brimikshallon

Alla inlägg den 15 maj 2020

Av Kerstin Frithiof - 15 maj 2020 08:57


Jag är så  g l a d..  Det verkar som om trädgårn skulle kunna bli  f i n  i sommar.. Jag jobbar med att hålla undan ogräset och lyckas riktigt bra.. Gräsmattorna har repat sej över förväntan.. Jag klipper dom var fjärde dag..


I går var det dags att klippa.. Det gick bra, men jag var duktigt trött efteråt..


Denna svala, soliga morron tog jag en tur med kameran i trädgårn:

 

Bondsyrenerna, som en gång stod som småskott i Lösen, har bildat höga murar med väldoftande klasar..


När vi var barn brukade vi leta "lyckor" bland syrenerna.. Det var blommor med fem kronblad.. Hittade man en sån gällde det att  ö n s k a  nåt och sen   ä t a  u p p  den.. 


Apropå "äta upp" läste jag i tidningen att nyfikna ungdomar har börjat berusa sej med muskot.. Man kan faktiskt  d ö  av bara en liten dos.. Inte undra på att muskot förr användes som abortmedel..


Åter till trädgårn.. "Back to Basics" som det väl heter numera..


För åtskilliga år sen bestämde jag mej för att skaffa en vit  ä d e l s y r e n.. 


Den trivdes ingenstans utan jag fick flytta och flytta den.. Åren gick, och till sist sa jag åt den, att om den  envisades med att rata växtplatser skulle nästa anhalt bli  t i p p e n..


Det verkade som om den fattade  a l l v a r e t  och såg till att överleva.. Visserligen stod den och tjurade flera år innan den tog skeden i vacker hand och bestämde sej för att samarbeta..


För tre år sen hade den tjurat färdigt och började så smått skjuta skott och ge en och annan blomklase..


Numera är den  s t o r  och rikblommande och håller precis på att slå ut:

 

Det gäller att inte tappa sugen.. Världen är redan tillräckligt full av tappade sådana..


























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards