brimikshallon

Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Blåslampsväder..

Av Kerstin Frithiof - 24 juli 2013 08:04


I dag sover vovvarna hela dan.. Det är för  v a r m t  att göra nånting över huvud taget.. Således sover vi..


--Ska inte du också sova idag, matte.. Hundarna sonderar terrängen.. Det  k a n  ju hända att matte också tänker sova bort sin dag och i så fall kanske hon bäddar ner oss alla tre.. Ungefär som  b j ö r n a r n a ..


--Nu är du en  d u m  liten hund, fnyser lilla mor.. Björnarna sover bort  v i n t e r n  och du tänker gå i ide på sommaren..


Jag får ge lilla mor rätt.. O m  matte skulle lura till mitt på dan gör hon det alltid i stolen och alltid med lilla Hallon bredvid sej.. Lilla mor får sova i den andra stolen, fast  e g e n t l i g e n   vill hon sova i soffan..


Ingen av hundarna får sova i soffan och  j a g  försöker inte ens längre.. Lilla mor, däremot, slinker upp så fort tillfälle ges..

När sen matte kommer in i rummet  r i n n e r  hon ner från soffhörnet som en liten rännil..


Nåt anna,t som lilla mor gärna gör, är att gå upp på köksbordet.. Om nån av stolarna är det  m i n s t a  utdragen tar hon sej upp.. Först till stolen och sen till bordet..

Matte har aldrig  s e t t  henne på bordet, men hon ser på bordduken att hon varit uppe och skrynklat..


Hur kan matte veta att det inte är  j a g  som varit framme..

Mja, skam till sägandes har jag inte så lätt för att hoppa.. Varken upp eller ner och det generar mej en hel del..

Matte, som är en mycket hänsynsfull person,  l y f t e r  upp mej.. I sängen tillexempel när vi ska sova.. Och oftast lyfter hon mej  n e r  också.. Och aldrig hon skulle få för sej att skratta åt mej när jag gör mina klumpiga och halvhjärtade försök att ta mej upp nånstans..


En del annat gott folk skrattar åt mej och tycker jag är löjlig.. Inte så matte, och det länder henne till heder..


--Man måste vara  h ä n s y n s f u l l.. Även och inte minst mot små hundar.. Det är mattes bestämda uppfattning..


Att såra vovvarna i deras innersta vore en dödssynd för matte.. Däremot kan hon hur enkelt som helst hetsa upp sej när vi gjort nåt som misshagar henne.. Och då skräder hon inte orden.. Gormar och gapar som värsta knekten är vad hon gör..


--Det är himmelsvid skillnad på hånfullhet och råskäll, säjer matte bestämt.. En skopa ovett vid behov skadar inte, men det gör hån och flin.. Sätter man sen ihop dom här begreppen blir det riktigt hemskt.. 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 17 april 19:08

  För säkert 30 år sen köpte jag en liten väska, stor nog för plånbok och nycklar.. Den har varit behändig och tjänat mej väl, men nu hade den fått ett stort  h å l  i sidan:     Dags för ett sista farväl.. Väskan måste bytas ut mot en likan...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 16 april 11:12

  Nu ska jag berätta vad som hände den här dagen, eller rättare natten efter den här dagen, för 64 år sen.. Det var så här:   Jag satt på Karlshamns Allehanda och läste korrektur till midnatt.. Det var mitt första jobb och jag hade tagit studen...

Av Kerstin Frithiof - Söndag 14 april 14:07


  Sicken tur att jag tvättade i går och kunde  h ä n g a  u t  tvätten för första gången i år.. I dag hade det inte gått eftersom det satt igång att blåsa nåt alldeles förskräckligt.. Hade jag hängt ut nåt på tvättpraplyn i dag hade väl hela härlig...

Av Kerstin Frithiof - Onsdag 10 april 10:33

  Två närapå-sommardagar var vad vi fick.. Det sprakade verkligen till i naturen, och man kände, att  s o m m a r e n  var på väg (nästan iallafall).. Visserligen är det ingen  k y l a  idag, men det... gissa vad.. jo, det  b l å s e r,, Det blåser...

Av Kerstin Frithiof - Tisdag 9 april 13:11


  Lika vacker som för 50 år sedan och  m y c k e t  större:   ...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards