brimikshallon

Alla inlägg under juli 2021

Av Kerstin Frithiof - 7 juli 2021 19:39


Så snyggt det blev på "taggen" när allt ogräset kom bort..

 

I morron fortsätter jag min kamp mot ogräset..


Man kan se, att olivträdet skjutit decimeterlånga skott.. Solrosen till höger har jag inte sått.. Den har flyttat in frivilligt.. Och jag har inte nännts att ta bort den..


Höstastern alldeles intill olivträdet har jag satt dit för att skydda det lilla trädet mot nordanvindarna i vinter..


Jag  t r o r  jag ska plantera en syrenhortnsia i bakgrunden på rosenrabatten.. Jag inbillar mej att den skulle göra sej där..


Tja, den som lever får se..


Nu tänker jag äta lite god choklad och sätta mej att läsa..





Av Kerstin Frithiof - 6 juli 2021 06:58


Jo då, jag och syrsan for iväg till fina affären.. Precis innanför dörren hängde ett par riktigt fina jeans.. 


Jag kastade en hastig blick på storleken.. Jo då, dom skulle passa.. Bara jag höll in magen lite så..


Och passade gjorde dom, men ack, så  k o r t a  dom var i benen..


Den vänliga försäljerskan försäkrade, att längden var precis efter senaste modet, så nu får jag gå omkring med byxbenen på halv stång.. Och med magen indragen.. Men  f i n  kommer jag att vara..

 

Rea var det också och priset var nedsatt med 400 kronor.. 


 

I går kväll tog jag bort all vallmo från rosenrabatten.. Dom hade vuxit sej alltför frodiga, och hotade helt att ta över..


Idag får jag rensa bort kilovis med  å k e r v i n d a  och  d e t  blir inte lätt.. Det verkar som om dom slingrar sej lika mycket  u n d e r  jord som över.. Men med grep och spade ska det väl gå..















Av Kerstin Frithiof - 5 juli 2021 13:18


I morse blev örtbusken klippt, och. om jag får säja det själv,  b r a  klippt.. Man kan se att amaryllisen håller på att slå ut.. Den står fint mot det gröna:

 

Man kan se att gången är rensad från ogräs.. Allt är inte klart än men om ytterligare ett par. tre timmar så..


Just nu kämpar jag med mej själv.. 


På ena axeln sitter den präktige och viskar   s i n a  råd, och på den andra sitter den  slösaktige.. Det är precis som i fabeln "Syrsan och myran".. 


Vad viskar dom då, di hära alverna.. 


Jo, den svarte säjer med len och förförisk stämma:--Åk och handla dej nåt snyggt..


Den vite glor argt och säjer:--Du  b e h ö v e r  inget mera snyggt.. Spar pengarna så du kan skaffa dej kyl-och

frys- anläggningen du håller på och sparar till..


Frestaren:-- Du  h a r  redan så du kan köpa din köksmöbel.. U n n a  dej nåt  s j ä l v.. 


Den förståndige:--Gör dej inte  p a n k.. Var inte så lättsinnig.. Skaffa en  b u f f e r t..


Nu struntar jag i förnuftets röst och åker och handlar nåt snyggt.. Pilutta dej myran.. Leve syrsan..

















Av Kerstin Frithiof - 4 juli 2021 06:17


Nu ska jag berätta om den här växten:

 

Det var en varm sommardag 1988.. Jag krafsade omkring lite lite planlöst sådär i en växtsaming nära grannens fina örtbuske.. 


Och hittade en fingerborgsstor likadan buske, som växte precis på fel sida gränsmarkeringen..


Kriminell som jag var (och fortfarande är) pillade jag upp den lilla plantan och påtade ned den i "rabatten" nedanför vardagsrummets östsida..


Det är med växten som med sötgröten.. Den bara växer och växer.. Så stor som den är i sommar har den aldrig varit..


Dessutom  s t å r  den upp fortfarande.. Den brukar fara illa av slagregn och lägga sej på uppfarten.. 


I går tänkte jag mej att klippa bort dom vissna blommorna..


Men så fick jag se att uppfarten var alldeles grön av ogräs, så jag började rensa den i stället.. Färdig hann jag inte bli, men fortsätter jobba på den idag och i morron.. 










S e n  får jag ta itu med min växt, stulen och planterad för 33 år sen..













Av Kerstin Frithiof - 2 juli 2021 20:16

 Det är den  v i t a  amaryllisen som håller på att slå ut..


Det är mycket med det  v i t a  i dessa dagar:

   


Jag klippte gräset i morse, det lilla som överlevt i torkan vill säja.. Trots att det var tidigt på dagen och inte alltför hett, blev jag totalt slut efter en timmes jobb.. Svetten formligen  r a n n   om mej.. 


Regnet i går gjorde gott.. Det kom över 20 millimeter.. Förhoppningsvis  kommer det lite regn i natt också.. Det behövs..















Av Kerstin Frithiof - 1 juli 2021 09:50


Det  r e g n a r.. Det regnar  o r d e n t l i g t  och himlen är igenmulen, vilket betyder, att det kommer arr rena länge..

Hela dan om vi har tur..


LIlla herr Rönnerdahl har aldrig sett på maken.. Han vill gärna gå ut, men  t ö r s  inte..


-- Kommer att  f l y t a   bort, säjer han förfärat..


Rotblötan kommer att göra  g o t t  på allt som växer.. På bönnernas grödor och på mina körsbär.. För att inte tala om på mina blommor.. Och på ogräset på gångarna..


Förett år sen började jag fundera på att göra nåt åt västsidan på mitt garage.. Där växte björnbärsris och ogräs i stor mängd..

 


Jag satte igång upprensningsarbetet och hann en bit under sommaren 20:

 


Idag ser västsidan ut som följer.. Jobbet är inte på långa vägar klart.. Jag har bara börjat  k ä n n a  mej för tills jag fått klart för mej hur jag vill ha det..


 

Jag kan inte hjälpa att jag känner mej mallig över vad jag åstadkommit.. Arbetet går långsamt, men det går som synes framåt..


Det är inte många plantor jag har köpt heller.. Dom flesta har jag flyttat från andra ställen i trädgården.. Och andra har jag fått.. 


"Proveniens", för att tala med Antikrundan..

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards