brimikshallon

Alla inlägg under november 2020

Av Kerstin Frithiof - 30 november 2020 08:32


Inget i mitt hus är så värst  r ä t l i n j i g t.. I synnerhet inte huset självt.. Det har jag märkt när jag har jobbat på det, tapetserat, målat och satt upp tavlor och lampor och diverse annat.. Jodå, jag  ä r  händig.. Det är   p l a n e r i n g  jag har svårt för..


Jo, r ä t l i n j i g h e t  var det.. Mitt skrivbord innehåller allt som behövs både  i  det och  p å  det.. Men linjerätt är det inte mycket som ligger..


Nu har jag dessutom fått hjälp med tillstökningen.. Missen trivs utmärkt på skrivbordet.. Precis nedanför skrivbordet  jag placerat hans  b a l j a  och därför har innehållet på skrivbordet utökats med följande:

 

Just det.. En rulle  b a j s p å s a r..


Små katter växer och behöver en hel del mat.. Och all denna  begagnade mat hamnar i kissens balja.. Alltså går det åt bajspåsar..


Precis nu har jag pratat med veterinärmottagningen.. Nästa måndag får jag komma med missen.. Jag hörde för övrigt nånstans, att det numera är  l a g  på att kastrera katter som inte ska användas i avel.. Nåt  v a l  gives således inte..


Idag är det trehundratvå år sen "stormaktstiden" tog slut..


Sen dess har det här landet lyckats kryssa helskinnat mellan Carybdis och Scylla och odlat sin kål så gott det har gått.. Må det fortsätta så i all evighet.. Amen..














Av Kerstin Frithiof - 29 november 2020 13:07


För nåra månader sen upptäckte jag, att jag fått en ny sorts  h u s d j u r.. Små, svarta flugor..


Om dom inte har kommit besvärande  nära har jag låtit dom vara ifred och inte tänkt så mycket på dom.. En och annan har jag förstås daskat ihjäl..


Nu har jag förstått, att det är  b a n a n f l u g o r  som delar min och kattens bostad.. Man ska sätta fram ett fat med vinäger spetsat med diskmedel, så dränker dom sej själva.. 


Om jag inte minns fel, var det på just bananflugor Mendel  gjorde sina ärftlighetsrön.. Hur sjutton han kunde upptäcka nåt på dom här småttingarna begriper jag inte..


För övrigt utgick han bara från  t v å  ögonfärger: brunt och blått.. Som  j a g  ser det är det ytterst få mänskor som har iallafall  r e n t  blå ögon.. Dom flesta har diverse blandfärger.. Det har iallafall jag.. 


För många är sen minns jag en elev som påstod, att  h a n s  ögon var gröna på sommaren och bruna på vintern. Jag undrar om han inte förblandade sej med ett och annat träd: bokar exempelvis..


Nu måste jag få berätta om min  s p e l n i n g.. Nja.. Det är kanske  f ö r m ä t e t  att kalla det så.. Men kör för det.. 


Nu har jag börjat på mitt första  r i k t i g a  stycke, en menuett av Bach, och det går  b r a.. Men  ö v a  måste jag.. Mycket och noggrant och  d e t  gör jag också.. 


Säjas bör, att det inte är ett  s v å r t  stycke.. Det platsar bra som övning för nybörjare   ..

Båda dom här menuetterna verkar vara överkomliga.. Jag övar in den till höger, för den går i en tonart jag känner mej bekväm med (bara  e t t  förtecken)..


Som synes får jag fylla i fingersättningarna med stora blyertssiffror.. Annars ser jag dom inte..


Det är söndag och det min syster brukade kalla "kattsovarväder".. Missen gör just det idag.. Nåja, det blir väl ändring på det framåt kvällen.. Då brukar det vara fart på mitt lilla djur..






























Av Kerstin Frithiof - 28 november 2020 12:30

För ganska många år sen köpte jag tvenne adventsljusstakar i trä.. 


I många år har dom prytt mitt sydfönster.. 

 

När jag tog fram dom i förmiddags visade det sej, att bara den ena fungerar.. 


På måndag ska jag försöka få den trasiga lagad.. Går inte det får jag skaffa ett par nya.. Den resterande får jag sätta i ett annat fönster.. I ensamt majestät..


"Sic transit gloria mundi" som lilla Hallon brukade säja..


Tja, inget varar för evigt.. Inte ens adventsstakar..


Om lilla katten är bara gott att säja.. Så då gör jag det..

Av Kerstin Frithiof - 27 november 2020 07:40


Vart fjärde är säjs det vara  m u r k e l å r.. Vart fjärde  o l l o n b o r r å r.. Frågan är om nåt sådant kan säjas om rosor också.. I så fall har det varit  r o s å r  i år.


Sällan har väl trädgårdarna prunkat med rosor av alla de slag som i år.. Även  m i n.. Summerwindrosorna blommar fortfarande om än sparsamt..


I går upptäckte jag att min lilla ros, som jag skickade efter i våras, har kommit in i en andra blomning:

 

Det är flera knoppar på busken, så om inte frosten kommer (och varför skulle den göra det) blir det rosor nästan fram till jul..


Vad jag tycker så mycket om den här rosen är, att det ser ut som en nyponros fast med den mest fantastiska röda färg som tänkas kan..


Ingen dag utan en bild på lilla Papageno.. Han leker och äter och gör allt det en alldeles normal halvvuxen källing ska göra.. 

 

Här begrundar han fågellivet i trädgården.. Men  d i t u t  släpps han inte på länge än..






Av Kerstin Frithiof - 26 november 2020 10:04


Äta, leka, gosa, sova.. Och så börjar cykeln om igen.. Hela dagen.. Runt, runt.. runt..


Jag pratar givetvis om kissen, lilla Papageno.. 


I morron är det fjorton dar sen han kom till huset.. Liten och rädd och full av mask.. NU ligger han utbredd på rygg, totalt avslappnad och sover bredvid mej i TV-soffan.. När han inte far runt eller leker.. Eller  ä t e r..


Ätandet bekymrar mej lite.. Kan han ha kvar mask månne.. Nåja, om nån vecka maskar jag av honom igen.

 

Katter känner inga begränsningar.. Ä r  skrivbordet, när matte sitter där, den bästa platssen att vara på så  ä r  det..










Av Kerstin Frithiof - 25 november 2020 14:04

Häromdan läste jag nånstans, att  o l i v o l j a  skulle vara det nyttigaste man kan imundiga.. Det var bra för allting tillåmed  f ö r s t å n d e t..


EFtersom jag är rädd om det lilla förstånd jag har, bestämde jag mej för att börja varje dag med en sked av dunderoljan ifråga..


Sagt och gjort.. En flaska extra virgine inhandlades och i dag skulle jag ta första slurken..


Och så köpte jag en portion av en högt reklammerad thairätt också.. 

 

Tja.. Nä.. Oljan var rätt äcklig och thaimaten tämligen tam.. Jag ska emellertid framhärda med olivoljan ett tag för att se om jag kommer att bli både stark och klok..


Thaimaten får vara en engångsföreseelse.. Jag lagar mycket starkare och mycket godare kycklingmat själv..


Jag har varit en runda med Agneta på Sternö idag.. Jag måste erkänna att jag blev tämligen trött.. Nåt jag aldrig blev förr.. Olivoljan kanske behövs..


Jo förresten.. Jag vill minnas att i den gamla serien om sjömannen Karl-Alfred en del av figurerna hette nåt med Oil.. Förmodligen var det Frasse som hette Castor Oil.. Olivia hette Olive Oil.. D e t  minns jag med säkerhet..


I källaren har jag en hel bunt gamla Karl-Alfredalbum som köptes av en av mina kusiner nån gång på 40-talet.. 


Hur dom här albumen har hamnat  h ä r  kommer jag inte ihåg, men eftersom jag är den siste i släkten så behåller jag dom utan krus.. Dom är tunna och i färg och har formatet som Expressen har idag ungefär..

 

Tja, jag börjar skriva om matvaror och slutar med gamla seriemagasin.. Det  b e h ö v s  nog en slurk olive oil varje dag..













Av Kerstin Frithiof - 24 november 2020 08:09


Först vill jag rikta ett  s t o r t  tack till dom okända vänner som har hört av sej tack vare mitt kattäventyr.. Era kommentarer värmde mycket..


Jag är lycklig nog att kunna tala om, att missen håller på att utvecklas till en glad och nyfiken och lekfull katt.. Och med en strålande aptit försedd..


Häromdan köpte jag en påse skorpor:

    

--Alltid gott med en skorpa att doppa i morronkaffet, tänkte jag.. Alldeles riktigt.. Det  ä r  gott..


Och det tycker lilla Papageno också.. Så fort jag börjar prassla med påsen kommer han som en liten kanonkula opp i knät och vill vara med och dela.. Frågan är om han är lite vrickad..


F å r  han vara med och dela då, kanske nån undrar..


Jo då, men har får inte bita på skorpan.. Jag tar en liten bit och kastar ner på golvet.. Och katten efter.. 


På så vis hamnar det mesta av skorpan i rätt mage = m i n.. 















Av Kerstin Frithiof - 23 november 2020 07:34


Vaknade i morse av ett brak med övertoner.. Det var lille Papageno som provade pianot.. Jag hade glömt lägga på locket, och givetvis skulle missen undersöka den märkliga möbeln som ibland gav underliga ljud ifrån sej..


Glädjande nog verkade han inte det minsta rädd för vad han ställt till..


Det är  m y c k e t  som måste undersökas och införlivas med lilla kattens erfarenheter.. När ingenting längre skrämmer eller förvånar kan man nog påstå att han är tam..


Han leker och kelar och vrålar efter mat.. Tänk, att jag var rädd för att han skulle svälta ihjäl.. Nu är jag rädd att han ska  ä t a  sej fördärvad.. Jag är dock så förståndig att jag inte ger honom för mycket..



Själv har jag tappat fyra kilo och det var bra.. Nu går jag i en del snygga plagg som jag inte nännts ge bort eller slänga.. Att dom sen är tio år gamla ger jag fullständig faderullan uti.. 


Att jag har blivit slank igen beror på att jag har fått lite besvär med magen.. Inte så att jag har ständigt  o n t,  nej det handlar om att inte äta så mycket.. Tar jag för stora portioner kommer ontet som ett brev på  g a m l a  posten.. När det gäller  n y a  posten kan man aldrig veta om breven ens kommer fram..


Således slår jag två flugor i en smäll: Slipper få ont i magen och slankar mej på kuppen.. 

 

Aktiv liten katt.. Lägg märke till leksaksmusen.. D e n  har han roligt med.. Jag  t r o r  iallafall att han har roligt.. I vilket fall som helst blir han motionerad..





















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards