brimikshallon

Alla inlägg under april 2018

Av Kerstin Frithiof - 7 april 2018 08:10

     

I natt har jag haft en sån där natt igen.. Två gånger fick matte palta på sej och ta ut mej.. Den tredje gången kom det på sovrumsgolvet.. Och då var det duktigt  l ö s t..


--Alltid något att det inte kom i  s ä n g e n,  var mattes kommentar..


Nu sover jag uttröttad i loppissoffan..


Matte är faktiskt uttröttad hon också.. Jag hoppas hon kommer och sätter sej hos mej.. Jag sover så mycket bättre när hon är med..

 

Bilden är sen förra månaden, men både soffan och hunden ser likadana ut idag..


Igår eftermiddag mådde jag riktigt bra och hade fart på tassarna när vi kissrundade i tallet.. Men  d e t  vände som sagt i natt..


Nåra nya  k r a m p e r  har jag tackålov inte haft..


Veterinär Andrea ringde i går och hörde hur jag mådde.. Om ett par veckor vill hon titta på mej igen..


Det går väl an om hon nöjer sej med att  t i t t a,  men lilla hunden misstänker att hon kommer att sticka nålar i mej och  d r ä n e r a  mej på blod..


Min mänska var borta i går kväll.. På avskedesfest hos en grannfru, som har bott här lika länge som matte..


--Det blir  t o m t  efter henne, säjer matte med känsla..













Av Kerstin Frithiof - 6 april 2018 08:12

     

Idag är det två dar sen jag fick medicin för mina kramper.. Jag mår bra, fast lite slö är jag förstås.. Men det hade veterinär Andrea förberett oss på..


I morse ville lilla hunden  i n t e  går ut.. Det blåser nämligen, om inte  f u l l  så åtminstone  h a l v  storm..


--Inte kommer du, lilla tjockis, att blåsa bort, sa matte försmädligt när jag satte alla fyra i marken och vägrade flytta mej..


För två dar sen försvann vintern, och vips, dök den här lilla skönheten upp på vår gräsmatta:

 


--Usch, sa matte och betraktade missmodigt en liten oljefläck på uppfarten.. Lika bra att åka till verkstan och be dom titta till bilen.. 


--Visst brukar du säja, att om det inte är veterinärn så är det verkstan, som tar hand om dina pengar..


--Ja min älskling, och den här veckan blir det troligen båda två.. Och  n ä s t a  måste jag köpa nya däck..


--Har du till  h u n d m a t  sen då.. Svansen i stand-by-läge..


--Nättopp, lilla korv.. Nättopp..













Av Kerstin Frithiof - 5 april 2018 08:17

     

I går vid elvatiden fick jag ett  f r u k t a n s v ä r t  krampanfall.. Matte ringde och veterinär Andrea skrev ut medicin..


Matte iväg på studs och hämtade ut burken..


E t t  anfall till hade jag i går en stund efter att ha fått första pillan.. Och en ansats till skov på kvällen.. Men sen har jag mått bra..


Måtte det hålla i sej.. Det hoppas både hund och mänska..


--Är det inte själve fan att man inte kan öppna en medicinburk med vanlig handakraft, sa matte argt.. Hon gav upp efter att ha gnott som en liten galning.. Tryckt och vridit..


Hämtade  k ö k s k n i v e n  och  s k a r  upp burken.. 

 

Pillorna hällde hon ner i ett tomt treorör, som hon sparat för att ha eventuella hallonurinprov i.. Tillhör "bra-att-ha-kategorin".


I natt har vi sovit för öppet fönster för första gången i år.. Det har vi inte mått sämre av..












Av Kerstin Frithiof - 4 april 2018 08:36

     

 

Utsikt från vårt sovrumsfönster.. Matte säjer att den är trist.. Lilla Hallon kvittar det..

(Till höger på bilden syns den avrinningskanal matte grävde för ett antal år sen)..


Det har börjat hända egendomliga saker med lilla hunden.. Jag liksom  k r a m p a r,  och så skummar det om nosen på mej.. Tidigt i morse hände det igen.. Matte är bekymrad.. Jag för min del  b r y r  mej inte så mycket.. Så fort som det hela är över, är jag som vanligt igen..


Matte ringde till veterinärmottagningen det första hon gjorde i går morse, och jag fick komma redan samma förmiddag..


Usch..


Först blev jag mer eller mindre  t ö m d  på blod, och så blev jag dessutom  k l o k l i p p t..


Blodet ska skickas på analys, och efter veterinär Andrea fått resultatet är det tänkt att lilla hunden ska få behandling..


--Är du  o r o l i g  för lilla Hallon, matte.. Svansen avvaktande.. Jag vill ju gärna att hon ska vara det, men inte  f ö r orolig.. Inte så att hon blir  h a n d l i n g s f ö r l a m a d..


--Lilla, lilla Hallon.. Jag är precis lagom orolig.. Och jag hoppas, hoppas att det ska finnas bot för dej.. D e t  hoppas jag mer än nånting annat..


--D e t  hoppas jag mer än nåt annat..












Av Kerstin Frithiof - 3 april 2018 08:44


I går var det strålande sol hela dan.. Snön smälte bort och våra solljuslampor laddades för långlyse..


Matte och G. var på konstrunda i Näsum och efter utfärden fikade dom hemma hon G..


Idag snöar det igen.. Tja..


Minsann, sa matte och lyfte undan en del ris, och se,  d ä r  lyste blå krokus i solskenet..

Ett vårtecken så gott som något..


Påsken är äntligen över.. Maken till otrevligt väder kan vi inte erinra oss nånsin.. Förra påsken var det redan vår, och matte oroade sej för gräsklippning.. Hennes maskin var uppsliten.. 


Agneta hade sett en annons om extrapris på nya klippmaskiner hos Jemofix, och matte dröjde inte med att åka dit..


--Nu gäller det snart om den nya maskinen går i gång efter vintern, säjer matte..


Hon har allt lite klippskräck min mänska..

 

Precis uppackad för ett år sen.. 










  

Av Kerstin Frithiof - 2 april 2018 09:31

     

Påskdagen 2018:


--Ska man vågasej ut..

 

--Inte verkar det lockande, men jag  m å s t e  ju..


--Du kan göra som  k a t t e r n a:  gå på låda.. Matte behagar skämta..


 

Inget trevligt påskväder.. Inte trevligt alls..


I dag, annandan, skiner solen, men det är "snorhalt" (mattes uttryck) på gatan..











Av Kerstin Frithiof - 1 april 2018 08:59

     

--Jag  u n d r a r,  sa matte förbryllad, jag undrar vad hönorna, som värpte dom här äggen, åt till frukost:


 

--Det är knappt att jag nänns äta dom, sa hon.. 


I går var min mänska på konstrunda i Sölvesborg.. 


Vår grannflicka, Helen, deltog med nåra tavlor.. Matte fäste sej speciellt vid ett flickporträtt, som var väldigt bra utfört..


Men hon  k ö p t e  en annan tavla.. En, som talade till henne direkt:

 

"Machoman" av Gerd Hecter..


--Tänk, sa matte förundrad,  t v å  nya tavlor på en och samma vecka..


Den lilla hunden har suttit på vår vägg i en vecka nu och väntat på sin mänska.. M i n  mänska blir rörd och vek till sinnes när hon tittar på lilla vovven..


Alldeles tvärt om blir hon när hon glor på kaxen, som försöker betvinga en blomma.. Både med blick och nävar..


--Som väl är, kommer han aldrig att lyckas, säjer matte och  blänger.. Blomman ids inte ens  t i t t a honom i ögonen.. Och det är inte för den inte  t ö r s.. 


Det är Påskdagen och vädret är grågrått.. Min mage är mycket bättre.. Matte medicinerar mej med ett atomurs precision.. Köpematen blandar hon dessutom med riktigt kött.. Idag blir det oxfärs.. Hon ska steka en pannbiff till sej själv av samma färs..


En gammal skolkamrat från forntiden tyckte nog, att matte kostade på vovven för mycket, men matte sa, att det finns ingen som ska ärva mej ändå.. Förutom mina syskonbarn, och dom får dela på vårt ruckliga hus den dag det blir aktuellt..





























Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards