånsin prövat.. Skinande rent blev det tillåmed i  k r ö k e n..


Det är faktiskt mycket man kan lära sej på TV.. Inte bara hur man spränger hus och bilar och slår ihjäl folk.. Hundar slår dom  o s s  veterligt inte ihjäl.. Ens på dom värsta actionfilmerna, made in USA..


Nu tittar vi egentligen aldrig på våldsamma filmer.. Matte avskyr dom.. Lilla hallon blir rädd och lilla mor vill  s j ä l v  stå för all action i vårt kvarter..


--Du ser lite  ä n g s l i g  ut, matte.. Hundarna är som vanligt känsliga för sin mänskas sinnesstämningar..


--Rätt, vovvarna.. Jag  ä r  lite ängslig.. Jag ska försöka baka en tårta.. Eller kanske  t v å  och ta med mej till en släktträff i morron.. Och jag känner mej nervös inför uppgiften.. Det är så  f r u k t a n s v ä r t  länge sen jag bakade en tårta.. Jag blir rädd när jag tänker på att det kan gå åt pipsvängen med hela baket..


--För säkerhets skull har jag köpt hem  d u b b l a  satser ingredienser.. Bara så att jag har marginal.. Livrem och hängslen, ni vet..


--Matte, matte.. Kan du städa en vc-stol med matvaror och få till ett bra resultat så kan du säkert baka en tårta.. Eller två.. Upp med hakan..














Av Kerstin Frithiof - 26 december 2014 08:49

    

Det är konstigt.. Varenda  j u l  blir jag dålig i min lilla mage.. I går, tillexempel, kräktes jag flera gånger, och i natt fick matte ta ut mej vid två olika tillfällen.. Mitt  s m ä l l k a l l a  natten..


Vi har suttit med pannorna i djupa veck och försökt klura ut nån minsta gemensam nämnare för julätande och magont och funnit att det måste vara  s k i n k a n  jag inte tål..


I morse fick jag bara  l i t e  mat, som matte blötlagt vid sista "utfärden" (ungefär vid tretiden).. Än så länge har den stannat kvar i magen..


Det har smällt till och blivit vinter på riktigt.. Nästan tio minus enligt matte.. Vi små hundar frös emellertid inte när vi kisspromenerade för en stund sen.. Inte matte heller.. Hon har nämligen fått överta en riktig, äkta  l o d e n r o c k och med  d e n  på fryser hon inte..


--Känner mej nästan lite nostalgisk när jag sätter på mej rocken, säjer matte..


Lodenrock, näbbstövlar och snusnäsduk om håret var praktiskt taget uniform för unga damer på sjuttiotalet.. Bytte man så ut snusnäsduken mot palestinasjal blev utstyrseln  p o l i t i s k..


Men matte har aldrig varit mycket för organiserat tänkande, så hon skaffade aldrig sjalen.. Hon köpte en  b l o m m i g  i stället.. Och snodde in sej i.. Rocken och stövlarna hade hon emellertid.. Utan politiska förtecken..  D e n  rocken var dock ingen riktig lodenkappa.. Den bara såg sån  u t.. Stövlarna var nog fusk dom med..


Lilla Hallon, lite trött efter att inte ha mått så bra det sista dygnet, önskar hela världen en God Fortsättning..






















Av Kerstin Frithiof - 25 december 2014 09:39

    

--Det har  v ä n t.. Matte viftar med tidningen och strålar med hela ansiktet..


--Dagen är en minut längre i dag.. Det står här i BLT.. Det har alltså  v ä n t..


Hundarna är lika glada som matte.. Nu anar vi slutet på mörktiden..


Det är väldigt tyst denna juldagsförmiddag.. Delvis beror det givetvis på att många av grannarna är bortresta, men framför allt är det tack vare att E-22:an äntligen har flyttats ut från Norje..


--Nu kan man både köra  u t  på gamla vägen och korsa den till fots utan risk för livet, säjer matte belåtet..


I går kväll, julaftonskväll, fick vi en lång promenad i mörkret.. Det var tack vare lilla Hallon, det..


Matte ville försäkra sej om att lilla hunden skött om sin mage ordentligt så hon slapp vackla upp mitt i natten med vovven..


Matte var bortbjuden på lutfisklunch i går.. Lutfisk är en konstig maträtt, som mest av allt liknar gelé.. När matte var liten klarade hon inte av att äta lutfisk.. Bara lukten fick henne att må illa.. Numera äter hon det med god aptit..


--Jag  u n d r a r  om det finns  n å t  som inte hundarna klarar av att äta.. Matte börjar räkna upp underliga rätter, som hundar  n o r m a l t  inte äter, men som  v i,  små terriers, slukar med den bästa av alla aptiter..


Det senaste på oätlighetsmenyn är  a p e l s i n e r..  G u r k a  älskar vi.. Och  k a l v s y l t a.. Som  o c k s å   är en dallrig maträtt, precis som lutfisk.. Joker, mattes första hund, den jättestora, blyga newfoundlandshunden,  r ö s  bara han  s å g  kalvsylta..


Joker skulle nog inte gillat lutfisk.. Lilla Hallon och hans lilla morsa skulle  k a s t a  sej över den..














Av Kerstin Frithiof - 24 december 2014 09:54

    

--God Jul, matte..


--God Jul, vovvarna..


--Det regnar, matte.. Tror du dikena håller för avrinning i dag också.. Hundarna har börjat fatta meningen med diket, det ojämna och krokiga, men rätt så djupa, diket i trädgården..


--Hoppas, hoppas.. Jag tror i vilket fall som helst att jag ska gräva det dubbelt så långt innan vintern kommer med snö och tö..


--Minns du alla jular du har varit med om, matte.. Hundarna sätter sej till rätta för att få sej till livs alla mattes julsagor..


--Mina allra första jular  k a n  jag inte minnas eftersom jag var för liten då.. Jularna under min mellanbarndom flyter samman till  e n  enda jul med ett par undantag..


--Julklappar fick vi förstås.. Jag och min syster.. En snäll äldre faster till vår far skickade alltid en låda till jul.. En jul blev vi väldigt besvikna.. I lådan låg en liten röd, trearmad ljusstake.. Nåja, det var saker till oss barn också..


--Julgran hade vi förstås. I toppen satt en glasspira och så hade mor hängt upp pappersgirlanger i taket..


--Mor var för övrigt noga med att skapa julstämning.. Det är väl framför allt  d e t  jag minns..


--Jularna från mina tonår minns jag knappast.. Intresset började väl sträcka sej utanför hemmet, kantänka..


--Mina  v u x n a  jular minns jag till en del.. Jag bakade alltid en tårta och så bjöd min mänska och jag in min syster och hennes familj på fika på julaftons eftermiddag.. Sen gick vi in till dom och åt julbord på kvällen..


--Sen min mänska gått bort har jag egentligen inte firat jul.. Fast  v i  har det mysigt tillsammans ändå, eller hur, vovvarna..


--Några julaftnar har jag varit bortbjuden, så även idag.. Känner mej glad och tacksam för omtanken..


--Men  f i r a r  det gör jag egentligen inte..


--Ändå önskar jag till syvende och sist hela universum en GOD JUL..


--Vi också.. Skriv det, matte..














Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards