brimikshallon

Alla inlägg under februari 2017

Av Kerstin Frithiof - 6 februari 2017 08:43

    

Idag  s n ö a r  det.. Men bara  l i t e.. En och annan flinga seglar nästan  f ö r s y n t  ner och smälter på marken..


Matte, som  i n t e  är nån snövän, hoppas att snön ska fortsätta att smälta.. Lilla Hallon kvittar det lika..


Igår hade vi inte ut bilen ur garaget.. Idag ska matte åka in till Karlshamn ett ärende..


--Hoppas karetan går igång, säjer matte..


--B r u k a r  den inte det då.. Lilla Hallon kan inte minnas en enda gång bilen inte startat..


För tio dar sen fick matte en bukett tulpaner.. Idag var dom förbrukade..


--Fantastiskt att dom klarade sej så länge, säjer hon belåtet..


Nu har lilla hunden fullt ut accepterat loppissoffan.. Jag klarar tillåmed av att  h o p p a  u p p  i den utan hjälp..


Det är  m å n d a g  och veckans  b ä s t a  dag.. Det är inte klokt så mycket roligt som ligger framför oss.. Bara tanken gör lilla Hallon alldeles till sej..


Alla promenader vi ska göra.. Och färder till skogen..


--Och all  m a t  jag ska tigga.. Lilla Hallon blir fullkomligt  l y r i s k..


--Och all mat jag ska  f ö r v ä g r a   dej, lilla tjockis..


 Och så fick mänskan sista ordet.. Suck..

 

Visst passar det med en  s o m m a r b i l d  som motvikt mot snö och vinter..


Missommarblomster och bleka rosenkragar i trädgårn i juni i somras.. Nåra vissnande påskliljeblad kan man också se..


Matte klipper inte av såna blad.. Näringen får gå tillbaka till löken..
















Av Kerstin Frithiof - 5 februari 2017 08:43

     

--"Godda på er alla, mitt namn är Karl Nilsson.. En visa vill jag sjunga.. Den handlar om mej själv"   ..


Så har matte gått och gnolat dom senaste dagarna.. Och så har hon sett så både sorgsen och full i skratt ut, att jag till slut bara måste fråga vad det var för en långtråkig vers hon gick och sjöng..


Jo då.. Det är ett gammalt revynummer, som Povel Ramel framförde för närmare 50 år sen..

Han kom instapplande på scen som en gammal, förbrukad man och sjöng en ändlös visa om sitt trista och enahanda liv från vaggan till graven..


Egentligen var det en djupt tragisk sång, men folk skrattade och skrattade och skrattade.. Ingen tänkte på, att det egentligen var om  a l l a s  gråa liv han sjöng..


--M-men matte.. Det är ju  s å  lilla Hallon också berättar om sina dar.. Jag går upp, äter, går ut och lyfter ben, sover (numera i nya soffan), äter, går förhoppningsvis till skogen, sover, äter, leker lite, gormar och skäller, äter, kvällskissar och går till sängs.. Plötsligt märker jag hur  e n a h a n d a  och förutsägbara mina dar är..


--Mina är inte mycket innehållsrikare dom, säjer matte fundersamt.. Det mesta gör vi faktiskt tillsammans..


--Det är väl bara när du är ute och påtar eller åker till stan som våra dar skiljer sej från varandra.. Svansen dalar mer och mer..


Hade matte en svans skulle den säkert ha börjat dala den också..


Vädret är grått, det är söndag och både hund och mänska har upptäckt hur lite vi egentligen  g ö r  med våra liv..


--Vi ändrar på detta, matte.. På studs helst.. Tanka bilen så åker vi till fjällen, där vi aldrig har varit, eller till Rom, där både du och Caesar, men inte lilla Hallon, har varit.. Bry dej inte om nåra förberedelser.. Sätt oss i bilen bara.. Och  å k..


M-men.. Matte verkar tämligen förvirrad.. M-men alla  r ä k n i n g a r, som börjar droppa in snart.. Vad ska vi göra med dom..


--Dom får väl ligga till sej tills vi kommer hem igen.. Om vi nu nånsin  g ö r  det..


 

    

--Vad säjer du, matte.. Ska det inte bli roligt att träffa den här mannen.. Tror du han gillar  h u n d a r..


H a n s  liv var iallafall inte enahanda..


--Nä, men så blev han  m ö r d a d  också..


Äsch..















Av Kerstin Frithiof - 4 februari 2017 09:20

    

Minsann.. Det blev en timme på Stiby i går.. Och jag gjorde som vanligt.. Stannade och nosade och kissade och satte en förfärlig fart och hann upp matte och Agneta, som också var med, på nolltid..


--Han springer som en hjort, sa matte stolt, och Agneta höll med..


Ibland sitter matte och knappar in You Tube.. I förgår fick hon in nåt, som hon inte riktigt  v e t  om hon ska tro på:

Vladimir Putin sjungande Blueberry Hill på nån slags  k ä n d i s g a l a i USA..


--Har svårt att tro att det verkligen  ä r  Putin säjer hon, men menar samtidigt, att sångaren är alltför lik honom för att man utan vidare    ska avfärda det hela som ett imitationsnummer..


--Det ingår kanske i nå form av  c h a r m o f f e n s i v,  säjer hon, men skakar samtidigt på huvet..


--Han lär ju dessutom ha medverkat i en  a l m a n a c k a,  gullandes med kattungar och demonstrerande sin bara överkropp..


--Tja, säjer hon vidare.. Ställer han inte till med  v ä r r e  saker får han gärna visa upp sej precis som han är skapad.. Med inhållen mage och annat han kan tänkas vilja framhålla..


--Hela föreställningen går kanske ut på att demonstrera nån slags  f o l k l i g h e t,  säjer hon..


--Fast, jag måste erkänna, att Putin är  betydligt mer tilltalande än Trump, säjer hon vidare och ser eftertänksam ut..


--Trumps senaste tokighet lär ha varit att hota dra in anslagen till Berkeley University, eftersom studenterna där behagade demonstrera mot en ultrakonservativ talare..


--Hade talaren varit ultraradikal hade han nog inte nöjt sej med att hota..


--Ska vovven dra slutsatsen, att du inte är särskilt förtjust i Trump, matte.. Att du tillåmed  f ö r e d r a r  Putin framför honom..


--Pest eller kolera, vovven.. Men Putin verkar iallafall ha alla hästarna där dom ska vara.. Trump har väl knappast nåra hästar alls..


 

Hotfull himmel över Norje.. Den är nog hotfull över hela världen i detta nådens år.. H u r  tänkte Amerika...












Av Kerstin Frithiof - 3 februari 2017 08:47

    

--Kul, matte.. Vad betyder  d e t.. Lilla Hallon har uppfattat, att just ordet "kul" är minst sagt frekvent i TV.. I stort sett alla använder det lite hur som helst.. Vad det verkar..


--Tja, mja.. Matte tycks fundera.. Det betyder att nåt är roligt och trevligt.. Mysigt och gott på alla sätt..


--Så det är ett  b r a  ord då, matte..


--Tja.. E t t  av alla dom ord, som beskriver nåt positivt..    


--Jag har aldrig hört  d e j  säja "kul".. Betyder det att du  i n t e  har trevligt och mysigt..


--Nja.. Jag har nog aldrig använt just  d e t  ordet när jag mår bra eller har roligt.. På min tid var det nog mest barn, som använde det.. Lekte och hade kul.. Så sa man..


--Har vovven fått svar på sin fråga..


--Ja tack, matte..


--KUL, vovven.. Kul..


Lilla Hallon är terrier och en mycket  e n v i s  liten hund.. Min mänska påstår, att alla hundar  h o n har haft har varit envisa, men att hennes små borders har tagit priset..


--Är det  b r a  att vara envis.. Lilla Hallon har många frågor denna morronstund..


--Till en viss  g r ä n s  är det säkert bra, men drivet till ytterlighet tror jag det är tämligen dåligt..


Lilla hunden sitter tyst och smälter det han nyss fått höra.. Sen tar han liksom sats och kommer med en ganska given följdfråga..


--Är  d u  envis på ett bra eller dåligt sätt, matte..


--Lilla, lilla Hallon.. Jag är inte envis alls.. Snarare smått  v e l i g..


--Är det bra att vara  v e l i g  då, matte.. Vovven förstår att velighet är envishetens motsats..


--För mycket och för lite skämmer allt, brukade  m i n  lilla mor säja,  och det gäller såväl envishet som velighet..


--Lagoma korvar är bäst, sa ofta min syster.. Och det betyder väl ungefärligen detsamma..


--Jaha, då får lilla hunden tacka för upplysningarna.. Vovven har fått en del att tänka på.. Det ska jag göra senare idag.. Just  n u  tänker jag ta mej en liten lur..


KUL..


 






























Av Kerstin Frithiof - 2 februari 2017 09:17

    

--Hihihahaa..


--Vad är det som är så roligt, matte.. Lilla Hallon förstår inte alls mänskans munterhet..


--Titta vilken förbättring.. Matte visar på brevlådan.. Den, som hon  n ä s t a n  klistrade en felvänd siffra på..


Följden blev förstås, att fyran kom alldeles för långt åt vänsterkanten.. Detta skedde som synes i somras.. Floxen blommar.. En ringblomma också..

 

Nu har  f å g l a r n a  fixat till brevlådelocket så siffran verkar ha flyttat sej aningen år höger..

 


--Tycker du verkligen att detta är  r o l i g t,  matte.. Lilla Hallon känner sej förbryllad..


J a g  tycker bara att det är  f u l t.. Egentligen hoppas jag att fåglarna träffa  f y r a n   nästa gång dom bombar brevlådan.. Då kanske matte skaffar en ny och  s n y g g  låda, som lilla hunden inte behöver  s k ä m m a s  för..


Men matte bara fortsätter att skrocka.. Och så tar hon tillåmed ett  k o r t  på eländet..


Om en stund ska matte åka till E.. Damerna ska  m e d i c i n e r a   E:s   k a t t..


Tydligen måste det till två personer för att trycka en sked medicin i en liten katt.. En håller missen och den andra öppnar gapet på den och häller i medicin..


Apropå  k a t t..

Idag har jag och Tajson hälsat vänligt på varandra för första gången på nästan fem år..


Jag håller tydligen helt på att glömma lilla mors lärdomar och återfalla till att bli den beskedliga lilla hund jag var förr i tiden..


--Kunde du sen glömma bort att skrika och vråla så fort du kommer utanför dörren, vore det en ren välsignelse.. Matte rynkar missnöjt ögonbrynen.. 


Matte  ö v e r d r i v e r  som vanligt.. Jag är mestadels alldeles  t y s t..













Av Kerstin Frithiof - 1 februari 2017 09:25

    

--Dödssynder, du matte.. Det var länge sen vi diskuterade  d e t  ämnet.. Har du lagt dej till med nåra  n y a  sådana sen sist..


--Är du tillexempel  h ö g m o d i g,  eller  a v u n d s j u k..  L a t  vet jag att du är, så det behöver du inte bry dej om att nämna..


Matte lägger pannan i djupa veck, och verkar ta lilla hundens fråga på allvar..


--Högmod finns inte på min syndalista.. Inte motsatsen  ö d m j u k h e t   heller.. Iallafall inte överdriven sådan.. Ödmjukhet är för övrigt ingen synd alls.. Åtminstone inte  ä k t a  ödmjukhet..


--Motsatsen, detvillsäja  o ä k t a  ödmjukhet finns emellertid, men då får man närmast räkna det som nån slags lögn, och då blir det synd, dödssynd tillåmed.. 


Och så börjar matte tänka på  a v u n d,  som ju lilla hunden också frågade om.. Då blir det lite mer komplicerat..


--Jag avundas ingen mänska detta livets goda, men icke desto mindre finns det en slags avund som gnager mej, säjer hon.. Och den fula egenskapen dyker upp när jag hör om unga mänskar, och reser jorden runt, utforskar och roar sej..


--D e t  fanns inte på kartan i min ungdom, säjer hon.. Iallafall inte för mej..


--Möjligen en och annan välorganiserad språkresa till England eller Tyskland för dom som hade råd..


--Och en sån språkresa gjorde jag  först när jag var i femtiårsåldern..


--Fast, tillägger hon eftertänksamt, det är inte  r e s a n d e t  som sådant jag avundas dom.. Nä, det är  m o d e t  att ge sej av på resorna.. D e t  gör mej avundsjuk..


--Hade du inte det modet då, matte.. Hunden tycker nog att hans mänska är karsk så det förslår..


--Nä, tyvärr var jag både blyg och bortkommen.. Är så i viss mån fortfarande..


Jag nämnde för nån dag sen, att jag var mycket konservativ.. Det som alltid funnits ska finnas kvar i all evighet, amen..


Nåt, som ställde hela min konservativa lilla tillvaro på kant, var, när matte slängde ut skinnstolarna och satte dit en loppissoffa istället..


Jag vägrade, tvärvägrade, att ligga i soffan.. Inte ens när matte satt där, klarade jag av att vistas där..


Nu har det gått ett par veckor och jag har vant mej.. Fortfarande hoppar jag inte upp i soffan, men jag vill gärna vara med matte där.. Och, märkligast av allt, om hon går därifrån ligger jag  k v a r..


Matte är mer och mer nöjd med soffan..


Hon har ställt en hög pall med en torr växt i en flaska och en fruktansvärt tung prydnadselefant av nån slags trä, som hon för övrigt köpt på samma loppis, på ena sidan av soffan.. På den andra är vår gamla lampa placerad.. D e n  köpte matte samtidigt med skinnstolarna..


Mattan har hon svängt på så den kommit på tvärs mot rummet..


Matte tycker hon har gjort det fint, och lilla Hallon börjar, som sagt, så smått att  v ä n j a  sej..

 

Matte är nöjd och lilla hunden börjar  v ä n j a  sej..  


Igår var vi för övrigt på Sternö, som matte fortfarande envisas med att stava med "e".. Tala om att vara konservativ.. Tänk om  d e t  också är en dödssynd..
















Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards