brimikshallon

Alla inlägg den 18 maj 2024

Av Kerstin Frithiof - Lördag 18 maj 09:56


Ett nytt moment har jag numera lagt till min morgonritual: Jag gräver upp åkervinda ur rosenrabatten.. Och när det är gjort är jag totalt slut.. Trött och svettig..

Dagens skörd   framför min goda spade, som, inom parentes sagt, är alldeles för  t u n g  för mej.. Frågan är om det är jag eller spaden som är stjärnan i den här föreställningen.. Åkervindan är det definitivt  i n t e.. 

 

Nåja, skörden var mindre idag än i går, så hoppet finns att ogräset ska bli utrotat.. Men det kommer nog att ta sin tid..

 

Den 18:de maj idag och Erik har namnsdag.. Erik, som gjordes till helgon av sin släkt eftersom dom  b e h ö v d e  ett helgon för att legitimera sej som kungaätt.. (Detta enligt vissa författare, som stöder sej på autentiska källor.. Iallafall vad dom själva säjer)..

 

Påven lär i vart fall avvisat erikarnas begäran om att få kungen helgonförklarad..

 

Att Erik stupade, när han kom ut från mässan den 18:de maj, lär ha berott på att han var stupfull och ur stånd att försvara sej.. Detta hade kommit till påvens kännedom och alltså avslog han den erikska släktens begäran.. 

 

Detta hindrade dock inte släkten från att  s j ä l v  helgonförklara kungen.. Och på den vägen var och är det..

 

Vad som är sant eller lögn är det väl knappast nån som kan veta med säkerhet.. Inte jag iallafall.. Men det är en fascinerande historia.. 

 

Igår kväll tänkte jag ha mej ett litet kalas och köpte vitt vin och en påse räkor.. Räkorna var fadda i smaken och sega som tusan.. Vinet var iallafall bättre, så jag tog ett extra glas och satt sen och lyssnade på musik på youtube..

 

Har man bott i Göteborg har man faktiskt lärt sej hur räkor ska vara.. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards