brimikshallon

Direktlänk till inlägg 2 maj 2024

Sommar, minsann..

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 2 maj 09:50


Sommaren har kommit.. Förhoppningsvis för att stanna.. Det  b l e v  grönt till Valborg trots att det verkade ha stannat av för ett par veckor sen..

 

Jag var ute för att fota trädgårn den första maj, och då kom herr Rönnerdahl för att dra sitt strå till stacken.. Förtjusande som han är (mitt konstaterande) stal han hela föreställningen..

 

Vi är tre gamla barn från avkroken vi bodde i när vi var små.. Ibland träffas vi och går ut och fikar eller äter en bit mat.. Det är R. äldst av oss och den enda gossen i skaran.. Och så är det U. och undertecknad..

 

I eftermiddag ska vi träffas på konditori Kristin i Karlshamn och det ska bli trevligt..

 

Rensningen av uppfarten fortskrider enligt planerna.. Igår lyckades jag dessutom gräva ner mina dahlieknölar.. Det skulle behövas lite  r e g n  för att dom ska må bra och börja växa..

 

Visserligen har jag en  k r a n  på utsidan av huset så jag kan  v a t t n a, men när jag försökte släppa på vattnet igår hade kranen beckat fast och går inte att rubba.. Inte ens med hävstång gick det.. Jag får ringa rörmokarn.. H a n  bör väl kunna fixa så jag får vatten..

 

Jag har en vacker herrgårdsbegonia, som jag fick av Agneta för flera år sen.. Förra året var den så vidlyftig att jag fick sätta den i en spann.. Hela ekipaget åkte ner i källaren i höstas, och när jag tog upp det häromdan såg det ut så här:

 

Dom här enorma stänglarna tänker jag klippa ner duktigt.. Om det börjar växa blad och blommor på dom,  blåser hela härligheten sönder på nolltid.. Även om spannen står någorlunda skyddat på trappan..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 14 maj 17:25


  Redan syrenblomning.. Så här tidigt brukar den inte infalla.. Men härligt är det med syrener.. När jag var barn letade vi lyckor bland blommorna.. Jag vill minnas att det var blommor med fem små kronblad som var lyckobringare..   Hittade vi...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 13 maj 17:51


  Så roligt att min lilla prydnadsapel, som jag planterade för två år sen, har börjat blomma..   Jag var precis ute och tog kortet.. Visst är det lilla trädet  f i n t..   Det står tillsammans med åtskilliga andra buskar och örter, men do...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 11 maj 10:21

  I dag är det den elfte maj, jippii...   --Jaha, undrar givetvis varje förnuftig person i det här landet.. --Vad är det för märkvärdigt med det då..    Varje förnuftig svensk  u t o m  alla förnuftiga och oförnuftiga i  M ö r r u m.. För i...

Av Kerstin Frithiof - Fredag 10 maj 10:07

  Jojomän.. Flytten av fjärilsbusken gick bra.. Visserligen hade den djupa rötter så jag fick gräva ordentligt för att få upp den, men  p l a n t e r i n g e n  gick som en dans..     Man kan se dom nya skotten längst ner på plantan.. Rester...

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 9 maj 09:25

I höstas fick (läs tiggde) jag en buske som skulle slängas.. "Den var inte livskraftig", sa hon, som stod med spaden i hand för att gräva upp den misshaglige..Men jag, född optimist, trodde att busken skulle trivas bättre om den fick flytta till en a...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards