brimikshallon

Alla inlägg den 10 juli 2018

Av Kerstin Frithiof - 10 juli 2018 07:30


Häromnatten blev jag  m y g g b i t e n.. En kliande bula slog upp på mitt högra knä.. 


Jag baddade på Salubrin, och sen tänkte jag  f o t o g r a f e r a  bulan..


Den bilden blev emellertid så grotesk (värre än en ansiktsselfie) så jag  r a d e r a d e  den omedelbart.. I ren förfäran..


I morse var det dags för nästa mygga.. Den dräpte jag emellertid innan den hann ta sej en slurk av mitt dyra blod..


Och så kommer reflexionen: Håller vi på att bli ett myggsamhälle.. Vi som vanligtvis aldrig har nåra myggor.. Usch, i så fall..


Jag undrar för övrigt om det heter en mygga, flera myggor, eller ett mygg, flera mygg.. 


På mitt barndoms vilda tungomål sa vi mygg i både singularis och pluralis.. (Jag undrar för övrigt om  d e t  inte heter singular och plural i modern svenska).. 


Imperfekt(um)  heter numera preteritum.. Det har jag lärt i  "Smartare än en femteklassare".. Men hur  d e t  ska förkortas begriper jag inte.. 


"Praeteria censeo Cartaginem esse delendam", sa den gamle surgubben Cato, och i  d e n  meningen är det en himla massa grammatik.. D e t  fick jag lära mej i ringarna en gång i forntiden..


Vad det betyder.. Tja: För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.. Så slutade han sina anföranden i senaten.. Alltid.. 


Det är konstigt.. Jag börjar skriva om mygg(or) och hamnar hos romarna.. LIlla Hallon skulle ha fröjdat sej..


För övrigt anser  j a g,  att det är hög tid för ett ordentligt  r e g n, eller två..

 

Grannans  s t o l p r o s  blommar i år också.. Om jag minns rätt, tog den två år på sej att klättra upp genom röret..


Livet och livsviljan är fantastiska..









Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards