brimikshallon

Alla inlägg den 6 maj 2019

Av Kerstin Frithiof - 6 maj 2019 08:14


Det var i, inte precis  m i n,  men mitt trädgårdsintresses, sprödaste vår..


Jag ville ha ett  p l o m m o n t r ä d,  ett reine Claude- träd.. Rängklo, som det hette på min ungdoms vilda tungomål..


Och så ville jag ha en vit ädelsyren..


Träd och buske skaffades och grädes ner på min heta, torra sydsida.. Och sen var det bra med det.. 


Trädet levde ett år, hann sätta blom och sen dog det.. Givetvis för att jag inte begrep att vattna..


Syrenen levde.. Men knappt.. 


I flera år förde den en tynande tillvaro.. Sen flyttade jag den till en undanskymd plats.. Slänga den nändes jag inte..


Så småningom vaknade mitt intresse för växter och trädgård.. Kunskaperna var fortfarande obefintliga, men jag höll på att  l ä r a  mej.. Lite i taget..


På den nya platsen stod syrenen länge och liksom prövade sej fram.. Nu hade jag fattat, att den behövde gössel.. Extra prima koskit.. Och duktigt med vatten.. Spannvis med vatten.. Ofta..


Idag, efter många år av.. rent ut sagt.. v a n v å r d.. Och slutligen  r i k t i g  vård.. Ser den ut så här:

 

Stor och frodig och på väg att slå ut.. Det är grannens trädgård som syns i bakgrunden.. Till vänster ser man en buske med lila bonnsyrener.. D o m  är fina dom med..


Förra året fick jag en  o r d e n t l i g  skörd på min vinranka:

 

Flera kilo söta, goda druvor.. Jag gav bort till vem som ville ha, sen lät jag klippa ner rankan eftersom den hotade att täcka hela huset..


Idag har den börjat skjuta nya skott.. Det kanske blir en fin skörd i år också.. Mycket beror givetvis på om det blir sol och värme..

 

Nån gammal kines lär ha sagt, att, om du vill ha tillfredställelse för en stund: ät en god middag.. Vill du ha tillfredsställelse för en vecka: läs en god bok.. Vill du ha en underbart  l i v:  anlägg en trädgård..


Tja, dom  v a r  inte så dumma.. kineserna..











Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards