brimikshallon

Alla inlägg den 21 juni 2013

Av Kerstin Frithiof - 21 juni 2013 08:32


--Matte, har  d u  folkdräkt.. Det har du väl inte, säj.. Hundarna har svårt att tänka sej matte svassa omkring i tjock yllelångkjol, förkläde och åtsittande väst.. Dessutom skjorta med broderier och till råga på allt löskrage och silkesjal..


--Jo då.. D e t  har jag allt.. Fast jag har inte haft den på mej på väldigt länge.. Sista gången jag skrudade mej i folkdräkt var på missommaren 1987..


--Men matte, du kan väl sätta på dej folkdräkten  i  d a g .. På missommarafton.. Det vore väl  f i n t.. Och så kan vi gå tillsammans och dansa kring stången nånstans..

Hundarna är helt överväldigade av att matte äger en folkdräkt.. 


Vi kan se, att matte känner sej frestad av hundarnas förslag.. Men så slår hon bort tanken.. Det syns tydligt på henne det med..


--Det är för  v a r m t  och skjortan har hängt och blivit  g u l  och så  s t i c k s  kjolen  och förklädet  s n o r  sej om benen på mej och  t r o l i g e n  kan jag inte knäppa  v ä s t e n  längre..


Det var många invändningar det.. Vi små hundar tror oss förstå att matte är lite för  b e k v ä m  för att plocka fram den här skruden.. Dessutom verkar det som om tiden för folkdräkt har flytt.. Tåget har gått.. Alltså..


--Varför skaffade du folkdräkt, matte.. Hundarna kan inte släppa tanken på matte iförd nåt så otidsenligt och obekvämt som en blekingedräkt i all dess prakt..


--Tja, när jag kom till Mörrum som ung lärare och såg kollegorna i sina folkdräkter på skolavslutningen så kände jag att jag också ville vara så här fin.. Så den sommaren sydde jag mej en folkdräkt.. Ja, inte  v ä s t e n  förstås.. Den beställde jag hos Hemslöjden.. Men alla broderierna.. Och dom var många.. Välgjorda blev dom också.. Och vackra..


--Men, gaska upp er.. Jag ska hämta dräkten så ni får titta på den.. Ta på den gör jag emellertid  i n t e..


Med det får vovvarna låta sej nöja..


För övrigt lär det inte   bli så mycket med dansen kring stången i dag.. Det mulnar på och enligt  SMHI  ska det bli ett sjusärdeles regnväder fram på dan..


Det här med  d a n s  kring stången begriper inte hundarnas sej på..  Det verkar som om både vuxna personer och deras  barn  har stor glädje av att springa runt stången och tralla och sjunga till dragspel och fiol..


Och så sjunger man om  grodor och rävar men  a l d r i g  om  h u n d a r.. Och om hur man tvättar och väver och sår havre.. Och vad  "röda gullband"  är har vi ingen aning om..

--Inte jag heller, säjer matte.. Men medge att det låter fint "röda gullband"..  
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards