brimikshallon

Direktlänk till inlägg 4 september 2013

Lite botanik..

Av Kerstin Frithiof - 4 september 2013 08:07


Minsann.. Till skogen kom vi i går eftermiddag.. Och lösa sprang vi praktiskt taget hela tiden..

Det var en idealisk utespringardag.. Varmt och skönt, men inte tungt och fuktigt, som det ofta är här vid havet..

Nåra svampar, som det kunde löna sej att ta med hem, såg vi inte.. Inga giftsvampar heller..


Det är otroligt mycket äpplen i år.. Inte hos oss emellertid, eftersom matte lär forsla bort våra fruktträd den gången hon förvandlade trädgårn från djungel till ödemark..

Så småningom planterade hon ett par körsbärsträd.. Dessutom har det tillkommit en rönn.. Varifrån  d e n  kom har vi inte en aning.. I sommar satte matte en vit klätterros nedanför rönnen.. Det är väl meningen att dom ska börja trivas ihop..

Eftersom rosen fick duktigt med gössel när den planterades, tackade även  r ö n n e n  och tog för sej..

Så frodig och fin som den blev av det kosttillskottet har den aldrig varit förr..


Matte har så smått börjat begripa att man måste dänga på ordentligt med gössel om växterna ska trivas..


--Ska höra med nån bonne eller trädgårdsmästare hur och när och hur mycket gössel jag ska lägga på, säjer hon fundersamt.. Och hur mycket..


--Var ska du få all gösseln ifrån, undrar hundarna..


--Tja, säjer matte.. Jag får väl  k ö p a  den.. Det finns både kodynga och hönsskit att köpa säckvis.. Jag tänker inte gå ut på betesängarna och samla ihop den..


I dag ska matte åka och inhandla en spindelled till sin bil.. Den fick nämligen anmärkning för att en sån led glappade..

Tro inte att matte ska sätta in den här mackapären själv.. Der duger  hon inte till.. Magnus på Pukaviks bilservice ska sköta om den detaljen..


Hundmat står också på inköpslistan.. Överst på inköpslistan..












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 14 maj 17:25


  Redan syrenblomning.. Så här tidigt brukar den inte infalla.. Men härligt är det med syrener.. När jag var barn letade vi lyckor bland blommorna.. Jag vill minnas att det var blommor med fem små kronblad som var lyckobringare..   Hittade vi...

Av Kerstin Frithiof - Måndag 13 maj 17:51


  Så roligt att min lilla prydnadsapel, som jag planterade för två år sen, har börjat blomma..   Jag var precis ute och tog kortet.. Visst är det lilla trädet  f i n t..   Det står tillsammans med åtskilliga andra buskar och örter, men do...

Av Kerstin Frithiof - Lördag 11 maj 10:21

  I dag är det den elfte maj, jippii...   --Jaha, undrar givetvis varje förnuftig person i det här landet.. --Vad är det för märkvärdigt med det då..    Varje förnuftig svensk  u t o m  alla förnuftiga och oförnuftiga i  M ö r r u m.. För i...

Av Kerstin Frithiof - Fredag 10 maj 10:07

  Jojomän.. Flytten av fjärilsbusken gick bra.. Visserligen hade den djupa rötter så jag fick gräva ordentligt för att få upp den, men  p l a n t e r i n g e n  gick som en dans..     Man kan se dom nya skotten längst ner på plantan.. Rester...

Av Kerstin Frithiof - Torsdag 9 maj 09:25

I höstas fick (läs tiggde) jag en buske som skulle slängas.. "Den var inte livskraftig", sa hon, som stod med spaden i hand för att gräva upp den misshaglige..Men jag, född optimist, trodde att busken skulle trivas bättre om den fick flytta till en a...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards