brimikshallon

Alla inlägg den 13 maj 2020

Av Kerstin Frithiof - 13 maj 2020 07:16


Nu skäms jag.. Stava fel och det i en  r u b r i k  dessutom.. Ordet ska vara   f l u g i g t  och inget annat..


Fadäsen kommer mej att tänka på en annan, och värre, stavningskullerbytta..


Jag jobbade under en tid i mina yngre dagar på en särskola i Karlshamn.. Eleverna var i sena tonåren och hade precis samma intressen som andra ungsomar.. 


En gosse skulle skicka ett fint vykort till sin flickvän, och ville tala om hur vädret var.. Han bad mej hjälpa honom att stava till  m u l e t.. 


Tjänstvillig och glad att kunna hjälpa till, lärde jag gossen att ordet stavades  m u l i g t.. Precis som flugit fast tvärtom.. Om nån begriper  d e t  resonnemanget.. Det handlar alltså om ordklasser och grammatik, nåt som jag anser mej vara rätt så fena på.. Tja..


Kortet skickades iallafall och först  d å  insåg jag vad jag gjort..


Apropå  g r  a m m a t i k.. 


Under nåra år var jag  p o o l  på mitt rektorsområde, och kunde hamna ungefär var som helst i hela grundskolan.. 

Träslöjd undantaget.. Givetvis..


När jag skulle gå in och ta lektioner för språklärarna, sa dom alla, ingen undantagen:-- Du kan väl ta lite grammatik..


Jag begrep ganska snart varför.. Grammatik var som ett rött skynke för eleverna.. Och det är klart.. Begriper man inte vad det handlar om slår man till bromsarna..


En gosse sa en gång, att det här var första gången han förstått vad  o b j e k t  var.. Givetsis, jag hade utgått från begreppet  s e x o b j e k t..


I morse när jag vaknade  s n ö a d e  det.. Stora blöta vantar dråsade omkring i trädgårn.. Termometern visar på strax över noll.. Ur led är vädret.. 


Tack, Amisa, för hälsningen.. Nu fattar vi flugsmällan och går ut på mördarstråt..

 

R i k t i g t  så här illa är det inte ute.. Bilden togs i vintras och visar frusna (antar jag iallafall) sidensvansar i trädgården..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards