brimikshallon

Direktlänk till inlägg 26 februari 2017

Kallt och blött..

Av Kerstin Frithiof - 26 februari 2017 08:01

    

Skogen var vad som gällde i går.. Matte och hunden var på Stiby.. Det var blött och kallt där, och hunden var inte speciellt  t a c k s a m  för att hans mänska tagit ut honom..


All snön är borta vid det här laget.. Och matte fröjdar sej..


Eftersom det inte varit frost och tjäle i vinter har  o g r ä s e t  frodats.. Både i rabatter och på uppfarter..  


Matte påstår, att det just nu gäller nån slags  i c k e t i d.. Det är varken vinter eller vår..


Det tog två veckor efter tandutdragningen innan lilla hunden kom i gammal god forn igen.. Men  n u  är det full fart på honom.. Lek och vrål och morr..


Det är  s ö n d a g,  och inte en kotte syns på gatan..


--Vad  g ö r  alla mänskor och hundar på söndagsmorgnarna, matte.. Det är en  h e l  timme sen  v i  var ute, och ännu har ingen annan visat sej..


--Vet du lilla korv, jag tror att folk och hundar  s o v e r  så här dags på söndagarna..


--Vi, som själva bestämmer över vår tid, kan vara ute och skramla hur tidigt (eller sent) som helst, men för alla dom, som jobbar och inte själva bestämmer, måste det vara skönt att får sova  e n  morron iallafall..


Att det finns folk och hundar, som inte själva bestämmer över sin tid, var en nyhet för lilla Hallon.. J a g  har alltid trott, att alla andra hade det som vi.. Komma och gå som man själv vill..


Alltid lär man sej nåt.. Så säjer iallafall matte, och för henne är det obegripligt viktigt att hålla på och lära sej..


För lilla hunden spelar lärandet mindre roll.. Jag tycker jag redan kan allt jag  b e h ö v e r  kunna..


 

Den här tröjan, som matte egentligen aldrig använder, hon är nog rädd att nån ska tycka, att den är spot on, får avsluta den här krönikan, skriven en grådaskig söndagmorron i nådens år 2017, när som sagt varken folk eller hundar har vaknat och gått ut..


--Ä r  du egentligen fullt klok, matte.. En sån lång och konstig mening du fick ihop.. Tror du verkligen att nån enda mänska kommer att orka läsa klart den.. Lilla Hallon slår sej för pannan..


--Tja, mja, jag vill nog hänföra den till avdelningen  s t i l a n d e.. Man behöver inte bara stila med utrikiska..


Lilla Hallon undrar i sitt stilla sinne, och inte stilande kan hänföras till dödssynden  h ö g m o d..














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards