brimikshallon

Alla inlägg under februari 2023

Av Kerstin Frithiof - 28 februari 2023 17:35


Vilket  v å r t e c k e n  och vilket löfte om  s o m m a r.. Jag talar om att jag i dag, den siste fenbruari, hängt tvätt på tork  u t o m h u s.. 


Tre timmar i solen tog det för tvätten att bli torr... Och så gott den doftade.. 


Och så har jag pressat ytterligare ett par timmar i solen, men ännu har jag inte fått friskhetens färg på kinderna.. Jag undrar när  d e t  ska hända.. 


Nåja, solen ska skina ytterligare nåra dagar.. Det gäller bara att inte förtröttas..


Nu kan jag höra "vän av ordning" eller nån annan "bror Duktig" förfasa sej och mena, att äldre damer inte ska vara fåfänga och bry sej om att pressa i solen.. Men då svarar jag, att det ska dom visst.. Att se frisk och fräsch ut är inte alls endast ungdomens privilegium.. Fast, det är klart,  ungdomarna har det ju  g r a t i s.. Vi får kämpa lite..


UTe i ett träd vid gatan sitter en  f å g e l  (kråka kanske) och filosoferar i tveljuset mellan solnedgång och gatlykta.. Jag fick ett foto, och det är jag glad för:

 

Det här kortet skäms jag inte för.. 












Av Kerstin Frithiof - 26 februari 2023 10:14


Jag såg på TV ett reportage om mänskor i nöd..  S v e n s k a  mänskor.. Mänskor i ett av världens rikaste länder står i kö för att få matpaket som dels ut gratis.. Hur kan detta ske.. 


Det är kanske så, att vi inte alls är så rika längre som nation  betraktat.. Åjo, en  d e l,  personer och företag, är det nog, men som  h e l h e t  verkar vi vara ett fattigland.. 


Folk dör i brist på vårdplatser, andra svälter till döds i brist på mat och ytterligare andra äter ihjäl sej.. En tredje kategori, och den blir större och större, blir  m ö r d a d.. Skjutna mänskor som ligger på gatorna och dör..


Detta är förfärligt.. Snart kommer vi att bli beroende av att andra länder ger  o s s  bidrag..


Vi betalar duktigt med skatt, åtminstone gör vanligt folk det, och man kan undra vart alla skattepengar tar vägen.. Går dom åt till att administrera ett gäng högavlönade nollor, som nöjer sej med att sitta och klia varandras ryggar..

Ja,  j a g  vet inte..


Hur ska man rösta för att få landet på fötter igen.. Svårt att veta idag, när personlig makt och feta arvoden tycks vara det, som styr i det offentliga såväl som i det privata..


Man kunde kanske börja med att maximera politikers löner.. Då vore politiken inte längre ett sätt att sko sej, och bara idealister gjorde sej besvär..


Ett annat sätt vore att sluta skicka bidrag hit och dit i världen, oftast tämligen okontrollerat, och i stället se till att landets egna kunde leva drägligt..


Bilderna på fattiga svenskar, som står i kö för att få ett matpaket, var en ögonöppnare för mej, en ögonöppnare jag gärna hade sluppit.. 



















Av Kerstin Frithiof - 25 februari 2023 10:15


Ingen lär väl vid det här laget ha undgått att märka, att mitt  f ä r g v a l  ibland är allt annat än diskret..

 


Igår tog jag en liten titt in på KappAhl och föll pladask för ovanstående chockrosa skjorta i tjockt bomullstyg..


Det är så här, att är man själv blek om nosen och därtill tämligen skrynklig,  b e h ö v e r  man nåt att pigga upp sej med.. 


För en stund sen kom herr Rönnerdahl farande in genom luckan i en faslig fart.. Upp i sovrumsfönstret så det visslade om det for han, och satte sej och storstirrade ut genom rutan..


Jag undrar vad som skrämt honom så.. Hoppas innerligt att det inte var en mårdhund.. Sådana lär finnas i närheten.. Man har tillåmed skjutit en här i Norje..


Det är en lycka, att han har sin egen kattentré.. Han behöver inte stå på trappan, kanske i dödsfara, och vänta på att nån ska öppna för honom..









Av Kerstin Frithiof - 24 februari 2023 17:05


Puh, äntligen har förkylningen gett med sej och jag mår bra igen.. 


Häromdan letade jag bland en del gamla papperoch fann ett par limerickar, som min man skrev och illustrerade nåt år före sin död.. Att  h a n  skrev och tecknade var inget ovanligt.. Det höll han på med hela tiden.. Inte för att publicera eller förtjäna nåt på.. Han gjorde det "bara"  för han inte kunde låta bli.. Det var  h a n s  främsta sätt att roa sej..


Håll i hatten.. Här kommer dom:

 



Den andra limericken är om möjligt ännu fyndigare:

 



Då och då under årens lopp gjorde han en limerick, men det blev aldrig många.. Det var mycket annat han sysslade med dessutom.. 


Den  h ä r  gjorde vi faktiskt tillsammans:


"En bergsprängarbas ifrån Norjeby

Får ej längre vistas i Norge.. Ty..

Hans krutgäng, minsann..

Sprängde bort Karl Johann..

Och åstadkom faseligt sorgegny"..


Tja, tiden har gått..  Men  d e t  gör den ju alltid..









Av Kerstin Frithiof - 22 februari 2023 10:01


Usch.. Snorig och förkyld tog jag mej en försiktig titt i spegeln i går morse..


Var detta  j a g.. Spegelbilden liknade mest en urvriden halvmöglig disktrasa.. Usch..


Solen sken till all lycka, så jag parkerade mej i en lugn vrå av trädgårn, som förresten såg ut att behöva en makeover den ockå, och där satt jag en timme på förmiddan och en på eftermiddan..


Inte blev jag mycket friskare i facet, men halvmöglet har försvunnit och endast vettextrasan är kvar.. Och  d e n  är det inte mycket att göra åt eftersom solen inte skiner idag..


Annars är jag på bättringsvägen, men  t r ö t t  är jag.. Agneta har också fått förkylningen, så frågan är, var vi var nånstans tillsammans förra veckan, där smittan härjade.. 


Maten har tagit slut, så idag måste jag pallra mej iväg och handla.. Ska göra det lätt för mej och köpa grillade revben och potatissallad.. Det var  l ä n g e  sen jag festade på  d e t.. 


Två timmar och en kvart har dagen ökat.. Alltid nåt att glädjas åt.. 


Herr Rönnerdahl mår bra och trivs tydligen i min närhet, det märkte jag igår när jag satt och solade.. Med jämna mellanrum kom han och strök sej mot mej, och satt sen sen stund vid mina fötter..


Det är allt bra roligt att ha en katt.. 

 

Är det månne riskfritt att gå ut.. Tänk om nåt stort och farligt lurar där ute..

(Fotot är inte nytt.. Numera är det lilla herrn själv som får stå för det stora och farliga)..















Av Kerstin Frithiof - 20 februari 2023 10:54


I dag gråter hela universum.. S å  hemskt regnar det.. Blåser gör det också och jag är däckad i en rent överjäklig förkylning.. 

 

Jag vore tacksam om nån vänlig själ kunde tycka iallafall  l i t e  synd om mej..


Jag gick till sängs tidigt i går kväll.. Trodde väl, att det skulle få mej att må bättre.. 


Icke då.. Hela natten har jag legat och hostat och snörvlat.. Jag begriper inte att en mänsklig näsa kan frambringa så mycket snor som min har gjort i natt.. 


I vanliga fall är mitt glas halvfullt, nästan fullt, men i dag är det närapå tomt.. Usch.. Det  ä r  faktiskt inte likt mej att klaga och jämra mej, men idag bara  m å s t e  jag.. Inte lär det hjälpa heller.. 


Om näsan lät bli att rinna skulle jag gå till sängs och sova hela dan..
























Av Kerstin Frithiof - 18 februari 2023 10:50


Jag läste i tidningen idag.. (Jodå, det händer att jag lusläser den).. Och vad ser jag.. Jo, en översikt över vad folkvalda topppersoner tjänar i  m å n a d e n.. 


Och så infinner sej genast en misstanke om att politik nog får anses som en lönande  f ö d k r o k,  inte som ett arbete för allas och nationens bästa i idealistisk anda.. Skamligt nog..


Tankarna går till forna tider despoter.. Gustav Vasa tillexempel.. H a n  jobbade helt och hållet för sin och familjens bästa.. Statens skattkammare ansåg han vara sin egen angelägenhet.. Hur det gick för övrigt i det nyskapade arvriket Sverige  s k e t  han (ursäkta det grova språket) fullständigt i..


Om nån, Dacke tillexempel, skulle få för sej att protestera gick det illa för den personen.. 


Är jag då en avundsjuk och sur person, som missunnar andra det jag inte kan få själv..


Inte alls.. Men jag anser att man bör göra skäl för sina pengar.. Inte bara håva in astronomiska summor, som exempelvis Magdalena Andersson, som får hundratusentals kronor som pensionerad statsminister utan att göra ett dugg för pengarna, och andra med henne gör..


Jo, nog lönar det sej att satsa på politiken alltid.. 


Usch så trött jag blir.. Trött och lessen.. Jag orkar inte ens bli arg..


Till nåt trevligare:

Stormen Otto gick antingen norr eller söder om Norje, strunt samma vilket.. Runt midnatt var det lugnt och skönt här även om det dundrat på tämligen duktigt nåra timmar tidigare.. Och nu skiner solen.. Även om den gör det med en viss tvekan..















Av Kerstin Frithiof - 17 februari 2023 10:11


Det händer ett och annat i vår lilla kommun (Sölvesborg)  minsann..


Bortpetade SD-kommunalrådet har alldeles uppenbart fått spel, och föreslår nu på fullt allvar att man borde anlägga ett   k ä r n k r a f t v e r k  en liten bit från kusten.. I en liten by som heter Kylinge.. Där byggde man för ett kort tid sen en ny och fin och  s t o r  skola, dit massor av barn skulle bussas.. Och  l ä r  väl bussas i nuläget.. Tja..


Och så är det förstås det vanliga politiska käbblet.. Nu har tillåmed bortpetade kommunalrådet  s t ä m t  en av efterträderskorna för nåt (Jag gitter inte ta reda på vad).. 


Jo då, vi är begåvade med  t v e n n e  kommunalråd.. Givetvis måste moderater och sossar ha var sitt.. Vad dom ska kunna sysselsätta sej med, utom att stämma varandra, vet väl endast dom själva..


Man tar sej för pannan..


På  r i k s p l a n e t  kom en god nyhet igår.. Polisen har förvägrat den danske koranbrännaren (hans namn har jag inte lagt på minnet.. Har väl ansett att det inte är  v ä r t  att komma ihåg)  att anlägga en ny brasa.. Tack och lov..


På insändarsidorna i Bleking Läns Tidning rasar just nu en annan debatt..


E v o l u t i o n s l ä r a n debatteras hätskt.. Milde himmel, har vi inte hunnit förbi  m e d e l t i d e n  än.. 


Jag undrar om det alltid har varit så mycket verbalt (ja, fysiskt också) bråk.. Jag vill minnas att visst debatterades det i press och på möten förr också, men det hölls alltid inom anständighetens ramar.. 


Och så skjuts det och knivas.. Och hotas och skräms.. Och mobbas och kränks.. Och luras och bedras.. Och allt sker i en rasande fart.. 


Nä, kissen och jag överväger starkt att dra för gardinerna, gå i ide och  m ö j l i g e n  vakna till Valborg..















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards