brimikshallon

Alla inlägg den 19 april 2015

Av Kerstin Frithiof - 19 april 2015 06:33

    

En av årets värsta ångestar för matte är första gräsklippningen på våren..


--Varför är det så, matte.. Hundarna tittar medkännande på sin mänska..


--Jo, för det första kan jag inte veta om maskinen går igång.. Jag kan inte heller veta om kniven fortfarande är skarp nog att skära  a v  gräset med.. Och sist, men inte minst, är gräset i sånt skick, att det  g å r  att klippa..


Igår gick matte och  l o g i s t i s e r a d e  och sneglade på gräsmattan.. Väldigt ankommen efter vintern var den.. Mossa och tuvor och ytterst lite anständigt gräs.. Och det som fanns, var högt och svajigt..


--Ska du inte sätta  i g å n g.. Hundarna var otåliga.. Gå så där och skjuta upp det nödvändiga.. Det liknar på inte sätt  o s s..  Inte matte heller.. Om sanningen ska fram..


Matte drog på sej sina spruckna stövlar och masade sej ut.. Bensin fanns kvar sen förra sommaren.. En flaska startgas också..


För ett par veckor lyckades hon dra igång gräsklipparen på försök, så hon trodde nog att  d e t  skulle gå i går också..


Alldeles uppenbart fick hon igång maskinen, för utanför hördes ett förskräckligt bullrande.. Vrål och knatter av värsta sort..


Efter nån timme kom matte in igen.. Varm och trött.. Men lycklig..


--Nu gör jag ingenting i trädgårn mer i dag, sa hon trotsigt.. Och på måndag är det jag som åker och köper gräsmattegödning.. Om jag gösslar varannan månad och klipper ofta kan det nog bli fint en gång till hos oss, sa hon..


--Jag undrar, sa hon sen.. Jag undrar om inte en gammaldags  h a n d d r i v e n  gräsklippare vore att föredra..


--Eller en  s j ä l v g å e n d e,  fnissar hundarna..


Det är som sagt söndag, veckans tristaste dag, den dag då franska  b a r n  går och har tråkigt i sina vita, fina klänningar och högtidliga knickerbockers.. Allt enligt visan  "Les enfant s´ennuient les dimanches"..


--Stavade du  r ä t t   nu, matte.. Hundarna  ä r  angelägna om att matte inte ska göra en massa fel.. Varken i trädgårn, köket eller i datorn..


--S ä k e r  kan man aldrig vara.. Varken i trädgårn, köket eller med utrikiska.. Matte slokar.. Glaset verkar tömmas..


Det gäller för vovvarna att muntra upp henne.. Det gör vi genom att föreslå en färd till skogen..


--Eller en extra  f r u k o s t.. Lilla mor skiner av stolthet över att ha kommit på nåt så bra..


Lilla Hallon, i sin tur, kommer på nåt  ä n n u  bätte för att få matte på gott humör..


--Sätt in ett foto.. Gör det, snälla, så kommer du att må mycket bättre..


--Äsch, mattes glas börjar tömmas igen.. Om jag  t a r  ett litet kort och vill göra det i normalstorlek blir det jättelikt, och vill jag sen flytta det eller göra det mindre, ber datorn mej göra det och detta på ett språk, som jag  i n t e  behärskar.. Det är inte bara les enfants som s´ennuient les dimanches.. Les femmes gör det lika mycket.. Åtminstone "cette femme"..


--Nu säljer jag kameran.. Den är inte mycket begagnad så jag kan få nåra kronor för den.. Och sen åker vi till fjälls, vovvarna..


--Men i fjällen  b e h ö v e r  du kameran, matte..


SUCK















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards