brimikshallon

Alla inlägg den 28 maj 2020

Av Kerstin Frithiof - 28 maj 2020 08:16


Tack Amisa och Liv för vänliga pianokommentarer.. 


Jag spelade lite, nä  h a m r a d e  ska det vara, i yngre dar, men det blev inget av det.. Så jag sålde pianot.. 


Sej kom gitarrepoken.. Då började jag faktiskt få en aning om vad spelande innebar.. Tack vare en otroligt sträng och petig lärare.. Jag var nästan lite  r ä d d  för honom, men jäklar, vad han lärde mej mycket.. Åtskilligt som inte har mognat förrän nu.. 


När jag nått så långt jag kunde komma, utan att behöva lägga dagar och nätter på att öva, slutade jag.. Jag hade faktiskt både ett jobb, ett hem och en man (!) att sköta.. För att inte tala om tvenne missar och en newfoundland..


När jag så småningom ville börja öva igen, fann jag att jag tappat så mycket på vägen, att jag gav bort gitarren, en handsgjord klassisk en, till mina systersöner.. 


Slut på musiken således.. Punkt..


Men... Förra sommaren  blev jag mer eller mindre handikappad eftersom jag bröt lårbenshalsen och fick hålla mej någorlunda stilla.. D å  började jag fundera på att ta upp spelandet igen.. D e t utövar man ju  sittande..


Och på den vägen har jag börjat min mödosamma vandring igen..


En duktig pianist, som jag bad om råd, frågade om jag kunde läsa noter.. --Jadå, flöjtade jag.. 


--Kan du läsa  b a s n o t e r  också, frågade hon.. --Jadå, trumpetade jag.. Jag trodde jag kunde det nämligen.. 


Vid närmare eftertanke har jag konstaterat att  d e t  hade jag glömt.. Nåja, hittar jag bara C-t på notplanet, ska jag nog klura ut resten också.. För övrigt undrar jag om inte bas-noterna ska stavas med små bokstäver.. Nåja, jag kanske blandar ihop dom med nåt annat.. 


Kommer jag att klara av det här självpåtagna arbetet.. Jag  t r o r  det.. Mitt självförtroende är det nämligen inget fel på.. S k u l l e  det gå åt pipan är det inte hela världen.. Då skaffar jag en  b l o c k f l ö j t..


Nu blir det rensning av uppfarten för tredje gången  denna sommar.. Tala om sisyfusarbete..












Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards