brimikshallon

Direktlänk till inlägg 17 mars 2013

Abrakadabra..

Av Kerstin Frithiof - 17 mars 2013 07:51


--Go´söndag, matte..

--Go´söndag mina små möss..


Hundarna skruvar ner sina trinda bakar på golvet och tittar uppfordrande på matte..


--Jo, om du vore tjugo år igen.. Vad skulle du göra då..

--Gud förbjude.. Menar ni vad jag skulle välja för yrke, eller vad menar ni egentligen.. Ni kanske undrar om jag skulle skaffa  h u n d a r  igen..

--Nja, vi menar.. Vad skulle du göra för att försörja dej..

--Yrke således.. Tja, det tål att tänka på..


Matte ser fundersam ut.

--Mjao, tjao.. Förmodligen skulle jag välja ett  f ö r s t å n d i g t  yrke.. Nåt i stil med det jag har haft.. Fast..

Eftersom det här bara är en tankeoperation: Jag skulle vilja bli  m a g i k e r..


--Vad gör en  s å n .. Hundarna har aldrig hört talas om nåt sånt yrke..

--Jo, en magiker  t r o l l a r.. Ofta på cirkus eller varité, men  j a g  skulle helst vilja bli  g a t u m a g i k e r ..


Hundarna sitter tysta och smälter det matte sagt.. Hallon gapar stort av förvåning.. Lilla mor ser tvivlande ut.. Fnyset är inte långt borta..


Så matte skulle således ge sej ut och trolla på gatorna.. För lilla Hallon verkar det snarare som om hon skulle ge sej ut och  t i g g a.. 


--Vad ska  v i  göra när du är ute och trollar, matte, frågar vi.. Lite skräckslagna så där..


--Tja, ni kan hjälpa till.. En av er kan gå med hatten i tassen medan jag trollar bort den andra..



Våra ögon blir större och större.. Svansarna kryper in i sina fåror och vi kan knappt tro vad vi hör.. Trolla  b o r t ..


--Jo då, stoltserar matte.. Magiker brukar trolla bort folk och fä.. Jag skulle tillexempel kunna trolla in lilla Hallon i en skokartong och limma igen locket medan lilla mor gick och tog betalt..

Sen blev det lilla Hallons uppgift att ta sej  u r  lådan efter det jag slängt den i havet.. Då kunde vi kallas oss "Magikern och Utbrytarkungen".. 


Så alldeles förfärligt hemskt.. Jag stirrar skräckslaget på matte..


D å  kommer fnyset.. Det värsta fnys lilla mor nånsin fnyst.. Lilla Hallon försöker sej också på ett litet skräckslaget fnysande..


--Lilla, lilla älsklingarna.. Jag bara skojar.. Jag skulle aldrig duga till magiker och  a l d r i g  nånsin skulle jag trolla in nån av er i en skokartong och slänga den i havet medan den andra tog betalt..


--Men, allvarligt talat, så  ä r  det så magiker arbetar.. Och jag lovar att det inte är på riktigt.. Dom bara lurar folk att tro att dom gör allt det här kusliga..


Matte lockar på oss med sin snällaste röst och lilla mor hoppar elegant in i famnen på henne.. Lilla Hallon står på golvet och försöker kravla sej upp han också.. Då tar matte och  l y f t e r  upp mej som så många gånger förr..


Hundarna snor sej till rätta och sen kommer den: h u n d s u c k e n.. Matte gör ett litet motsvarande mänskoljud och sen sitter vi så en lång, lång stund och bara mår..




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Lördag 27 april 17:24


  Jag tog en promenad i förgår nere vid Gedabjer  (Getberget) i närheten av Listers Huvud och fann att småbokarna har börjat slå ut.. Det har jag för övrigt redan berättat om..     Med det varma och soliga väder vi har idag lär det inte dröja...

Av Kerstin Frithiof - Fredag 26 april 09:38


  I går gjorde jag en duktig promenad i skogen nånstans runt Listers Huvud.. Vädret var fint med sol och lagom vind och jag hade kameran med.. Ville väl fota  v å r e n  kantänka..   Jodå.. En och annan småbok hade börjat lövas..    För ö...

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 25 april 09:49


  I går åkte jag förbi strandängarna, där Sweden Rock har sin spelplats, och  fann, att man redan börjat jobba där..    Då slog det mej: Det är inte ens två månader kvar tills det rockas loss här i Norje..   Alla vi norjebor  ä l s k a r  r...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 22 april 14:24


  Det händer faktiskt att solen skiner ett litet tag.. En, som  d å  passar på att hitta en varm och solig fläck, är lilla  herr Rönnerdahl: Jag förstår honom.. Och kallar bilden "Solkatt".. Riktigt fyndigt om jag får skryta lite..   Vad ...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 20 april 10:18

  "På väg mellan två jobb" och "Buss och kram" är trevlighetsnoteringar som jag har sett på bussar här i trakten.. Det finns säkert fler, men dom har jag inte noterat.. Förr stod det alltid "Går ej i trafik" på bussar ur tjänst.. Det här nya blir m...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards